• 1
  • 2
2009-02-28, 21:12
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Ska inhandla laptop snart.

Tjena...tänkte köpa en laptop som jag både kan spela men främst arbeta på (design, webdesign, skriva, foto osv).

Jag undrar om MAC kan spela PC spel över den där nya windowsemulatorn som finns och hur bra det funkar.
Funkar Linux?

Hur är det med Mac och prestanda, varför är den bättre/sämre rent tekniskt?

Priser och sånt är också av intresse.

Tack på förhand!
Citera
2009-02-28, 21:16
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Ska inhandla laptop snart.

Tjena...tänkte köpa en laptop som jag både kan spela men främst arbeta på (design, webdesign, skriva, foto osv).

Jag undrar om MAC kan spela PC spel över den där nya windowsemulatorn som finns och hur bra det funkar.
Funkar Linux?

Hur är det med Mac och prestanda, varför är den bättre/sämre rent tekniskt?

Priser och sånt är också av intresse.

Tack på förhand!

Har du aldrig använt Mac så kanske du ska börja med att läsa lite om hur operativsystemet fungerar.

Annars kan du ju installera Windows på skiten, men då försvinner hela syftet med Mac...

Vilket/vilka spel ska du köra?
Citera
2009-02-28, 21:24
Bannlyst
Jag körde med Macbook, det suger. Mac är bra i kontoret, men inte annars.
Citera
2009-02-28, 21:26
Medlem
th3vils avatar
Citat:
Funkar Linux?

Ja och du kan också starta maskinen direkt i Windows eller Linux utan att blanda in OS X alls om du vill.

Du kan ju titta lite på den här sidan för mer info:
http://www.macwindows.com/emulator.html
Citera
2009-02-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface321
Jag körde med Macbook, det suger. Mac är bra i kontoret, men inte annars.

Varför är det inte bra, tycker du?
Citera
2009-02-28, 21:39
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Okej, det låter ju bra.
Men vad gör mac bättre? Designen?

På vilket sätt är själva OS:et bättre än Windows för arbete, som så många säger. Det går ju att ändra alla OS hit och dit vad gäller design. Så jag vill ha riktiga, grundläggande förbättringar. Ifall OS:et till exempel har nästan lika hög standard som Vista men drar mycket mindre så är detta en bra förbättring till exempel.

Hur är den vanliga prestandan på en Mac? Kan man klocka/mixtra mer än med en Intel/Dell burk som det knappt går att klocka något i t.ex. (Processorn och moderkortet går ej att klocka, ramen knappt).
Citera
2009-02-28, 21:42
Medlem
fillis avatar
Har en MacBookPro och en iMac och har provat de flesta varianter.

Kört XP Home/Pro, XP Stripped och Redhat Linux virtuellt (Parallels Desktop samt VMWare Fusion). Får nog säga att det flyter på hyffsat bra. Spel är inte att tänka på men vill man snabbt in i något av de andra OS:en så är det super. XP bootar på runt 8s
Det jobbigaste är väl egentligen att man hela tiden måste mata in och ut diverse USB-tillbehör och OS:en brukar bråka med varandra om vem som ska ha det...

Att köra Boot Camp (Som följer med OS X) är kanon! Enkel installation. Sen matar man bara in OS X-skivan i Windows så får man alla drivrutiner på direkten. GTA IV, COD 4, CSS m.fl flyter riktigt fint!
Citera
2009-02-28, 21:44
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Okej. Kan man till exempel dela disken och installera Mac OS på ena och Linux på andra eller är Mac OS hardcoded?

Behöver dock verkligen mest info om själva MAC OS och Mac datorernas prestanda och på vilket sätt de är SÄMRE/BÄTTRE rent tekniskt/funktionellt till XP/Vista.
Citera
2009-02-28, 21:46
Medlem
Colgates avatar
Citat:
Okej, det låter ju bra.
Men vad gör mac bättre? Designen?

