2009-12-16, 14:47
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Har någon sagt att vi måste hata afrikaner? ALLA afrikaner?

Och sedan: finns det några skäl att INTE utvisa en invandrare som är kriminell? Är inte den mest basala skyldigheten för en invandrare gentemot värdlandet att i alla fall inte våldta och döda? Vilka är de rationella argumenten FÖR att sådana individer inte ska utvisas? (Och nej, vi kan uppenbarligen inte utvisa svenskar som begår samma handling - varför ska vi dumpa våra problem på andra?)

Hindra invandring? Men vi hindrar ju invandring även idag, eller hur? Eftersom vi uppenbarligen inte har vidöppna gränser (även om det kan tyckas så), så HINDRAR vi ju invandring enligt en viss matematisk ribba, eller hur? Alltså går det att hindra invandring, och givetvis går det att hindra invandring ännu mer än vad som är fallet idag. Vad är problemet med det, anser du?

Nå, här kommer ett antal frågor som jag ber dig att besvara, så att du kan tydliggöra din ståndpunkt:

1) Måste vi ha invandring, enligt dig?

2) När är invandringen för hög, enligt dig? Kan den BLI för hög?

3) Är det ondskefullt att vilja leva i ett etniskt homogent land, enligt dig?

4) Kan du ge ETT enda exempel - historiskt - på att olika folkslag frivilligt och utan friktioner har levt och integrerat sig inom samma territorium?

Fyran är mycket viktig. Jag ber om ETT enda ynka exempel på där två eller fler folkslag frivilligt integrerat sig inom samma territorium. Kan du INTE ge mig ett sådant exempel tycker jag du ska ta dig en funderare på om det här med mångkultur inom samma gränser är så lämpligt, egentligen.

och slutligen:

5) Vad är det för fel på vår mångkulturella värld, där varje folk lever i sina egna länder? Vad i detta finner du så motbjudande?

Det har ju prestenterats ett ganska rejält hat i den här tråden och den har
ju i stora delar riktats mot afrikaner och invandrare i allmänhet och inte
mot mördaren som individ.

Sen är jag för att kriminella invandrare skall utvisas och så sker ju också
men det får även gärna för mig del ske en skärpning på den punkten.
Det tror jag de flesta svenskar och invandrare är överens om.

Dina frågor:

1) Nja..viss invandring tycker jag man måste ha, att helt stänga gränserna
och inte tillåta någon invandring alls är inte alls bra för utvecklingen.
Sen har man ju en viss utvandring också.

2) Jag tycker själv den är för hög idag, detta särskilt när det handlar
utomeuropeiska invandrare som har svårt och behöver längre tid
att integreras i Sverige. Många invandrare skulle dessutom må bättre
i sina hemländer än att hamna arbetslösa här i ett ghetto.

Det finns alltså massor av bra och acceptabla skäl till att minska invandringen
än att börja smutskasta invandrare i allmänhet.

3) Nej, det har jag respekt för. Däremot är det helt fel att grunda denna
önskan på smutskastning och andra rasistiska åsikter.

4) Ta USA...bortsett från äldre konfilkter så är det ett exempel.

Sen hjälper det knappast mot konflikter att dela upp etniska grupper
i länder. Snarare så att risken för konflikter ökar i viss mån.

5) Det är inget som är motbjudande. Däremot är det ett hinder för utveckling
och det sker en globalisering som inte kommer att gå att stoppa.
Det är dessutom ganska primitivt att eftersträva homogena samhällen.
Tyvärr är världen befolkad av en jävla massa idioter som inte klarar
av att leva tillsammans med andra människor som har annan etnicitet
och religion. Det jag kan tänkas vara skyldig till är att jag är naiv att
tro att detta kommer att fungera i framtiden.
2009-12-16, 14:57
Medlem
Mihailovic : 4)
Citat:
Ta USA...bortsett från äldre konfilkter så är det ett exempel.

Om anser att USA är ett bra exempel på där mångkultur fungerar och där etniska grupper kommer överrens, så kan du ju inte ha speciellt höga förväntningar direkt. Men det är bra att du är ärlig.

De som har gott om pengar i USA bor i samma områden baserat på att de är de enda som råd att bo just där, oavsett vilken hudfärg man har.

För den stora massan gäller det etnisk uppdelning och man beblandar sig så lite som möjligt. Det finns vita skolor, det finns svarta skolor och det finns latinamerikanska skolor (men även där är det uppdelade till stor del efter vilket land man kommer ifrån).

