2009-03-01, 18:02
Medlem
Tjena

Har hört en "historia" om att en kvinnokropp förut dumpades från stäketbron och ner i ryssgraven för ett antal år sen (kroppen flöt sedan runt i vattnet), men personen som berättade det kommer inte ihåg varken årtal eller mer specifikt vad som hände.

Jag har sökt men inte hittat något om någon kvinnokropp, bara om 2 män som hittats i svarta plastsäckar.. Är det någon som vet något om det här mordet på kvinnan så vore det intressant att höra
Citera
2009-03-01, 18:37
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Den 28 åriga Berit Nilsson hittades tidigt på morgonen den 30 augusti 1968 efter att kvällen innan varit på dansresturangen Lorry i Sundbyberg. Hon låg och flöt i vattnet och hittades av en 70 årig fiskare. Mycket tydde på att det kunde ha varit samme mördare som i Ulla Persson-fallet. I så fall hade den gula studebakern bytts ut mot en grå Volkvagnsbuss. Berit Nilsson hade på sig när hon hittades en färgglad klänning i rosa och orange samt guldfärgade sandaler. Hon var ogift och boende på Lievägen i Älvsjö.
Fiskaren som fann henne gick ut med sin båt från ett ställe som heter Kajsa Hofs fritidsområde i Stäket och hann bara några meter innan det hemska fyndet gjordes.
http://www.svenskamord.se/index.php?...2928;topicseen
Där kan du läsa lite mer om mordet, tror det tas upp i Nordisk kriminalkrönika också..
Citera
2009-03-01, 18:54
Medlem
Tack så mycket

Ser nu att det troligtvis var vid stäketbron och inte vid ryssgraven, mitt fel!
Senast redigerad av mickeopel 2009-03-01 kl. 18:59.
Citera
2009-03-03, 17:35
Medlem
Stämmer att det var Stäketbron. Alla som ägde en VW buss av det aktuella slaget togs in till förhör, men det gav inget.

Ryssgraven fick väl sitt namn efter att dom två ryssarna hittats i sopsäckarna?
Citera
2009-03-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av br0kenpipe
Stämmer att det var Stäketbron. Alla som ägde en VW buss av det aktuella slaget togs in till förhör, men det gav inget.

Ryssgraven fick väl sitt namn efter att dom två ryssarna hittats i sopsäckarna?
Finns olika hypoteser hur namnet kom till men syftar inte på dessa mord.
Ryssgraven finns även på sjökort ,det är svensk historia för en till vikingatiden m.m
Citera
2009-03-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Finns olika hypoteser hur namnet kom till men syftar inte på dessa mord.
Ryssgraven finns även på sjökort ,det är svensk historia för en till vikingatiden m.m

Då måste man nästan säga att det var lite humor att man hittade ryssarna i Ryssgraven. Kanske nåt mördaren/mördarna tänkte på? Sjukt i så fall.
Citera
2009-04-24, 07:04
Medlem
På 70talet hittades först ett manslik i en svart plastsäck av några killar som var ute och paddlade. Strax därefter hittades ytterligare ett av en tjej som bodde i närheten av ryssgraven och som skulle ta ett morrondopp. Ingen av männen blev identifierad o båda ligger i gravar med namnlösa kors över i Kungsängens kyrka.

Huruvida det var två ryssar vet jag inte, men det kanske spekulerades. Men ryssgraven har som tidigare nämnts hetat ryssgraven i urminnes tider. Jag har för mig att viken i något sammanhang användes till att ligga i bakhåll mot båtar.

Så den där kvinnokroppen är en helt annan historia o Stäket är en bit därifrån
Citera
2011-01-13, 16:10
Medlem
Ryssgraven ,namnet kommer av att ryssarna drog sina båtar över en landbit av stäketshalvön för att ta sig in i mälarens sjö.Namnet är från 1600talet.Man kastade i ryssarna som man sköt ihjäl där.därav namnet.Morden på 70talet hängde inte ihop med namnet.Jag var barn och bodde strax ovanför när detta skedde .Känner även folk som hittade den ena personen.Bägge vilar nu på kungsängens kyrkogård i varsin grav med texten okänd man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in