2006-08-20, 11:45
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robo79
Vad gäller oljebolagen så finns inga bubbeltendenser där...
Håller inte med. Är bekant med en crudehandlare som påstår att marknaden är inne i en fas som kännetecknas av enorma svängningar som inte har fundamentala stöd. Exempelvis fick marknaden toknoja över händelsen i Alaska, ett tapp som motsvarade en bråkdel av dagsförbrukningen av crude i USA. Brent sjönk med ett par dollar fatet på denna kvasinyhet. Likaså överreagerar marknaden på händelser i mellan östern som inte är direkt kopplade till oljeproduktionen (läs Libanon). Spekulationerna om prisfall orsakat av förväntad minskad efterfrågan av flygfotogen efter det senaste terrorpalavret i UK infriades av marknaden eftersom ingen vågade stå kvar och anta att priserna inte ska påverkas av att MI5 sprängt en terrorcell, något som borde ge minimal påverkan på priset. Så fort en internationell oljearbetare i Nigeria hickar rusar världsmarknadspriset. Det råder kort sagt ett osunt klimat i oljemarknaden just nu. Glädjande är dock att 5-års futuren på brent ligger under $70.

Samtliga aktörer är medvetna om att det överreageras, men vet att alla andra vet att det kommer att överreageras, vilket gör att den "rationelle" aktören står kvar och skriker att marknaden har fel och blir totalt överkörd. Jämför gärna med it-åren när alla visste att marknaden överreagerade på allt som andades it, men följde med i hysterin eftersom man inte ville stå kvar själv som en idiot och hävda att "marknaden har fel". Någon händelse kommer att trigga ett fall, och priskorrektionen kommer att bli tuff. Vi drunknar just nu dessutom i olja, det finns enorma mängder olja redan uppumpat som väntar på att fraktioneras.
Citera
2006-08-20, 15:59
Medlem
robo79s avatar
Cabron:

Håller med om att oljemarknaden är osund just nu avseende oljeprissvängningarna kring ickenyheter.

Däremot att vi drunknar i olja, där tvistar de lärde. Iallafall sett på sikt.

Efterfrågan på olja ökar hela tiden, där växande ekonomier som Kina bidrar starkt.

Samtidigt är det ett faktum att många av de stora producerande fälten ligger i decline. Nordsjön som helhet likaså. De enda som reelt verkar kunna öka produktionen ordentligt är Ryssland.
Man hittar inte ny olja i samma hastighet som den förbrukas. Visst, tung olja (skitolja) finns i mängder, men den är dyrare att förädla.
Prisstegringen har hållit på ett tag nu, och hela tiden har man sagt att nivåerna är orimliga och inte kommer hålla, ändå har de gjort det.
Man sa det vid $50, vid $60 och $70.
Nu ligger vi över $70 och har gjort det ett tag, med tokspikar upp över $78.
Att en stor korrektion nedåt kan komma håller jag med dig om, men frågan är vad du menar med en stor korrektion.
Även om priset faller till $50 så är det inga problem för oljebolagen. De går inte i konkurs för detta, de klarar betydligt lägre priser än så.
Nu pratar jag om hyggligt etablerade bolag, inte nystartade.
Själva oljepriset i sig kan nog ha bubbeltendenser, men jag tycker inte oljebolagens värderingar har sådana bubbeltendenser, man kan definitivt inte jämföra mot IT-bubblan.

Att oljemarknaden i sig är sjuk och har bubbeltendenser håller jag alltså med om, korrektion nedåt kan ske, likväl som oljan vid orkaner/krig etc kan sticka över $100.
Men återigen, oljebolagen i sig är en annan sak, där handlar man mer försiktigt och du kan tydligt se att de större svenska oljebolagen inte följer det sjukt pendlande spotpriset vilket borgar för att det inte föreligger någon stor bubbelvarning just på bolagen. Därutöver prissäkrar ju en del oljebolag stora delar av produktionen, till allt högre priser vilket borgar för stabilitet i bolagen, vinsten är ju redan säkrad.

Det är min åsikt om det hela, att situationen är komplicerad kan nog de allra flesta hålla med om.
Citera
2007-04-06, 19:20
Medlem
Tror helt klart på sjunkande bostadspriser. Vi kommer knappast ha bostadsbrist i all oändlighet vilket är det som idag, tillsammans med rådande högkonjunktur, driver upp priserna.

