Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-01, 01:19
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanrik
Såvida du inte tänkt sitta på ett kontor eller är intresserad av design och ser datorn som en accessoar som komplimenterar din klädsel.

Jag har spelat/jobbat i PS/redigerat film och PC är bättre i det mesta för att programutbudet är så pass mycket större.

+
SKÄRMEN, vet inte vad Apple har för speciellt teknologi, men skärmen på min macbook håller världsklass. Jämfört med dyrare PC och de har inte en suck.
BATTERITIDEN, har haft min i 3 år och fortfarande är batteriet fräscht, film ca 1,5 h, word 3 h.

-
Allt annat
NÄTVERKET, har efter 3 år fått det att fungera 1/100 gånger med kommunikation till PC
Min macbook har gått sönder på alla ställen som finns och alla repor gör designdator väldigt ful (vit, fast mer åt svarta hållet nu). Kan tilläggas att jag är oförstiktig som fan, så...

Mest bang-for-the-buck ligger i PC, fundera inte ens. Har du dock mycket pengar och jobbar som designer eller är homosexuell så skaffa en macbook den passar ju så bra till dina vita kanintofflor.

Föresten, ta i hänsyn att macarna använder sig av FAT32 och inte NTFS så kommunikation mellan PC o MAC suger. Sen så kan du inte flytta filer på över 4 GB från MAC till t.ex. extern hårddisk. VÄRDELÖST
Visst finns det designbögar som skaffar Mac för att den är stilig, men det innebär inte att man måste vara skinkeskavator för att ha en, precis som alla som har Linux inte är feta nördar med propellerhatt.

Visst är det ett stort programutbud till Windows, men det innebär inte att det är ett litet till OSX. Jag har aldrig hamnat i en situation då ett program har saknats.

Om du inte lyckas koppla ihop Win och Mac i nätverk så är det du som är inkompetent.

OSX kan bara läsa, inte skriva NTFS. OSX använder inte FAT32. Däremot använder de HFS+ (bland annat). NTFS är ett format MS har rättigheterna till, så vill du läsa och skriva krävs tredjepartsdrivrutin, precis som du måste ha tredjepartsprogramvara till Windows för att läsa HFS+.

Och förresten kommer snart mod och låser/rensar/slår ihop tråden då den utvecklats till ännu en datorkrigstråd.
Citera
2009-03-01, 03:10
Medlem
Itmans avatar
En sak man bör ha i åtanke är att en mac, enligt egen erfarenhet, håller högre kvalitet. Har haft min macbook sedan 06 och den brummar på som ny, till skillnad från bekantas HPs som har säckat ihop. Beror såklart på tillverkare så man ska väl inte dra alla över en kam.
Citat:
(vit, fast mer åt svarta hållet nu)
Ett tips är att tvätta den en gång i kvartalet.

"Kommunikation till PC" antar jag gäller fildelning och då måste man aktivera smb som är protokollet som (bl a) Windows använder (det är av by default). Sedan är det bara att ansluta som vanligt (run -> \\namn eller hur det var).

Denna tråd kommer antagligen bli låst så jag leker lite mod och hänvisar till Mac vs PC-tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=291009.
Citera
2009-03-01, 05:49
Medlem
Colgates avatar
Citat:
Såvida du inte tänkt sitta på ett kontor eller är intresserad av design och ser datorn som en accessoar som komplimenterar din klädsel.

Jag har spelat/jobbat i PS/redigerat film och PC är bättre i det mesta för att programutbudet är så pass mycket större.

+
SKÄRMEN, vet inte vad Apple har för speciellt teknologi, men skärmen på min macbook håller världsklass. Jämfört med dyrare PC och de har inte en suck.
BATTERITIDEN, har haft min i 3 år och fortfarande är batteriet fräscht, film ca 1,5 h, word 3 h.

-
Allt annat
NÄTVERKET, har efter 3 år fått det att fungera 1/100 gånger med kommunikation till PC
Min macbook har gått sönder på alla ställen som finns och alla repor gör designdator väldigt ful (vit, fast mer åt svarta hållet nu). Kan tilläggas att jag är oförstiktig som fan, så...

Mest bang-for-the-buck ligger i PC, fundera inte ens. Har du dock mycket pengar och jobbar som designer eller är homosexuell så skaffa en macbook den passar ju så bra till dina vita kanintofflor.

Föresten, ta i hänsyn att macarna använder sig av FAT32 och inte NTFS så kommunikation mellan PC o MAC suger. Sen så kan du inte flytta filer på över 4 GB från MAC till t.ex. extern hårddisk. VÄRDELÖST

Så man ska vara antingen vara homosexuell eller designer för att skaffa en Macbook? Nog det dummaste jag läst i text sen jag läste ett inlägg av Linda Skugge. Hur fan kan du ens ta med detta i ditt argument?