I LA pågår det mer eller mindre raskrig dagligen mellan just svarta och framförallt mexikaner. De områden där mexikaner flyttar in i Kalifornien och Arizona, så flyttar den vita befolkningen därifrån.
2009-12-16, 15:28
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenären
Mihailovic : 4)

Om anser att USA är ett bra exempel på där mångkultur fungerar och där etniska grupper kommer överrens, så kan du ju inte ha speciellt höga förväntningar direkt. Men det är bra att du är ärlig.

De som har gott om pengar i USA bor i samma områden baserat på att de är de enda som råd att bo just där, oavsett vilken hudfärg man har.

För den stora massan gäller det etnisk uppdelning och man beblandar sig så lite som möjligt. Det finns vita skolor, det finns svarta skolor och det finns latinamerikanska skolor (men även där är det uppdelade till stor del efter vilket land man kommer ifrån).

I LA pågår det mer eller mindre raskrig dagligen mellan just svarta och framförallt mexikaner. De områden där mexikaner flyttar in i Kalifornien och Arizona, så flyttar den vita befolkningen därifrån.
Instämmer i att USA är ett totalt segregerat samhälle. Mångkultur i betydelsen flera kulturer som smälter samman fungerar aldrig något man ser tydligt i samhällen med många olika etniska grupper då det där bildas subkulturer som slåss inbördes och mot varandra. Om målet med mångkulturpolitiken i Sverige är att göra Sverige till ett etniskt segregerat och klassindelat samhälle går det enligt plan, om målet däremot är att skapa ett homogent, demokratiskt och jämställt samhälle går käpprakt åt...

Jag tror på människors lika värde men inte här. Subshara-afrikaner, araber, albaner, kurder, syrianer och zigenare är mindre värda här då det som regel inte kan bidra till samhället utan endast tära på det. De passar inte i postindustriella, jämställda, sekulära och demokratiska samhällen helt enkelt (precis som mihailovic mycket riktigt också påstår). Däremot fungerar de bättre än vi i sina egna länder... utom möjligen zigenare då. Slutsats: bättre hjälpa dem på plats om man måste hjälpa dem. Det är i många fall kontraproduktivt att hjälpa dem då de slutar försöka hjälpa sig själva...
2009-12-16, 17:57
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

1) Ta USA...bortsett från äldre konfilkter så är det ett exempel.

2) Sen hjälper det knappast mot konflikter att dela upp etniska grupper
i länder. Snarare så att risken för konflikter ökar i viss mån.

3) Tyvärr är världen befolkad av en jävla massa idioter som inte klarar
av att leva tillsammans med andra människor som har annan etnicitet
och religion. Det jag kan tänkas vara skyldig till är att jag är naiv att
tro att detta kommer att fungera i framtiden.

Tack för att du ger seriösa svar.

1) Nej, det är inget bra exempel: de dras med etniska konflikter, och har alltid gjort det. Majoriteten av de olika folken blandar sig helt enkelt inte med varandra, och USA's kriminologer har sedan årtioenden noterat en mycket högre våldsfrekvens i mångkulturella (eller mångrasliga) områden.

2) Om två parter, låt säga människor, inte drar jämnt: är det det inte klokast att separera dem så att de får vara lyckliga på varsitt håll, istället för att mot deras vilja stänga in dem tillsammans i en lägenhet och hoppas på att det löser sig? Och märk väl: INGEN människa har "delat upp" folken i sina respektive länder: detta har skett helt naturligt, och historien visar oss tydligt att detta uppenbarligen är det som de olika folkslagen ständigt strävar efter, men att denna harmoni ständigt störs av dispoter och poltiker och fan och hans moster, som givetvis aldrig bryr sig om vad folket vill. När alla imperier rasar ser vi att det första som sker är att de olika folken samlar sig och utropar sin självständighet. Alltid. Du ser aldrig att två eller fler folk sluter sig samman och väljer att leva gemensamt i en nation.

3) Jo, men VARFÖR klarar vi inte av det? Ställ dig den frågan. Uppenbarligen klarar vi av mångkultur genom att varje folk lever i sina länder: historiskt ser vi hur länderna blomstrar under dessa förutsättningar, och att handel skapas, impulser att samarbeta (inte minst på vetenskaplig nivå) sker, och framåtskridande uppnås.

