• 1
  • 2
2009-03-02, 23:00
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Har en uppgift i läxa att göra. Jag ska skapa användar konton på Windows 2003 Server. När jag högerklickat på Den här datorn och valt hantera så kommer det upp ett fönster. "Computer managment". I detta ska jag då klicka på "users" under Local Users and Groups".

Problemet här nu är att det finns inget "Users" eller "Local Users And Groups" i detta fönstret. Active Directory och DNS är installerat. Är det något som saknas eller varför finns det inte?
Citera
2009-03-02, 23:08
Medlem
Nu minns jag inte direkt hur det ser ut i server 2003 eftersom jag inte har det framför mig. Men jag tittar i computer management i vista och har för mig att det ser likvärdigt ut. Under system tools bör du hitta Local Users and Groups. Detta har inget över huvud taget med AD eller DNS att göra då användare i Local Users and Groups bara fungerar lokalt på datorn, jämfört med användare i AD som kan användas i hela domänen.
Citera
2009-03-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej!

Har en uppgift i läxa att göra. Jag ska skapa användar konton på Windows 2003 Server. När jag högerklickat på Den här datorn och valt hantera så kommer det upp ett fönster. "Computer managment". I detta ska jag då klicka på "users" under Local Users and Groups".

Problemet här nu är att det finns inget "Users" eller "Local Users And Groups" i detta fönstret. Active Directory och DNS är installerat. Är det något som saknas eller varför finns det inte?

Är servern en DC server, dvs en domänkontrollant, finns inte Local Users And Groups på samma sätt som på en vanlig server. Då sker användaradministrationen via Active Directory Users and Groups, denna hittar du under Start -> Programs -> Administrative Tools
Citera
2009-03-03, 00:17
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
Är servern en DC server, dvs en domänkontrollant, finns inte Local Users And Groups på samma sätt som på en vanlig server. Då sker användaradministrationen via Active Directory Users and Groups, denna hittar du under Start -> Programs -> Administrative Tools
Ok. Ja den är DC (om jag förstått det rätt) hehe. Jag läste frågan en gång till och nu fattade jag det som att topic gäller visst på klienten, dvs under xp, så jag ska testa där nu.
Citera
2009-03-03, 00:43
Medlem
BesserWissers avatar
Nu har jag ett nytt störigt jävla problem. Jag har hittat var man nu fixar konto. I "Start -> Program -> Administrative Tools -> Active Directory Users and Computers". När jag klickar på "Action -> New User" så fyller jag i namn och sådant. Sen kommer nästa ruta där lösenord ska fyllas i. När jag fyllt i ett lösenord innehållande 5 bokstäver och 4 siffror så trycker jag finish och datorn tutar då till och detta meddelandet kommer då upp:

"Windows cannot set the password för Sven SA. Andersson because:
The password does not meet the password policy requirements. Check the minimum password length, password complexity and password history requirements."

Varför gnäller den?? Vad är fel? Enligt Arbetsboken ska man ha "qwerty" som password och detta godtages inte. Vad ska jag göra?
Citera
2009-03-03, 05:17
Medlem
merlin2s avatar
den har en policy som kräver svårare lösenord än det du har valt, välj svårare lösenord eller ändra i policyn
Citera
2009-03-03, 05:59
Medlem
Som merlin har nänt så måste du ändra policyn antagligen så är det de i boken som har försökt att lura dig lite.

Men som sagt ändra domain security settings så att du inte har lösenords komplexitet aktiverat.

Samt att du ändrar antal minimum ord som lösenordet ska vara sedan är det ar det bara att öppna cmd och skriva gpupdate/force och prova med det lösenord som du ville ha.
Citera
2009-03-03, 12:51
Medlem
BesserWissers avatar
Var ändrar jag dessa policys då?
Citera
2009-03-03, 13:02
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Var ändrar jag dessa policys då?

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=354
Citera
2009-03-03, 14:29
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=354
Danke. Nu är det problemet löst. Nu ett nytt, jag har kommit så långt att nu ska jag ansluta en Windows Xp-dator mot server och "logga in". Nu är det så att jag har totalt hjärnsläpp och har ingen aning om hur den xp-datorn ska anslutas och det står inget om det i boken heller.

Hur ansluter jag en windows xp-dator mot servern? De är anslutna till varandra via en switch och servern har fast ip-adress.

Hur gör jag?
Citera
2009-03-03, 15:42
Medlem
BesserWissers avatar
Hur ska jag göra?
Citera
2009-03-03, 16:23
Medlem
merlin2s avatar
offt, varför känns det som om du vill att vi ska göra jobbet till dig.

ont, ändra i xp från arbetsgrupp till domän, domännamnet ska vara det du skrev i servern, alltså båda datorerna ska ha en och samma domännamn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in