• 1
  • 2
2009-03-02, 23:13
Jag har en ASP 21" som jag använt (i bråk) en gång. Men som jag fick lära mig så slår man ihop den genom att pusha den rakt ner. Men det är mycket lättare om man bankar den i nått hårt underlag, typ knackar med den vertikalt mot t.ex asfalten. Då bryts "förseglingarna" så att den går att fälla ihop för hand. Sen är det bara att jucka lite på den, så fälls hela in.

Hur fäller ni in era expanderbara batonger?
Citera
2009-03-02, 23:25
Medlem
KBS Iskariots avatar
Asp

Jag har en ASP 26", jag har lärt mig på det sättet att aldrig hålla i batongen med hela handen när man slår ner den vertikalt i marken/golvet eller liknande, då kan själva nedslaget bli lite snett och med tiden kommer batongen bli skev och till slut obrukbar.

Så jag håller med 2 eller 3 fingrar om greppet och först sjunker ner med hela kroppen samtidigt som nedslaget sker för mer effekt, brukar fungera på första försöket annars är det jue bara att slå ner med armen igen.

Lite komplicerad förklaring kanske men men
Citera
2009-03-02, 23:34
Medlem
nazipoliss avatar
jag slår den aldrig i golvet/marken!

jag brukar hålla den i handtaget och slå den lätt mot handflatan, sitter den hårt så försöker jag juxa mittenröret med det översta tills det släpper. bra mycket bättre än att slå skiten i marken varje gång...
Citera
2009-03-03, 15:42
Medlem
zarls avatar
slå den i handflatan bara
Citera
2009-03-03, 15:48
Medlem
deeznutss avatar
Med ett fast "handledsknyck" några ggr kan man få understa "förseglingen" att släppa, sen är det bara att stänga den så åker den andra efter.

Its all in the wrist..
Citera
2009-03-03, 16:48
Medlem
Fan vad uselt, då kan man ju inte "sticka" med batongen?
Citera
2009-03-03, 17:31
Medlem
KBS Iskariots avatar
En expanderbatong är inte tänkt att använda som "vapen" i den bemärkningen, ett stick/stöt med ett såpass litet "järnrör" kan lätt orsaka inre skador och blödningar.
Målet är ju stora muskelgrupper för att inte skada personen i fråga.
Citera
2009-03-05, 21:05
Medlem
Efter att ha lämnat tillbaka 3(jag skojar inte) teleskopbatonger av märket asp har jag gett upp om märket.
Jag fick ,på fullt allvar, instruktionen att inte slå ut den så hårt!
Citera
2009-04-30, 01:11
Medlem
Har precis hämtat min ESP 26 tum (härdat stål, teleskop) från tacgear i Upplands Väsby.

Vet inte om den bara är så i början men när jag fäller ut den hårt (så man kan sticka ifall någon kommer för nära) så blir det jävligt bökigt att fälla ihop den. Måste slå hårt men armen ner på ett hårt underlag (typ asfallt) för att den ska gå ihop. Fäller jag ut den lite lösare så kan jag fälla ihop rätt så lätt med handflatan, vad är att rekommendera?
Citera
2009-04-30, 09:38
Medlem
Håll den i botten knoppen(ja vafan ska man kalla den då?) med tummen och 2 fingrar,dvs inte ett speciellt hårt grepp vilket är poängen.
och sen slår du den vertikalt ner i ett hårt underlag flera gånger. principen är alltså att använda flera små snärtiga slag än några få hårda.

ps
dra ett pm med om du inte får till det
Citera
2009-04-30, 12:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Almighty
Fan vad uselt, då kan man ju inte "sticka" med batongen?
Är ju inte "spiliast",men när man fäller ut den kan man väl i "samma veva" träffa en motståndare i "utfällnings" momentet? Torde vara ganska obehagligt...
Citera
2020-03-17, 17:34
Medlem
Att slå ihop den var inte helt lätt.

Någon hade skrivit på sidan som jag beställde den ifrån, att man får komma ihåg att olja in den. Någon som ev. kan utveckla det lite? Någon särskild sorts olja?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in