• 1
  • 2
2020-03-17, 17:37
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Att slå ihop den var inte helt lätt.

Någon hade skrivit på sidan som jag beställde den ifrån, att man får komma ihåg att olja in den. Någon som ev. kan utveckla det lite? Någon särskild sorts olja?

En del använder grafit, men skall du träna med den så blir du svart.
Citera
2020-03-17, 17:50
Medlem
Citat:
Att slå ihop den var inte helt lätt.

Någon hade skrivit på sidan som jag beställde den ifrån, att man får komma ihåg att olja in den. Någon som ev. kan utveckla det lite? Någon särskild sorts olja?

Jag har aldrig oljat en expanderbatong. Får du inte ihop den på det vanliga sättet så kan du testa att med en vinkel knacka "kulan" i ett stumt underlag innan du slår ihop den. Väldigt lätta knackningar brukar räcka, några cm upp i luften och låt spetsen falla.
Citera
2020-03-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
En del använder grafit, men skall du träna med den så blir du svart.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Jag har aldrig oljat en expanderbatong. Får du inte ihop den på det vanliga sättet så kan du testa att med en vinkel knacka "kulan" i ett stumt underlag innan du slår ihop den. Väldigt lätta knackningar brukar räcka, några cm upp i luften och låt spetsen falla.

Tack för tipsen! Det funkade att knacka lite.
Citera
2020-03-17, 18:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Tack för tipsen! Det funkade att knacka lite.

Vad var det för märke?

Triton?
Citera
2020-03-17, 20:08
Medlem
HRTs avatar
Rätt sätt att stänga /slå ihop
https://www.youtube.com/watch?v=giOibK2eD70
Citera
2020-03-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad var det för märke?

Triton?

Nejdu, en betydligt billigare från MIL-TEC. 21". Innan jag beställde drog jag ut ett måttband och kollade, och tänkte att det är väl ungefär så långa batonger brukar vara, även om jag vet att det finns expanderbara som är längre, upp till 26" vad jag har sett. När jag först slog ut den så blev det spontana intrycket att den kanske är lite kort - kan bero på att jag körde lite escrima för ett antal år sedan, där jag hade ett par träpinnar som var ca 70 cm långa. Men det är bra tyngd i batongen, den väger lite mer än jag hade väntat mig.

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Rätt sätt att stänga /slå ihop
https://www.youtube.com/watch?v=giOibK2eD70

Tap! Turn!
Citera
2020-03-17, 22:35
Medlem
DaChiefs avatar
Jo ibland är det svårt att stänga den. Tappa den hårt i mgms panna eller i asfalften. Problem solved.
Citera
2020-04-03, 16:22
Medlem
Som skrevs här 2009, och som jag såg på Youtube idag, så kan man också hålla i den lite löst med ungefär samma grepp som när man håller i en penna, och typ dutta den vertikalt mot marken. Det kanske ser lite fjompigt ut, men det funkar.
Citera
2020-12-15, 04:00
Medlem
Gud-Runars avatar
Jag har alltid fått ihop min förr.
Men så gick det inte att få in yttersta delen.
Den låg så i ett halvår, sen jag försökte lönlöst med alla olika sätt jag kunde läsa mig till inget hjälpte.

Så till sist använde jag Biltemas minisvets och värmde 3 cm runt skarven mellan segmenten och det funkade.
Nu kan jag fälla ihop den som förr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in