För att ha haft en Mac sen '06 är du antingen jävligt korkad eller bara riktigt slö. För att få den att funka mot en PC är busenkelt, snarare svårare åt andra hållet då Windows alltid ska krångla med brandväggar och skit.

Sen med FAT32...ehm. Tänker inte ens kommentera det. Synd att argumenten emot Mac antingen kommer från hardcore-PC människor eller helt inkompetenta Mac-användare.

---

Jag har också arbetet med en del program. Utbildad grafisk formgivare så blir det arbete med dom flesta inom det området. Har inte saknat ett enda program till Mac som finns till PC. Är inte den spelande typen men har installerat Call of Duty 4, Sim City 4, Tiger Woods 2008, Football Manager, Colin Mcrae m fl på min Mac. Dom har fungerat alldeles utmärkt utan lagg osv. Då har inte kört minsta inställningar. Det handlar mest att motivera priset tycker jag. Mac är dyrare. Varför är det dyrare?

Det är så enkelt att: Man får vad man betalar för. Köper du en PC för 6995:- så får du en dator för det med. Du kan inte förvänta dig att den håller efter 2-3 år. Ska du sälja den får du max 2000:- för den efter dom åren. Köper du en Macbook för 9495:- får du en dator som håller i många fler år än 2-3. Skulle du vilja sälja den efter 2-3 år får du garanterat 5000:- om inte mer.
Citera
2009-03-01, 13:26
Medlem
Allt_är_tagets avatar
En sista fråga (tror jag!). Hur funkar det med säkerhet? Finns det bra gratisbrandväggar för Mac och bra anti virus program (behöver ej vara gratis).
Citera
2009-03-01, 13:33
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
En sista fråga (tror jag!). Hur funkar det med säkerhet? Finns det bra gratisbrandväggar för Mac och bra anti virus program (behöver ej vara gratis).

Inbyggd brandvägg finns och virusprogram behövs inga. Finns något enstaka - men varför ha virusprogram när du inte kan drabbas av virus?

(Kom inte och börja debattera hela virusgrejen nu, jag orkar inte)
Citera
2009-03-01, 14:26
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Inbyggd brandvägg finns och virusprogram behövs inga. Finns något enstaka - men varför ha virusprogram när du inte kan drabbas av virus?

(Kom inte och börja debattera hela virusgrejen nu, jag orkar inte)

Det finns en hel virusgrej?

Vadå kan inte drabbas av virus? Om någon vill lägga in trojaner eller skit i min dator eller hacka mig så vill jag ha tillgång till hyffsade brandväggar och antivirus program.

Eller kan man inte skapa trojaner, keyloggers, eavsedroppers och annat för Mac? Låter ju gudomligt då.
Citera
2009-03-01, 14:28
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Det finns en hel virusgrej?

Vadå kan inte drabbas av virus? Om någon vill lägga in trojaner eller skit i min dator eller hacka mig så vill jag ha tillgång till hyffsade brandväggar och antivirus program.

Eller kan man inte skapa trojaner, keyloggers, eavsedroppers och annat för Mac? Låter ju gudomligt då.

Det finns inga regelrätta virus för mac.
Det finns några få trojaner (under 5?) och du måste aktivt installera dom på datorn med ditt adminlösenord. Det senaste var väl "codecs" från en porrsajt, installerar man dom så är man fan efterbliven. Men ha brandvägg om du vill, antivirus behövs inte
Citera
2009-03-01, 14:36
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Men vadå finns?
Går det inte att skapa virus och trojaner för mac och varför inte?
Alltså effektiva virus så att säga. Jag tänker ju inte leva i god tro att ingen kommer att "orka" skapa ett virus för Mac.
Citera
2009-03-01, 14:39
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Men vadå finns?
Alltså effektiva virus så att säga. Jag tänker ju inte leva i god tro att ingen kommer att "orka" skapa ett virus för Mac.

Varför "klaga på" (knäppt ordval, jag vet) att det inte finns virus till Mac? Var glad i stället! Wie! Fest!

Meneh, förmodligen för att Mac har en liten del i marknaden och det är ett säkert OS.
Citera
2009-03-01, 15:27
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Men vadå finns?

Os X är uppbyggd på en oerhört stabil unix grund. Inga äckliga .exe filer eller instabila system32 mappar underlättar också.
Citera
2009-03-01, 15:30
Medlem
Jag har alltid trott att man betalar mer för användarvänlighet och design för mac än för prestanda. Att man m.a.o får mer prestanda för pengarna på pc
Citera
2009-03-01, 16:05
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mina-dokument
Jag har alltid trott att man betalar mer för användarvänlighet och design för mac än för prestanda. Att man m.a.o får mer prestanda för pengarna på pc

Nej det är minst likvärdigt. Har hört att os x hanterar minne betydligt bättre än windows
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in