• 1
  • 2
2009-03-02, 12:39
Medlem
Tjenare!

Inhandlade en laptop för ca 2 månader sedan, med Vista på såååååklart!
Men igår tog jag äntligen tag i det och fixade en XP skiva så jag skulle kunna installera ett OS som fan funkar ordentligt iallfall.

Men problemet är det att när jag startat om datorn och sen kommer det ju upp "Tryck på en tangent om du vill fortsätta med skivan", ja, jag trycker på det.. det blir svart, datorn börjar ladda som fan, men sedan kommer bluescreen upp

Jag har provat med två olika XP skivor, och det är inget fel på dom för dom har använts tidigare av mig.

Någon som har en aning om vad man kan göra?
Citera
2009-03-02, 12:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Du måste nog flasha om BIOS då hårdvaran inte stödjer XP. Det är inte alltid så lätt att lägga in ett äldre utgånget OS då tillverkarna inte alltid bryr sig om att supporta äldre OS i all evighet...
Citera
2009-03-02, 12:44
Medlem
pirates avatar
Nu vet jag inte ifall det är men jag skulle tippa på att det kan vara att nån hårdvara inte stöder XP, alltså att dess drivrutiner inte är kompatibla med XP.
Det verkar om om du får ta och sätta tillbaks Vista och tweaka den så du får den som xp...
Citera
2009-03-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du måste nog flasha om BIOS då hårdvaran inte stödjer XP. Det är inte alltid så lätt att lägga in ett äldre utgånget OS då tillverkarna inte alltid bryr sig om att supporta äldre OS i all evighet...

Okej, har du nåt tips på hur jag gör det? Vad ska jag söka på?
Har aldrig haft det här problemet så jag har aldrig haft nån anledning att ta reda på hur man gör.

Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Nu vet jag inte ifall det är men jag skulle tippa på att det kan vara att nån hårdvara inte stöder XP, alltså att dess drivrutiner inte är kompatibla med XP.
Det verkar om om du får ta och sätta tillbaks Vista och tweaka den så du får den som xp...

Hmm, okej... har aldrig hört talas om att man kan göra så
Men mne, hur gör man det då?
Citera
2009-03-02, 12:51
Medlem
cannaBes avatar
Skriv upp errorkoden och sök vetja
Citera
2009-03-02, 12:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwilo87
Okej, har du nåt tips på hur jag gör det? Vad ska jag söka på?
Har aldrig haft det här problemet så jag har aldrig haft nån anledning att ta reda på hur man gör.

1. Titta på datortillverkarens supportsida för att se ifall det finns drivrutiner och stöd för all hårdvara till XP och ev BIOS nedgradering.
2. Läs ev supportforum om någon annan lyckats
Citera
2009-03-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
1. Titta på datortillverkarens supportsida för att se ifall det finns drivrutiner och stöd för all hårdvara till XP och ev BIOS nedgradering.
2. Läs ev supportforum om någon annan lyckats

Okej, jag får kika runt litegrann och se om jag hittar nåt.
Citera
2009-03-02, 13:05
Medlem
Andreasvbs avatar
Och finns det inte så får du behålla Vista, det är inget fel på det.

Visst, Windows 7 kommer bli/är mycket bättre.

Jag vet inte varför alla klagar på Vista, det fungerar bra.
Oftast är det alla skräpprogram man får med en ny dator som segar ned det och då klagar alla på Vista.

Och minneshanteringen är mycket bättre i Vista än i XP, då den använder allt minne.
Citera
2009-03-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Och finns det inte så får du behålla Vista, det är inget fel på det.

Visst, Windows 7 kommer bli/är mycket bättre.

Jag vet inte varför alla klagar på Vista, det fungerar bra.
Oftast är det alla skräpprogram man får med en ny dator som segar ned det och då klagar alla på Vista.

Och minneshanteringen är mycket bättre i Vista än i XP, då den använder allt minne.

Nu kom jag på en grej nu när du skrev sådär, Windows 7 lär ju fan fungera på min dator! Blir till att fixa det då, får se om det fungerar... testar hellre på W7 än fortsätter med Vista, jag är så sjukt trött på detta OS nu.

Läste föresten nu att Daemon-tools och vissa program inte fungerar, utifall jag installerar W7 kommer jag tex inte kunna använda program som DT och sånt? Jag menar, man vill ju kunna lägga in sina originalspel och göra om dom till isofiler så man sedan kan köra dom i DT istället ^^
Senast redigerad av Kiwilo87 2009-03-02 kl. 13:14.
Citera
2009-03-02, 14:29
Medlem
Andreasvbs avatar
Jag kör med CloneDrive, fungerar på samma sätt.
Citera
2009-03-02, 15:09
Medlem
4283s avatar
Prova att ändra följande i BIOS:
SATA Native Mode: Från Enabled till Disabled

Sätt sedan i skivan och prova igen
Citera
2009-03-02, 16:36
Medlem
Nu har jag fixat en skiva med W7.

Är det bara att installera och fixa eventuella patchar och dylikt efter installationen? Eller måste jag fixa dom innan jag installerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in