Kanske är det så att vi inte klarar av det för att vi inte är menade att leva tillsammans? Ur en darwininist synvinkel skulle vi faktiskt döma hela mänskligheten till döden om vi alla blandade oss och blev en ras, någon gång i framtiden, eftersom varje art behöver sina variationer för att klara förändringar i miljön. Och dessutom: om vi avskaffade alla nationer, vad är alternativet? En enda supernation kallad "jorden"... och vem/vilka ska styra över denna supermakt? Och vad händer om det blir en diktatur? Historiskt ser vi hur mångfalden av nationer reglerar varandra och förhindrar och förkortar blodiga krig. Inleder dem, javisst, men samtidigt regleras varje nations ambitioner av andra nationer. Studera 1800-talets storpolitik, där detta är tydligt.

Nationer och nationalism i sig är inget farligt - tvärtom verkar människan blomstra under dessa förutsättningar. Och om en nation föder fram en dikator finns alltid andra nationer att bekämpa honom. Ta motpolen: folkvandringstiden. Här ser vi kaos och den starkes rätt, vi ser hur otryggheten varade i hundratals år tills... just det! Tills nationerna började växa fram, vilket skapade stabilitet, och så småningom handel, fredsavtal etc.
2009-12-16, 20:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priosfei
Statistiken tordes dock vara relativt missvisande då flertalet av länder att välja ur undersökningen inte ens har en grundläggande utbildningslära. Det behöver ju således, om vi nu pratar om IQ och intelligens, inte per definition betyda att det är en raslig och genetisk skillnad. Likväl kan det ju betyda, hur politiskt korrekt det än må vara, att det är brist på kunskapslära som ligger och spökar bakom dess låga intelligensnivå. Dock har jag mina misstankar att det uppenbarligen finns en viss koppling mellan "ras" och intelligens.

Det är möjligt att dagens poliktiskt korrekta inställning till folkgruppers olika genetiska föruttsättningar ter sej lika orimliga som Lysenko hypoteser.

Dagens politiska korrekta marxister får säkert en gång även de stå till svars för historiens dom. Därav finner vi ursprunget till dagens invandringspolitik samt även marxistfeministernas rötter.

Marxismen har alltid sett sej som de svaga gruppernas talesman och genom företräda deras intressen nå makten.
Först genom att förträda arbetareklassen senare 68 generationen och nu feminister och klimatalarmister.
Insikten från 1950-70 att arbetarklassen aldrig skulle kunna leda till revolutionen fick marxister att komma till överge arbetarklassen som bas och att de måste företräda andra svaga grupper.
De vill egenligen ha rollen som en röd intellektuell aristorkrati (nyadel).

Idag har marxister övergett arbetarklassen som nu defineras som outbildade, nationalister och reaktionärer.Nugäller kampen om att få kvinnliga marxister att få kontroll över den akademiska världen och styrelserummen.

Män ur arbetarklassen hånas då de inte kan utgöra grunden för som revolutionens bas och verktyg för de intellektuellt skolade marxisterna.

Männe ur arbetrklass har blivit en del av de reaktionärar och beskylls av marxister för att vara , nationella reaktionärer och det allra värsta du kan tänka dej...patriarker (talibantalet av Gudrun Schyman)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyska_novemberrevolutionen

http://video.google.se/videoplay?docid=8630135369495797236&ei=zC8pS5ivCte f-AaVppnbAw&q=political+correctness&hl=sv#

Det som är politisk korrekt idag kan bli morgondagens paria...
Senast redigerad av Rektangel 2009-12-16 kl. 20:27.
2009-12-18, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Det handlar inte längre om att dra alla över en kam. Majoriteten bland MENA-folkens män har en för oss fullständigt främmande kvinnosyn. Vi pratar om en majoritet inte några enstaka individer! Denna kvinnosyn manifesterar sig på olika sätt; mord, tortyr, misshandel, klädtvång, våldtäkter, inlåsning, könsstympning mm.

När det gäller många av våra senare invandrargrupper så som Romer och Somalier är det 80% av dem som ger resten ett dåligt rykte

Stig vill inte se de bokomliggande traditioner och nedärvda värderingar som ligger i botten på mordet av hans dotter.

Det är väldigt få personer både här och IRL som kopplar ihop ett brott med en hudfärg och sedan drar alla över en kam. Däremot är det många som ser klara samband mellan olika beteenden och kultur/traditioner.

