2006-08-19, 10:17
Medlem
Dancing_Galaxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjack i näsan!!
ja dom som har högskole utbildningar får helt enkelt flytta ditt jobben finns då!

Tyvärr lär det påverka hela samhället eftersom det oftast är de med högskoleutbidningar som köper tjänster av de utan utbildning. Fundera på det.
Citera
2006-08-19, 10:33
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancing_Galaxy
Tyvärr lär det påverka hela samhället eftersom det oftast är de med högskoleutbidningar som köper tjänster av de utan utbildning. Fundera på det.

hmm roligt med svenskt ekonomi som sjunker till botten! vi får väl göra som bush! hehe
Citera
2006-08-19, 11:09
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Har svårt att se någon riktig bubbelvarning någonstans i världsekonomin just nu. Dock så tror jag på en arbetslöshetsbubbla i den svenska ekonomin. Vad händer när vi inte har råd att finansiera friår, plussjobb, ams-utbildningar, förtidspensioner, sjukskrivningar etc och dessa människor blir arbetslös på riktigt?
Visst finns det väl bubbelvarningar. Den amerikanska ekonomin är en sådan pga de jättelika handelsunderskott landet har. Vad det gäller fastighetsbranschen tycker jag situationen är ungefär den var 1988. Minns vad som hände sedan.
Citera
2006-08-19, 11:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Jag tror inte heller fastighetsbranchen kommer krascha. Kanske plana ut under några år men den kommer aldrig sjunka med mer än max 10% pga räntejöjningar och dippar i konjunkturen. Allt realla tillgångar som är attraktiva kommer folk alltid betala bra för så är det.

Nja, någon rejäl krasch kanske det inte är någon större risk för. Men de låga räntorna som varit under de senaste åren har trissat upp priserna på marknaden rejält. Så pass mycket har knappast efterfrågan ökat och det är helt klart diskutabelt huruvida "bruksvärdet" av fastigheterna motsvarar deras priser i dagens läge. Anledningen till att de allra flesta köper bostadsrätter för ett par miljoner kronor är knappast att de själva anser att bostadsrätten har det värdet - det handlar mer om att de "vet" att de kommer att få tillbaka samma summa, eller ännu mer, den dagen de väljer att sälja den. Problemet kommer att komma om räntorna stiger till en nivå då räntekostnaden på den inköpta fastigheten blir så hög att efterfrågan på fastigheter minskar. Den som vill sälja sin fastighet vid det tillfället kanske går med förlust på affären. Då kommer argumentet att man i framtiden "garanterat" kommer att kunna sälja fastigheten med vinst att falla platt och som följd av det kommer efterfrågan (och priserna) troligtvis att sjunka ännu mer. Någon krasch blir det kanske inte, men priserna lär sjunka. Frågan är bara var den kritiska räntenivån ligger.
Citera
2006-08-19, 11:55
Medlem
Med den avskaffade, eller i praktiken bara sänkta, fastighetsskatten efter dne borgerliga valvinsten så kan priserna dock hållas upp lite mer än annars.
En helt avskaffad fastighetsskatt skulle ju också höja priserna, så det är svårt att säga hur det kommer att gå på fastighetsmarknaden.
Citera
2006-08-19, 12:59
Medlem
iommis avatar
jag vill inte tro att det kommer en fastighetsbubbla.
men jag ser väldigt tydliga tendenser.
historiskt sett har ALLTID priserna gått upp och ner vad gäller hus&br.
dvs, marknadspriserna på bostäder har gått rejält upp under en lång period, men sedan fallit mycket snabbare vid räntehöjningar. man får väl hoppas på en rejäl inflation och ökning på lönesidan...men jag tror faktiskt att det kommer bli katastrof inom fastighetsområdet, ja. allt pekar på det och historien upprepar sig alltid. det har alltid varit samma tendenser som nu, men nu har vi nya faktorer att ta hänsyn till, som ngn nämnde den globala konkurrensen.

vill inte bo i sverige om 10 år.
vi är ett statiskt land som kört fast. det kan vi tacka sossarna och de blinda 40-talisterna för, de som röstar på s till en högre andel än de vilseledda ungdomarna. även invandrarna röstar på patrasket.

