2009-03-06, 14:40
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ja, du har rätt. Alla som klagar på skrikande barn på fik är avvikande, alla som säger till dig att lämna fiket när ditt barn skriker är antipatiska och resten - de som inte säger något - njuter och respekterar dig. Och på toppen av allt sitter du, och har helt rätt.

Eftersom mitt statistiska underlag är begränsat, kan det inte användas som bevis. Så kan vi inte avsluta med följande:

Du anser anser dig ha en "de facto-rätt" att bära omkring på skrikande barn på fik, och du tror att majoriteten av gästerna där inte har något emot det.

Jag anser mig ha rätt att slippa dig och dina skrikande barn när jag sitter på fik, och jag tror majoriteten av gästerna håller med mig.

Sluta lägg ord i min mun tack. De allra flesta människor accepterar att barn och deras föräldrar vistas i offentliga miljöer, de accepterar följdaktligen att barn låter/skriker inom rimliga gränser. Det är du och dina gelikar som vill förbjuda barn på fik, som kallar barn "dräglande äckel", som får frispel om de barn vistas påMcD, som säger sig "hata" barn osv osv som avviker från majoriteten.

Och hur vet jag det? Jo då jag har barn själv kan mitt "statistiska underlag" sägas vara ganska stort. Jag har aldrig blivit påhoppad eller attackerad av någon idiot som ställer sig och skriker om att mitt barn låter för mycket, och jag vistas dagligen i offentliga miljöer med barn. Du har däremot ingen som helst erfarenhet av detta.

Om det hade varit så att majoriteten av befolkningen delat era åsikter, hade även majoriteten av alla fik varit barnfria. Nu är dom inte det. Vad drar du för slutsats av det?
Citera
2009-03-06, 14:42
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Sluta lägg ord i min mun tack. De allra flesta människor accepterar att barn och deras föräldrar vistas i offentliga miljöer, de accepterar följdaktligen att barn låter/skriker inom rimliga gränser. Det är du och dina gelikar som vill förbjuda barn på fik, som kallar barn "dräglande äckel", som får frispel om de barn vistas påMcD, som säger sig "hata" barn osv osv som avviker från majoriteten.

Och hur vet jag det? Jo då jag har barn själv kan mitt "statistiska underlag" sägas vara ganska stort. Jag har aldrig blivit påhoppad eller attackerad av någon idiot som ställer sig och skriker om att mitt barn låter för mycket, och jag vistas dagligen i offentliga miljöer med barn. Du har däremot ingen som helst erfarenhet av detta.

Om det hade varit så att majoriteten av befolkningen delat era åsikter, hade även majoriteten av alla fik varit barnfria. Nu är dom inte det. Vad drar du för slutsats av det?

Ditt statistiska underlag baseras på passivitet? I rest my case. Skål.
Citera
2009-03-06, 14:47
Medlem
Chalices avatar
Passivitet? Vad pratar du om? Men visst, skål på dig med.
Citera
2009-03-06, 15:34
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:

Men ge upp för fan!

Det finns ingen här som vill att samtliga barn och lattemammor/pappor ska bannlysas från fik och restauranger!

Det enda vi vill är att ni ska få upp näsan ur barnens skitblöjor och inse att det faktiskt finns andra människor i er omgivning som betalar dyra pengar för att få gå på en offentlig inrättning och fika med sin familj och sina vänner.

Dom av oss som vill göra det vill då fan inte få vår stund förstörd av barn som skriker obehärskat eller av barn som får leka rövare bara för att deras patetiska och puerila föräldrar inte vill inse att dom måste lära sig att ta hand om sina barn och respektera omgivningen på samma sätt som vi respekterar den.

Lär er för fan att inte alla uppskattar ett skrikigt barn och det tillhör god uppfostran att se till så att era avkommor inte stör andra som har lika stor rätt som er att vistas på dessa fik och restauranger.

Jag sitter inte och skriker när jag är på ett fik eller en restaurang. Jag springer inte runt borden och leker kull med mina vänner bland ätande gäster.
Jag halar inte fram snorren och pissar i vasen.
Jag svarar fan inte ens i telefonen om den skulle ringa.

Varför gör jag inte det? Jo, jag har blivit uppfostrad att inse att jag inte är viktigare än andra. Jag har blivit uppfostrad att inse att jag måste visa hänsyn och respektera andra.

