Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-01, 13:42
Medlem
normanbatess avatar
Hej!

Det tar flera minuter för min laptop att komma in till skrivbordet (tills ikonerna syn och jag kan dra igång) från det att jag loggar in i XP. Vad kan detta bero på? Själv blåa inloggningsrutan försvinner relativt snabbt, då visas skrivbordsbilden och det är den som syns ända fram tills ikonerna ploppar fram.

Jag har defraggat, kört scandisk, rensat autostart i registret (Run) och i startmenyn, tömt och stängt av C:\WINDOWS\Prefetch, kört Ad-aware och Windows Defender.

Virusprogram: Avira AntiVir Personal.
Brandvägg: ZoneAlarm.

Några tankar eller tips?
Citera
2009-03-01, 15:32
Bannlyst
Ibland kan användarprofilen balla ur i Windows.

Istället för att lägga ner massa tid på det, så går det snabbare att skapa en ny och flytta över sina gamla inställningar till den nya.

Under C:\Document and Settings\
Där finns din användarprofil.
Logga in administratör, byt namn på din profil, t ex om profilen heter "kalle", så byter du till "kalle.old".

Nästa gång du loggar in så skapas en ny för kalle och allt är nytt och fräscht.
Sen går du tillbaks till din gamla och kopierar över det du behöver, favoriter, bookmarks, filer med mera.
Citera
2009-03-02, 11:06
Medlem
normanbatess avatar
Jag prövade ditt tips men det fungerade inte. Det tar lika lång tid att logga in till ett nytt konto som till ett gammalt. Några andra tankar?
Citera
2009-03-02, 11:28
Medlem
öppna kör > msconfig. Kolla under fliken autostart, ligger det något mysko där som kan sega ner uppstarten?
Citera
2009-03-02, 13:34
Medlem
normanbatess avatar
Detta finns i autostart

Startobjekt, Kommando
Apoint, C:\Program\Apoint.Apoint.exe
igfxpers, C:\Windows\system32\igfxpers.exe
avgnt, "C:\Program\AntiVir PersonalEdition Classic\avgnt.exe" /min
zlclient, "C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe"
Setup, D:\Setup\Setup.exe /start /restart /l:sve

Vad är igfxpers?

Verkar något skumt i listan?
Citera
2009-03-02, 13:43
Medlem
Ladda ner CCleaner?
Citera
2009-03-02, 22:04
Medlem
normanbatess avatar
Jag har gjort det nu och kört programmet. Det påverkade inte inloggningen. Några andra idéer?
Citera
2009-03-02, 22:11
Medlem
Muckarduvas avatar
Ryck tillfälligt sladden från nätet, avinstallera (eller disable:a) Zone Alarm och se om det blir samma misär utan brandvägg. Flyter det på som det ska nu så har du lyckats isolera problemet och kan återaktivera ZA och pillra med inställningarna.
Citera
2009-03-03, 10:59
Medlem
normanbatess avatar
Jag testade med att stänga av både brandvägg och antivirusprogram från att laddas vid uppstart - men utan önskat resultat! Det här verkar ju helt omöjligt att lösa!
Citera
2009-03-03, 11:11
Medlem
Zycombs avatar
Kan nog vara så att hårddisken börjar sjunga på sista melodin, hade en som stog på 24/7 och den höll i 21000 timmar men sista 100 timmarna var den seg att komma in på skrivbordet med. Men pröva formatera om vettja!

Sen så skulle det kunna vara nåt virus, Vundo eller liknande (jävligt drygt och orsakade mycket problem, det var inga problem att upptäcka den men att få bort den) eller att RAM minnena börjar svikta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in