skatterna är så höga att det inte ens går att driva vitt om man vill tjäna en hacka eller ens klara sig. de som tagit lån till ett hus och lever på marginalen kommer gå bistra tider till mötes. tror dessvärre inte att det ens är ngn idé att köpa en kåk när priserna rasat, för sveriges ekonomi är så körd i botten att det inte finns någon framtid här ändå. sveriges ekonomi går på högvarv, säger ni? nja...istället för att läsa på aftonbladet-löpet så kan lite kritisk granskning vara på plats.
vi har en mycket hög arbetslöshet. bara för att de öppet arbetslösa flyttas från ett papper till ett annat så betyder detta inte att de har jobb och betalar skatt. det betyder att de går på ngn ams utbildning vilket kostar ytterligare pengar och inte ger ett skit mer än ett systematiskt intag av kaffe för den drabbade.
vi har ett råbyråkratiskt styre där alla tjänstemän sitter på marknadslöner i fina centrala lokaler. självändamålsjobb. pengarna går till att avlöna systemet istället för att verka där de är avsedda.
vi har en s regering som systematiskt vilseleder oss med fel data.
jag tror inte ens s vann förra gången, jag tror de fuskade med siffrorna. litar inte för 5 öre på systemet.
det finns mycket mer, tyvärr inte lika mycket positivt.
Citera
2006-08-19, 14:03
Medlem
Continental Ops avatar
Jag trodde förut att biotech skulle kunna bli denna konjunkturs IT-boombubblebransch men detta har visat sig vara helt fel.
Idag tror jag inte att denna bransch kommer att bli föremål för ngn bubbla därför att de snubbar som sitter på fondkommisionärsbolagen och handlar generellt anser att de här bolagen är alldeles för svåranalyserade iaf. Man måste ha rätt goda kunskaper inom medicin o molekylärbiologi o sånt för att kunna bedöma om vissa projekt kommer att sluta som färdiga produkter eller ej. Sen passar inte de spartanska infoflöden som dessa bolag genererar inte att specka i, de har i allmänhet en handfull olika projekt som går igenom olika testfaser I-III eller vad de kallar dem och däremellan är det helt tyst från bolagen. Dessa går fö oftast med förlust ända fram till dess att något av dessa projekt leder till en färdig produkt. Jag har läst flera intervjuer i ekonomibilagorna där jag fått intrycket att finanskillarna intar en nästan resignerad hållning till biotech.
Då är det lättare att specka med poker och olja där det händer grejer hela tiden.

Min GISSNING är att nästa bubbla kommer inom olja eller inom något alternativt energiområde.
Citera
2006-08-19, 16:34
Medlem
robo79s avatar
Continetal:

Vad gäller oljebolagen så finns inga bubbeltendenser där. Just nu är det snarare tvärtom, de är pestsmittade och relativt lågt värderade jämfört med vinst/kommande vinst. Så några tendenser till övervärdering ser jag inte där, förutom i några små nyintroducerade skitbolag.
Det enda vore ju om oljepriset kollapsade fullständigt, men då skall det vara rejält. De etablerade bolagen tjänar grymma pengar även om oljepriset halveras.

Ser en betydligt större risk för en bubbla inom alternativa energier som du nämner. Pga de höga energipriserna så lär det framöver börja växa fram det ena bolaget efter det andra som ska ta fram revolutionerande tekniker inom vindkraft, bränsleceller och gud vet vad. Där kan det bli en riktig hype.

Generellt handlar jag aldrig med aktier i bolag där jag inte begriper mig på vad de pysslar med. Ett exempel är bioteknik, där dräller det av bolag där jag inte fattar ett skit av vad det är de ska ta fram och hur stor chansen är att de lyckas. Alla investerar efter eget huvud, men det är en av mina grundstrategier iaf. Att aldrig investera i något jag inte till fullo begriper mig på.