Om ni barnföräldrar kunde inse att ni inte är världens centrum utan att ni är en del av den, lika viktig och lika oviktig som vem som helst annars, så hade det varit underbart.
Om ni barnföräldrar kunde visa mig och min gelikar samma hänsyn som ni kräver att vi visar er så skulle allt vara så mycket bättre.
Citera
2009-03-06, 20:50
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Menar du alla som inte är misogyna, barnhatande nazister då eller?

Nej, jag representerar ingen annan än mig själv, hurså?

Dock är det utan tvivel så att era åsikter i den här frågan är extrema i jämförelse med hur de allar flesta tänker och agerar.

När du kliver ut ur plastbubblan som tydligen kallas föräldraskap kanske du inser att det är inte allmänt accepterat med föräldrar som inte kan eller vill förstå att det finns mer människor i världen änn dom.
Citera
2009-03-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Vad är det som är stötande med att mata ett spädbarn? Vi pratar nu om att göra det lite diskret, inte fläka ut sig.. Vilket jag tycker är att visa hänsyn.

Jag tycker faktiskt det är lite smått absurt att finna det stötande, i vanliga fall kan jag vara rätt så förstående för mycket men just amning? Det är ju inte precis säkert att ens baby följer någon 4 timmar regel så man vet ju aldrig när babyn behöver mat - så ska jag då behöva sitta hemma eller på illaluktande offentliga toaletter för att folk inte ska känna sig stötta? Det är lite sjukt i min värld, kan inte förstå det.

Läser man runt på nätet om tidigare diskussioner så kommer ammande mammor med argumentet att det är naturligt - och ja det är det ju. Men motargumenten verkar vara i stil med att "det är det att skita också". Grejen med amning är att det är det optimala för barnet om det fungerar med amning - det är så tokigt mycket fördelar inte bara rent fysiskt hälsomässigt utan även socialt och för barnets allmänna välmående och utveckling. Och det finner du stötande och vill jämföra det med att titta på en hantverkares röv? Som sagt, jag förstår inte. Dessutom, om det görs diskret så behöver du inte sitta och kika på ett naket bröst - det går, som sagt, att göra det diskret och det är det jag syftar på.

Det verkar som om vi har lite olika preferencer om vad som är ok och inte. Jag har min åsikt och du din.

Man kanske kan jämföra det med att använda ordet neger. Jag med många fler tycker det är helt ok att använda men en del finner det stötande. För många år sedan var inte det ordet nedlåtande utan beskrev bara att människan var svart. Men nu så har man gjort det ordet till ett fult ord.

Kanske är omvänt med amningen för mig. Det kanske var världens naturligaste sak förr men att det är jag som är känslig. Jag vet faktiskt inte och bryr mig faktiskt inte.

Det enda jag ber er om är att inte amma på lokal. Det är väl inte för mycket begärt?

//Holk
Citera
2009-03-06, 22:13
Bannlyst
Äh, låt dem amma, det är NATURLIGT. Bara en massa kristen tabu som satt upp en massa regler om att inte tuttarna får synas.
Citera
2009-03-06, 23:49
Medlem
milton76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnGuld
Äh, låt dem amma, det är NATURLIGT. Bara en massa kristen tabu som satt upp en massa regler om att inte tuttarna får synas.

Att dom ammar kan jag ta, jag kan ju välja att titta bort, det är allt det andra runt om som är störigt som f*n. De skrikande ungarna, mammorna som ignorerar, de dåligt parkerade barnvagnarna, deras högjudda raljerande om ungens bajs, deras TOTALA avsaknad av respekt för medmänniskorna (dom är ju mammor, så varför-i-hela-fridens-daaar ska jag förvänta mig re-spe-kt) osv osv ... allt detta gör en så jäkla irriterad att när dom väl ska till att amma då blir det droppen som får bägaren att rinna över ... Det är YTTERLIGARE en sak som bara läggs på ...

Håller på att sprängas av bara tanken
Citera
2009-03-07, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHolk
Det verkar som om vi har lite olika preferencer om vad som är ok och inte. Jag har min åsikt och du din.

Man kanske kan jämföra det med att använda ordet neger. Jag med många fler tycker det är helt ok att använda men en del finner det stötande. För många år sedan var inte det ordet nedlåtande utan beskrev bara att människan var svart. Men nu så har man gjort det ordet till ett fult ord.