Om regeringen nu öppnar upp för marknadshyror kommer vi kunna bygga bort bristen på några år. Det är dessutom en kraftig renoveringsvåg som sveper över landet just nu vilket även har drivit upp priserna på hantverkare. Ger man det några år kommer inredningsintresset att svalna, priset på byggnadsarbetare att sjunka, bostadsbyggandet ta fart och priserna sjunka.
Citera
2007-04-06, 22:23
Medlem
Jag tror inte att fastighetsmarknaden kommer att crasha. Mer råka ut för en pyspunka när räntan börjar att bli stor nog.
Citera
2007-04-06, 23:10
Medlem
Mr Magoos avatar
Min "bubbla" ligger i det IT relterade spektrat ännu en gång. Det haussas som fan i bolag som inte har en spänn i tillgångar utan bara en "idé".
Det, mina vänner är en bubbla, stor som satan.
Citera
2007-04-07, 16:02
Medlem
mcikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Poker är väl något av en bubbla minst sagt.

Pokern är en sakta expanderande bubbla. Kommer inte spricka på ett bra tag...
Citera
2007-04-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcike
Pokern är en sakta expanderande bubbla. Kommer inte spricka på ett bra tag...
Jag tror du bluffar.
Citera
2007-04-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDev
Jag tror inte att fastighetsmarknaden kommer att crasha. Mer råka ut för en pyspunka när räntan börjar att bli stor nog.

Jag tror att betydligt mer än räntan spelar stor roll. Vi har babyboom nu vilket innebär att många par skaffar större boende. Invandringen är mycket hög. Det är högkonjunktur och räntan är låg. Allt detta rör sig cykliskt och av en tillfällighet ligger de ganska högt samtidigt. Detta är faktorer som har ökat efterfrågan. Tids nog kommer, oavsett vad som händer, även utbudet i kapp och priserna neutraliseras.
Citera
2007-04-07, 20:23
Medlem
Hashshashins avatar
Funderar på att köpa en bostadsrätt i en av Sthlms närförorter för cirka 1.5-2 Mille.
Tror ni det är läge att köpa nu innan fastighetsskatten slopas eller ska man vänta i 1-2 år?
Citera
2008-12-04, 20:43
Medlem
Kivans avatar
Dags att återuppliva tråden. Jag tror att privattransport kan bli nästa bubbla, efter att den här lågkonjunkturen/depressionen är slut. Bilar kommer att rusa upp i pris. Det har redan börjat nu, dagens bilar är extremt dyra, men det är inte som med husen i dagens läge där den allmäna åsikten är att det är en medborgerlig plikt att låna till sitt hus. Så är även fallet med utbildning i ett flertal länder.

Vad jag förutspår är alltså ökade krav från statens håll i form av "säkerhet" och "miljövänlighet" på bilar kommer att driva upp priserna på dessa till den grad att priset på en ny genomsnittsbil kommer att ligga på 500 000 - 1 000 000 SEK. Istället för att människor lånar till bilen på bolånet kommer det att finnas billån som är lika "förmånliga" som bolånen.

Jag menar inte att det här kommer under de närmsta åren utan under nästa högkonjunktur. Då är människor låsta till att antingen låna till eller använda offentliga tjänster för boende, utbildning (arbete) och transport.
Citera
2008-12-04, 21:16
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Vad jag förutspår är alltså ökade krav från statens håll i form av "säkerhet" och "miljövänlighet" på bilar kommer att driva upp priserna på dessa till den grad att priset på en ny genomsnittsbil kommer att ligga på 500 000 - 1 000 000 SEK. Istället för att människor lånar till bilen på bolånet kommer det att finnas billån som är lika "förmånliga" som bolånen.
Långt innan det uppstår en bubbla i en vara så borde det uppstå en bubbla i aktier hos de företag som producerar varan.
Citera
2008-12-04, 21:51
Medlem
Realizts avatar
Bilåkandet kommer som Kivan säger att bli väldigt mycket dyrare i framtiden. Vår utkonkurrerade bilindustri, som kunnat hålla sig levande senaste 15 råen bara p.g.a. bubblan som statens lågräntepolitik orsakat, kommer att hänge sig ohämmat åt Maud Olofssons politik att totalförbjuda bilar med förbränningsmotorer om ett par år (motsvarande).

Bara genom att upphöra med att producera funktionella transportmedel, för att istället producera av staten specificerade klimatfordon, har vår bilindustri någon möjlighet att överleva. Eftersom kostnaderna för sån produktion är drastiskt mycket högre, och marknaden väldigt mycket mindre p.g.a. de jättehöga bilpriserna och driftkostnaderna, så kommer klimatbilstillverkarna inte att göra några nämvärda vinster (därav inga stigande aktiekurser, jnilsson). Så kombineras: Boomande bil- och driftpriser. Fallande aktiekurser för biltillverkare. Radikalt minskade transporter i samhället.

Jättebilliga mycket effektiva bilar kommer att massproduceras i Asien, men vara olagliga att improtera till vår skyddade klimatbilsverkstad. Bilindustrin överlever, stympad. Och till ett offantligt högt pris för resten av samhället, ett pris många gånger högre än värdet av hela bilindustrin när den stod på topp. Plundrarna växlar från penningtryckeri till handelshinder för att berika sina särintressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in