Annars tycker jag allmänt om man tittar på börsen så är agerande väldigt försiktigt, där det snarare är många bolag som är rejält lågt värderade. Sen finns det givetvis några spekulationsraketer på smålistorna. Exempelvis Countermine som stuckit ordentligt pga att de lagt ett anbud på ett stort minröjningskontrakt. Där är det fågel eller fisk, beror helt på om de får kontraktet. Livsfarlig aktie.
Citera
2006-08-19, 19:21
Medlem
Continental Ops avatar
robo:
jag menade inte att det föreligger nån bubbla inom olja fn, däremot tror jag att det är så jävla svårt att förutse hur det kommer att bli med oljan när den en gång tar slut, dels när och hur peak oil kommer och sen har du hela grejen med att indierna och kineserna bara precis har börjat elda alltså konsumera el, de är väl typ 2 miljarder tillsammans och är inga jävla U-länder längre, alltså jävligt mkt folk i förh till den övriga del av världen som redan konsumerar mkt el/olja. Med min lite luddiga skrivning menade jag mest att det när/om peak oil inträffar kan bli lite svårt att värdera rätt? hur fan värderar man en vara som man inte riktigt vet om det är slut eller inte? Men idag ingen bubbla nej

Jag tror precis som du att det ligger närmare till hands att det kommer en hel uppsjö med förhoppningsbolag inom den alternativa energin. Det skall t.ex. bli intressant att få veta mer om energikonverteraren som skall komma i höst
Citera
2006-08-20, 02:38
Medlem
robo79s avatar
Continental:

Då är vi nog helt överens i våra uppfattningar.

Hela Peak Oil scenariot, världspolitik, Kina, Indien osv är väldigt svårt att få något säkert grepp på.
Kan väl skriva en uppsats om det hela men orkar inte vid denna timme.
Men, några korta slutsatser som jag ser som tänkvärda.
-Ryssland, tidigare (och fortfarande) ett fattigt land men med ohyggliga reserver av olja/gas såväl som andra naturresurser (skog, metaller mm). De sitter på grejer!
-Kina. Ohyggligt intressant hur de köper upp alltmer av världens oljeproduktion/reserver. Och inte är de blyga i budgivningen heller. Detsamma gäller vissa metaller.
-USA. Har snart noll avseende naturtillgångar. Fri tolkning varför de är så engagerade i Mellan Östern. Och varför får inte Bofors sälja vapen till Venezuela? (Notera att det är USA som kommit med detta krav, svenska regeringen ser inga hinder) Det handlar ju inte om långdistansvapen, utan främst av ex Robot 70 som är en mycket effektiv luftvärnsrobot som ex lågtflygande attackflygplan/helikoptrar har svårt att greja, Robot 70 är väldigt svår att störa. Venezuela skall alltså inte längre få köpa självförsvarsvapen som luftvärnssystem är, de kan inte användas till så mycket annat. Ok, skjuta ner civila flygplan men riktigt så galna är man väl knappast även om man skulle lyssna på jänkarnas propagandasnack.

Nästan beredd att lägga en slant på att ett eventuellt 3e världskrig i stort skulle bygga på oljan.

Och alternativa energier, där finns ohygglig potential för skojare att bygga upp riktiga luftslott nu när detta blir alltmer inne. Självklart behövs det ny teknik inom området, men i en dylik utvecklingsbransch finns det ofta mycket plats för skojare.
Citera
2006-08-20, 03:15
Medlem
Jag har en känsla av att en fastighetsbubbla inom de närmaste åren kan förstärkas rejält av politiskt taskspeleri. Tokbelånade bostadsrättsinnehavare och villaägare är en stark politisk intressegrupp i demokratins Sverige. De kommer kräva skattemässig kompensation för prisfallet. Det var länge sedan som det svamlades om "dynamiska effekter", nu för tiden måste ju alla minskningar av skatteinkomster på ett ställe "finansieras" av en höjning i en annan ände och betalas av en svagare intressegrupp.
Citera
2006-08-20, 04:43
Medlem
Realizts avatar
Man ska inte säga fastighetsbranschen, utan just fokusera på bara bostäderna. Nu stiger priserna i takt med räntan. Det är finale furioso. Det är bostadsmiljonärer som handlar bostäder med varandra till allt högre priser. Det finns inget reell värdeskapande bakom detta. Bostadspriserna kommer att kollapsa kommande mandatperiod. Alltid svårt att tajma med precision. Kan hända nu, kan dröja åratal.

Kina-dollarn-handelsunderskottet är en annan instabilitet med stor krispotential. Har hållit osannolikt länge redan. Kanske topparna har viss kontroll över det trots allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in