Kanske är omvänt med amningen för mig. Det kanske var världens naturligaste sak förr men att det är jag som är känslig. Jag vet faktiskt inte och bryr mig faktiskt inte.

Det enda jag ber er om är att inte amma på lokal. Det är väl inte för mycket begärt?

//Holk

Jag skulle personligen inte gå på fin restaurang med ett spädbarn då det är alltför stor risk att det blir ett störande moment med babyn. Men om jag går på Mc Donalds, Pizza hut, café eller liknande och babyn behöver mat så kommer jag inte gå på toa för att fixa det - däremot så kommer jag inte blotta hela min överkropp eller på något sett göra det demonstrativt.

Att amma skulle ha varit världens naturligaste förr och inte nu är ju absurt. Kan man amma "ska" man amma - finns ingen anledning att inte göra det. Förutom då näringsmässiga fördelar så har det som sagt utvecklings och sociala fördelar för barnet. Att bli ammad ger barnet en känsla av trygghet vilket kommer lägga grunden för barnets förmåga till tillit i relation till andra människor - givetvis kan man bli en välanpassad individ utan att ha blivit ammad, men chansen är betydligt högre om du får den grunden.

Det är ju tråkigt om du tycker det är olämpligt, men det är ju då ditt problem. Finns saker jag måste finna mig i som jag inte gillar heller - sånt är livet. Detta är en av de saker jag tycker att den som har problemet får anpassa sig inte omvänt.
Citera
2009-03-07, 00:36
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Som jag skrev.. Det spelar fan ingen roll.
Det spelar naturligtvis stor roll för frekvensen av barnincidenter huruvida man man själv frekventerar etablissemang där det ofta förekommer barn. Att, som du gör, åka till McDonald's när du vet att du är på gränsen till hysteriskt överkänsklig mot barn och därmed relaterade företeelser är omåttligt korkat och du får helt enkelt skylla dig själv.
Citera
2009-03-07, 00:37
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Men ge upp för fan!

Det finns ingen här som vill att samtliga barn och lattemammor/pappor ska bannlysas från fik och restauranger!
Att det skall vara så hemkt svårt för den del att läsa innantill. Tråden heter "Förbud mot lattemammor" och redan det andra inlägget propagerar för lagförbud. Det finns nu två möjligheter:

1. Du har inte läst tråden innan du uttalar dig om den; vilket förstås är ett präktigt självmål. Det är dessutom ohyfsat och bryter mot grundläggande netikett och därmed ganska lustigt givet trådens ämne.

2. Du har läst trådens rubrik och inläggen i tråden men inte förstått vad det är du läser. Då är du korkad på gränsen till utvecklingsstörd.

Så vilket är det, är du korkad eller bara ett ouppfostrat svin som inte kan uppföra sig bland folk?

Citat:
Det enda vi vill är att ni ska få upp näsan ur barnens skitblöjor och inse att det faktiskt finns andra människor i er omgivning som betalar dyra pengar för att få gå på en offentlig inrättning och fika med sin familj och sina vänner.
Dumheter. Fik, restauranger och liknande är inte offentliga inrättningar utan privata diton och det är ägarna som bestämmer, inte du. För övrigt: om du inte gillar barn, låt bli att gå till ställen där barn normalt vistas.

Citat:
Varför gör jag inte det? Jo, jag har blivit uppfostrad att inse att jag inte är viktigare än andra. Jag har blivit uppfostrad att inse att jag måste visa hänsyn och respektera andra.
Fan vad du är dutti, prusseluskan.
Citera
2009-03-07, 01:50
Medlem
Idiotpods avatar
Nu ska jag berätta nått ni inte kommer gilla.
Var och tog en snabb-kaffe på stan innan rep, jo tro fan, hela zigenarfamiljen med 7 (ja, 7 barn) har bokat cafeét känns det som nästan, det är ett litet fik så inte mycket plats.
Iallafall så sätter jag mig bredvid en äldre svensk man som läser en bok. Tror det var nått om soluppgångar...

Tillbaka till storyn, ungjävlarna skriker så mycket att inte ens mina lurar kan mäkta att hålla ute det, har ett par Koss Earplugg.
Fan, jag hade på hälften utav volymen, då redan höjt +100% i Itunes....

Just det, i ena hörnet så byter de blöja på ungen, på fiket.
You heard me, PÅ fiket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in