2009-03-02, 14:04
Medlem
Vad är det man ska kolla på hos ett moderkort? Allt jag vet är att man måste se till att det är samma sockel som processorn, samt att det stöder DDR2 om det är det ditt RAM-minne använder. Men vad är det mer man ska kolla på när man köper ett moderkort?
Citera
2009-03-02, 14:25
Medlem
Flashen1961s avatar
Hur många hd tänker du ansluta? Kolla att det finns så många SATA-uttag som du behöver.

Tänker du ansluta nån P-ATA? Kolla om det finns nån iom att den är på väg att försvinna den anslutningen.

Känslig för oljud? Kolla så nord resp sydbryggan kyls passivt och inte med fläkt.

Kolla även så moderkortet passar den låda du tänker använda den till om det är så att du redan har lådan.
Citera
2009-03-02, 14:36
Medlem
Dreass avatar
Man ska kolla efter hur hög busshastighet som stöds, att processorn stöds. Sen var det inte så noga, iaf ifall man inte ska klocka. Ska man klocka gäller det att ha ett bra chipset och en bra tillverkare skadar inte. Sen beror det ju på, endel kanske vill ha 8 hårddiskar i datorn, ja då får man ta ett moderkort som har plats för det (sata).
Citera
2009-03-02, 14:47
Medlem
apintofstellas avatar
Storkek forst och framst. Sen som de andra namner, portar. Se till att du har tillrackligt med kontakter for dina ovriga komponenter.

Har du ett grafikkort med PCI Ex 2.0 bor du valja ett moderkort med 2.0 for att fa ut sa mycket som mojligt av det till exempel. Likadant med CPU (fsb) och minnen (frekvens).

Ganska schysst att ha dubbla LAN portar med hog hastighet om man brukar "lana" med polarna. Dubbla BIOS - for folk som tycker om att "flasha" bios genom windows och det kraschar.
Citera
2009-03-02, 14:49
Medlem
Nate Blacks avatar
Priset. Sen ta och välj ut några stycken som har det du behöver, låt oss säga antalet nätverksportar, SATA-portar och liknande. Ta och googla namnen på moderkorten + review. Läs igenom, se vad de har för fördelar och nackdelar.
Citera
2009-03-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Priset. Sen ta och välj ut några stycken som har det du behöver, låt oss säga antalet nätverksportar, SATA-portar och liknande. Ta och googla namnen på moderkorten + review. Läs igenom, se vad de har för fördelar och nackdelar.
Förstår bara inte vad man ska ha en massa SATA, nätverksportar etc till
Citera
2009-03-02, 16:17
Medlem
apintofstellas avatar
SATA har val funnits ett par ar nu och de flesta komponenterna har numera SATA anslutningar. Till exempel diskettenheten, cd-dvd lasare, HDD, grafikkort osv.

Du lar ju behova minst en natverksport pa moderkortet om du inte tankt att kopa ett separat kort. Ser dock inte resonemanger kring detta. Jag har i alla fall tva stycken LAN portar pa mitt mobo, sa om jag har en polare over sa kan jag dela min anslutning till honom med en kort kabel. I och med att min router befinner sig pa en annan vaning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in