2009-03-02, 18:41
Medlem
Hallå där.

Har flyttat från min hemstad till våran huvudstad för ca ett halvår sedan för att plugga på universitetet.

Det var lite panik att hitta bostad när jag fick reda på att jag hade kommit in här i Sthlm men vi lyckades få tag på en äldre dam som jag får hyra källaren från.

Har just nu en "lägenhet", jag har alltså ett rum och kök samt toalett separerat på 35 kvadratmeter som mina föräldrar betalar 4200 kr för i månaden.

Jag har ingen inkomst förutom CSN och bostadsbidrag som tillsammans blir 3500 kr och med den anledningen hjälper mina snälla föräldrar mig.

Jag har fått mycket skuldkänslor och vill hjälpa mina föräldrar och vill därför hitta något billigare i Sthlm. Jag är medlem på SSSB och har idag 270 ködagar, dock är det omöjlig att få sig en plats då alla andra ligger på runt 7-800 ködagar.

Finns det någon möjlighet att hitta en förstahands lägenhet i vår huvudstad?
Jag tänkte om det kanske finns någon sida som har "sista minuten bostäder", där man får kika in varje dag och kolla om nya bostäder har kommit upp och anmäla sig till detta, där den som är först får lägenheten.

Om ni har andra tips på hur man kan gå tillväga skulle jag uppskatta det.

// triumfen
Citera
2009-03-02, 19:40
Medlem
Magistrates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trIumf123
Hallå där.

Har flyttat från min hemstad till våran huvudstad för ca ett halvår sedan för att plugga på universitetet.

Det var lite panik att hitta bostad när jag fick reda på att jag hade kommit in här i Sthlm men vi lyckades få tag på en äldre dam som jag får hyra källaren från.

Har just nu en "lägenhet", jag har alltså ett rum och kök samt toalett separerat på 35 kvadratmeter som mina föräldrar betalar 4200 kr för i månaden.

Jag har ingen inkomst förutom CSN och bostadsbidrag som tillsammans blir 3500 kr och med den anledningen hjälper mina snälla föräldrar mig.

Jag har fått mycket skuldkänslor och vill hjälpa mina föräldrar och vill därför hitta något billigare i Sthlm. Jag är medlem på SSSB och har idag 270 ködagar, dock är det omöjlig att få sig en plats då alla andra ligger på runt 7-800 ködagar.

Jag tänkte om det kanske finns någon sida som har "sista minuten bostäder", där man får kika in varje dag och kolla om nya bostäder har kommit upp och anmäla sig till detta, där den som är först får lägenheten.

// triumfen

Mer eller mindre omöjligt, bostadsförmedlingen (med låååång kö) är alternativet. Om Du inte är beredd att köpa ett "svartkontrakt". BF har ngn form av snabb kö med man behöver speciella skäl för att hamna i den. Studenter har ingen speciell prioritet då de dessutom har tillgång till lgh via SSSB.
Citera
2009-03-02, 20:00
Medlem
Reine-Savusiemis avatar
Det är alltid lika kul att läsa alla dessa "Jag vill ha förstahandskontrakt fort i Stockholm" trådarna..

Så jäkla kul med alla dessa naiva människorna.
Citera
2009-03-02, 20:05
Medlem
Citat:
Bostadssnabben:
https://bokabostad.stockholm.se/webu...Bostadssnabben
Citera
2009-03-02, 23:54
Medlem
Albys avatar
Citat:
Hallå där.

// triumfen
Jag tycker att 4200kr i månaden för 35 kvadrat är ok hyra i STHLM. Hade du stått lång tid i Stockholms Bostads Förmedling så hade du kanske kunnat fått någon liten lägenhet långt ut i förorten, med första hands kontrakt med lägre hyra. Kötiderna är helt sjuka i STHLM, vad sägs om minst 4 års kötid för en lägenhet i Rinkeby med flera hundra andra sökande.
Citera
2009-03-03, 10:24
Medlem
Snurrens avatar
Skaffa ett extrajobb i stället, din hyra är inte så där jätttehög.
Citera
2009-03-03, 18:39
Medlem
Ja, det går att fixa lägenhet med kort kötid, jag hittade ett första hands kontrakt i schysst närförort, 3 minuter till tunnelbana!
Det är bara att leta ihärdigt på nätet!
Citera
2009-03-06, 18:24
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reine-Savusiemi
Det är alltid lika kul att läsa alla dessa "Jag vill ha förstahandskontrakt fort i Stockholm" trådarna..

Så jäkla kul med alla dessa naiva människorna.

Jo, TS gör nog bäst i att glömma sånt där direkt.

Minns själv när jag fick jobb i Sthlm för en sju-åtta år sen. Bodde då på oskuldsfulla västkusten och visste ingenting om Sthlm eller bostadssituationen, men var likväl tvungen att kirra bostad inom några månader. Tog fram en atlas och kollade på Sthlm vilka namn som lät bra.

"Danderyd ... ligger ju bra till och låter trevligt. Jag ringer ..."

Ringde något bostadsbolag i nämnda kommun och fick då veta att kön förnärvarande låg på 20 år.

"Men jag ska ju börja jobba om två månader!" utbrast jag, som om hon gave a fuck

Det var tider det.
Citera
2009-03-06, 23:46
Medlem
MoccaMasters avatar
Testa www.fixakontraktet.se!

Dock så ploppar det upp flest lägenheter i områden som Fisksätra, Hässelby Gård och så vidare + att det kostar, men...

Citera
2009-03-07, 00:00
Medlem
Såna där sidor är skit, jag vet bättre sätt att "fixa kontraktet" i mkt bättre områden.

Citat:
Ursprungligen postat av MoccaMaster
Testa www.fixakontraktet.se!

Dock så ploppar det upp flest lägenheter i områden som Fisksätra, Hässelby Gård och så vidare + att det kostar, men...

Citera
2009-03-07, 08:10
Medlem
Buffazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ave-caesar
Såna där sidor är skit, jag vet bättre sätt att "fixa kontraktet" i mkt bättre områden.

Och hur då? et sånt svar är ju onödigt för TS det ger ju inte direkt något tips.. till TS så kolla blocket och fixa andrahand ibland kan man ha tur att det är över en längre period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in