• 1
  • 2
2009-03-03, 17:42
Medlem
Asgarvads avatar
Jag köpte en laptopdator av en näthandlare och fick den levererad prompt: Fuijitsu-Siemens Esprimo Mobile V6535. So far, so good.
I dealen ingick det ettextra 1Gb minne som faktiskt kom i ett separat paket och som jag monterade i en ledig slot bakom ett plastlock på datorns undersida. Därefter kopplade jag in laddaren till vägguttaget, tryckte in utgående sladd i däför avsett uttag på datorm, lyfte på locket och tryckte in startknappen.
Diverse lampor av olika färg tändes och fläkten gick igång men skärmen förblev helt svart och inte ett pip kom från högtalarna. Har jag förbisett något väsentligt eller har jag haft sån otur att ha fått ett måndagsexemplar?
Citera
2009-03-03, 17:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Jag köpte en laptopdator av en näthandlare och fick den levererad prompt: Fuijitsu-Siemens Esprimo Mobile V6535. So far, so good.
I dealen ingick det ettextra 1Gb minne som faktiskt kom i ett separat paket och som jag monterade i en ledig slot bakom ett plastlock på datorns undersida. Därefter kopplade jag in laddaren till vägguttaget, tryckte in utgående sladd i däför avsett uttag på datorm, lyfte på locket och tryckte in startknappen.
Diverse lampor av olika färg tändes och fläkten gick igång men skärmen förblev helt svart och inte ett pip kom från högtalarna. Har jag förbisett något väsentligt eller har jag haft sån otur att ha fått ett måndagsexemplar?
Du har nog satt i minnet fel, ta ur det och testa igen...
Citera
2009-03-03, 17:47
Medlem
När du installerade det nya Minneskortet, drog du ut några övriga kablar ifrån datorn?
Du kan ju ha dragit ut kablar från moderkortet, testa o sätt in dom om du dragit ut några.
Citera
2009-03-03, 17:59
Medlem
Citat:

Du kan ha satt minnes kortet på fel håll!
Citera
2009-03-03, 18:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
När du installerade det nya Minneskortet, drog du ut några övriga kablar ifrån datorn?
Du kan ju ha dragit ut kablar från moderkortet, testa o sätt in dom om du dragit ut några.
Laptop + Kablar + Moderkort = Tror inte det
Citera
2009-03-03, 18:07
Medlem
Asgarvads avatar
Jag öppnade ett plastlock, jordade mig ordentlig, tog tag i minneskortet i ändarna mellan tumme och långfinger, placerade kortet i sloten på det enda sätt det går och hörde ett distinkt klick. Det fanns inga kablar överhuvudtaget att dra ur. kom ihåg att detta är en laptop och inte ett moderkort på en stationär burk där det vimlar av kablar. Jag ångrar att jag inte startade upp datorn en gång först innan jag monterade dit minnet. Självklart kommer jag att ringa supporten på datafirman first thing. Av- och påslag via knappen på datorn fungerar men skärmen är svart och inget minsta pip från högtalarna. Provade också att starta upp med den medlevererade recovery-disken utan resultat.
Citera
2009-03-03, 18:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag öppnade ett plastlock, jordade mig ordentlig, tog tag i minneskortet i ändarna mellan tumme och långfinger, placerade kortet i sloten på det enda sätt det går och hörde ett distinkt klick. Det fanns inga kablar överhuvudtaget att dra ur. kom ihåg att detta är en laptop och inte ett moderkort på en stationär burk där det vimlar av kablar. Jag ångrar att jag inte startade upp datorn en gång först innan jag monterade dit minnet. Självklart kommer jag att ringa supporten på datafirman first thing. Av- och påslag via knappen på datorn fungerar men skärmen är svart och inget minsta pip från högtalarna. Provade också att starta upp med den medlevererade recovery-disken utan resultat.
Vad händer om du tar ur extraminnet ?
Citera
2009-03-03, 18:08
Medlem
Asgarvads avatar
Har inte provat det ännu: vänta ett tag!
Citera
2009-03-03, 18:16
Medlem
Asgarvads avatar
Jo, nu händer det grejer när jag plockade bort minnet! "Please wait while windows sets up your computer..."
Citera
2009-03-03, 18:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo, nu händer det grejer när jag plockade bort minnet! "Please wait while windows sets up your computer..."

Som jag trodde...

Då är det antingen:
1. Fel på minnet du fick med
2. Fel sort på minnet du fick med
3. Du har satt i det fel

Jag tror på alternativ 3

Låt datorn installera sig färdigt och prova igen...

Står det någon beteckning på extraminnet ?
Citera
2009-03-03, 19:05
Medlem
Asgarvads avatar
Datorn fungerar helt OK med extraminnet borttaget. Hur kan jag ha gjort för att monterat det fel? Det finns ju ett assymetriskt placerat hack utmed kanten där kontakterna sitter. Minnet heter DDR2 667 Mhz PC2-5300.
Nu stänger jag av datorn och sätter tillbaka minnet och ser hur det går. Wish me luck!
Citera
2009-03-03, 19:15
Medlem
Asgarvads avatar
Jaha, jag stängde av datorn, lyfte på plastlocket och satte tillbaka minnet precis som jag gjorde första gången. På med locket igen och likaså på med datorn: Den startar upp direkt och redovisar 2Gb memory. Problem solved!! Tack kimdah2002 för snabb respons så att jag hoppade ur letargin och började tänka själv igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in