2009-03-03, 00:48
Medlem
Albys avatar
Min Morfar dog 1981 och min mor tog då ut sin laglott. När hans fru senare skulle gå bort så skulle min mor få ärva mer pengar eventuellt. Nu 28 år senare så har min morfars fru gått bort och min mor blivit kallad till bouppteckning. Hon gick ej på bouppteckningen men enligt telefonsamtal till advokaten som höll i den så ar det upp till ett av hennes halvsyskon att fördela pengarna. Hon har ingen kontakt alls med sina halvsyskon.

Hur funkar det? Min mor tog ut sin laglott när min morfar dog. Min morfar hade tre gemensamma barn med sin fru och innan dess min mor. Så som vi fattar det ska arvet delas på två och sedan delat på fyra barn och sedan ska min mors laglott dras av från den summan. Eller så blir det inga pengar alls i och med att hon tagit ut sin laglott. Advokaten kunde ej ge något svar till min mor när hon ringde dit. Utan att hon ska kontakta sin halvsyster via brev då det är hon som håller i fördelningen av pengarna.

Två månader kommer skattemyndigheten ha på sig ärendet.

Jag tycker det är märkligt att min mor har blivit kallad till bouppteckningen om hon inte har rätt till något arv men det kanske är vanligt.

Någon som vet?

Mvh A
Citera
2009-03-04, 20:19
Medlem
Codens avatar
Din mor är ett s.k särkullsbarn och hade, vid din morfars död, rätt till sin laglott, hälften av hälften av de gemensamma tillgångarna om inte äktenskapsförord och/eller testamente sade annorlunda.

Detta är allt arv hon har rätt till.

Allt som inte var hennes laglott blev, efter morfars död, morfars nya kvinnas egendom och är de gemensamma barnens arvegods.

Såvida det inte finns testamente som sägar annorlunda så har din mor inte rätt till något mer arv AFAIK.
Citera
2009-03-04, 20:51
Medlem
terms avatar
En sanning med modifikation, för att inte säga att det var direkt felaktigt. Som särkullbarn har man rätt att få ut sin laglott omedelbart, men du förlorar inte rätten till din arvslott. Däremot får du inte ut arvslotten förrän den som ärver egendomen med fri förfoganderätt (vanligtvis make/maka) avlidit.

Det är förmodligen det som har hänt här. Arvet efter din morfars fru ska fördelas även på din morfars arvingar. Hur man beräknar andelarna kan bli en smula komplicerat, men troligtvis har din mor rätt till arv.
Citera
2009-03-04, 20:54
Medlem
Tyvärr så får din mor ingenting. Hon tog ut sin laglott, halva arvet, av hennes far (din morfar). Sedan har hon ingen arvsrätt gentemot hans fru då din mor är ett särkullbarn. Så hennes arv skall fördelas på hennes bröstarvingar.
Citera
2009-03-23, 23:33
Medlem
Albys avatar
Hon fick brev från sin halvbror idag och han vill att arvet på 23 000 som hon fick 1981 ska omräknas till dagens penningvärde den andra brodern fick 68000 1981 detta ska också omräknas till dagens penningvärde. Är detta ok? Systern som har hand om detta vill dela allt på fyra minus det dom fått tidigare. Vill inte att morsan missar några pengar när hon är sjukpensionär.

MVH Alby
Citera
2009-03-23, 23:58
Medlem
Albys avatar
Hennes bror som skrev brevet vill ha 40000kr för att ha vårdat den avlidne också. Nån som har tips på en billig advokatfirma som kan ta hand om detta fall? Arvet är på ca 700 000 så det är inte så mkt pengar men.. för en pensionär mycket pengar!
Senast redigerad av Alby 2009-03-24 kl. 00:01.
Citera
2009-04-28, 00:01
Medlem
takkkos avatar
Jag lånar tråden lite med en fråga som fått mig ligga vaken om nätterna många gånger nu

Allt är egentligen redan klart men jag undrar om min mor egentligen hade rätt till sakerna. Grejjen är det att jag har 2 halvsystrar som min far hade från ett tidigare äktenskap. Och gifte sedan om sig med min mor, när han avled så låg min mor och min far i skilsmässa och var under prövotiden och hade alltså inte skickat in dom slutgiltiga dokumenten.
Och vid boupptäckningen så delade vi 3 syskon allt lika , men hade egentligen min mor rätt till en del ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in