På vilket sätt är själva OS:et bättre än Windows för arbete, som så många säger. Det går ju att ändra alla OS hit och dit vad gäller design. Så jag vill ha riktiga, grundläggande förbättringar. Ifall OS:et till exempel har nästan lika hög standard som Vista men drar mycket mindre så är detta en bra förbättring till exempel.

Hur är den vanliga prestandan på en Mac? Kan man klocka/mixtra mer än med en Intel/Dell burk som det knappt går att klocka något i t.ex. (Processorn och moderkortet går ej att klocka, ramen knappt).

PTja en början är ju att du slipper virusprogram och liknande krafs. Mac OS är genomtänkt till skillnad mot Windows. Det bara funkar helt enkelt. Tycker du Vista är bra...så kommer du avguda OS X. För Vista är ren och skär skit om du frågar mig.

Nej du kan inte klocka en Mac, vad jag vet. Ska du spela så fungerar det klockrent. Du installerar helt enkelt Windows om nu dom spelar du ska spela inte finns till Mac. Rekommenderar en Macbook Pro om du ska spela dock. Den har för övrigt testats och Vista körs snabbast på den än jämförande Pc maskiner. Googla för att hitta den artikeln.

Om jag vore dig hade jag gått till en butik som säljer Mac och testat. Så kommer du förstå varför folk mer och mer går över till Mac. Bättre att skapa sig en uppfattning så än att läsa vad andra tycker. Men gillar du linux (Ubuntu) tillex så kommer du uppskatta Mac OS X.
Senast redigerad av Colgate 2009-02-28 kl. 21:48.
Citera
2009-02-28, 21:46
Medlem
Citat:
Okej. Kan man till exempel dela disken och installera Mac OS på ena och Linux på andra eller är Mac OS hardcoded?

Japp, du kan partitionera upp din ena hårddisk till flera små, och ha olika OS på dom. Med Bootcamp. Har jag gjort förut. Hade Ubuntu och OsX och dualbootade.
Citera
2009-02-28, 21:50
Medlem
mincepes avatar
finns ju även crossover games (kostar lite) å använda till å spela PC-spel på mac.

Att det ska vara bättre å göra filmer, webdesign mm på en mac är en stereotyp-sak som hängt med ett tag men kan definitivt säga att det är mycket lättare(hela systemet är typ baserat på klicka å dra)

Har själv en laptop med Windows och en med Mac och skulle säga att dom är ungefär lika bra(lite större hårddisk på mac) enda skillnaden är nog att mac kostade typ 3000 mer.

Fast mac håller mer i längden å flyter på bättre så länge man inte spelar.

Finns ju en liten fördel med mac att man kan köra windows boot camp på den också och då har du hela paketet egentligen.

Mitt tips: Om du kan hosta fram dom där extra pengarna och har windows-skiva är det helt klart värt att köpa en macbook
Citera
2009-02-28, 21:50
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colgate
PTja en början är ju att du slipper virusprogram och liknande krafs. Mac OS är genomtänkt till skillnad mot Windows. Det bara funkar helt enkelt. Tycker du Vista är bra...så kommer du avguda OS X. För Vista är ren och skär skit om du frågar mig.

Nej du kan inte klocka en Mac, vad jag vet. Ska du spela så fungerar det klockrent. Du installerar helt enkelt Windows om nu dom spelar du ska spela inte finns till Mac. Rekommenderar en Macbook Pro om du ska spela dock. Den har för övrigt testats och Vista körs snabbast på den än jämförande Pc maskiner. Googla för att hitta den artikeln.

Om jag vore dig hade jag gått till en butik som säljer Mac och testat. Så kommer du förstå varför folk mer och mer går över till Mac.

Kommer absolut att testa först. Självklart! Gillar XP mer än Vista men om OS X fixar allt skit med Vista så kommer nog jag också att gilla det

Lite teknisk info angående prestandan skulle också vara intressant. Då mycket inte går att klocka så bör ju grafikkort och ram vara av hyffsad kvalité. Eller jag hoppas ju på det i alla fall. Ifall nu GTA IV och så funkar på bra inställningar och diverse OS bootas snabbare än på PC datorer så tyder det ju på bra RAM minne i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in