Att få sin dotter mördad av en neger och därefter engagera sig i anti-rastistorganisationer är i mitt tycke en omvänd rasism som är värre än den öppna och direkta rasismen. Med sitt agerande gör nämligen Stig själv kopplingen mellan hudfärg och mordet! Hade han engagerat sig mot kvinnofridskränkning eller våld i allmänhet - då hade han sett sin dotters mördare som just en individ. Men nu såg Stig honom som en neger.

Klockrent resonerat!
2010-02-16, 20:19
Medlem
Jag tycker Stig Wallin visade att han var en stor människa när han höll hatet borta. Hatkänslor och hämndvilja tillsammans med generaliserande och syndabocksletande är djupt rotade känslor i oss människor. Att bekämpa dessa är en ständigt pågående utmaning om vi vill att vårt moderna, upplysta samhälle skall kunna fortsätta fungera. Vi människor är mönstersökare, som för att förstå vår tillvaro och de intryck vi tar in söker struktur. Det är samma känslor som en gång fick oss att skapa religioner för att förklara naturens ofattbara under (haven, himlen, stjärnorna) som driver oss till främlingsfientlighet för att förklara komplexa problem, så som kriminalitet. En del människor nöjer sig med siffror från SCB. "Se där! invandrarna är överrepresenterade!". En slags populistisk förenkling av komplexa förhållanden, som lyckligtvis bekämpats vid ett flertal tillfällen i historien. Ta psykvården exempelvis. Vad enkelt det var att stämpla en stor del av befolkningen som "tokiga", bara låsa in dem och lobotomera så blev man av med problemet. Hur många människor med exempelvis Aspergers och ADHD, har inte gått en mörk död till mötes på grund av denna ignorans.

Andra söker en bredare förståelse. Statistik och teorier kring hur exempelvis sociala förhållanden påverkar kriminalitet, utanförskap och främlingsfientlighet såväl mellan svenskar --> invandrare som vice versa. Det är trots allt mänsklighet vi talar om och alla är vi människor. Från kättarna vid tidräkningens början, "häxorna" på 1400-talet, negerslavarna i den amerikanska södern, till kvinnorna innan rösträtten. Om 100 år av globalisering, när historiker tittar tillbaka på 2000-talet efter 9/11 kommer era röster att försvinna i en historisk parentes. En främlingsfientlig svallvåg från andra världskriget, innan förnuftet tog över.
Senast redigerad av goopen 2010-02-16 kl. 20:24.
2010-02-16, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Jag tycker Stig Wallin visade att han var en stor människa när han höll hatet borta. Hatkänslor och hämndvilja tillsammans med generaliserande och syndabocksletande är djupt rotade känslor i oss människor, och att bekämpa dessa är en ständigt pågående utmaning om vi vill att vårt moderna, upplysta samhälle skall kunna fortsätta fungera. Vi människor är mönstersökare, som för att förstå vår tillvaro och de intryck vi tar in söker struktur. Det är samma känslor som en gång fick oss att skapa religioner för att förklara de ofattbara naturens under (haven, himlen, stjärnorna) som driver oss till främlingsfientlighet för att förklara komplexa problem, så som kriminalitet. En del människor nöjer sig med siffror från SCB. "Se där! invandrarna är överrepresenterade!". Populistisk förenkling av komplexa förhållanden som lyckligtvis bekämpats vid ett flertal tillfällen i historien. Ta psykvården exempelvis. Vad enkelt det var att stämpla en stor del av befolkningen som "tokiga", bara låsa in dem och lobotomera så blev man av med problemet. Hur många människor med exempelvis Aspergers och ADHD, har inte gått en mörk död till mötes på grund av denna ignorans.

Andra söker en bredare förståelse. Statistik och teorier kring hur exempelvis sociala förhållanden påverkar kriminalitet, utanförskap och främlingsfientlighet såväl mellan svenskar --> invandrare som vice versa. Det är trots allt mänsklighet vi talar om och alla är vi människor. Från kättarna vid tidräkningens början, "häxorna" på 1400-talet, negerslavarna i den amerikanska södern, till kvinnorna innan rösträtten. Om 100 år av globalisering, när historiker tittar tillbaka på 2000-talet efter 9/11 kommer era röster att försvinna i en historisk parentes. En främlingsfientlig svallvåg från andra världskriget, innan förnuftet tog över.

Hej, skriver du detta från israel eller sverige?
2010-02-16, 20:28
Bannlyst
Citat:
kommunistsmörja av sjuka mått

Hej Goopen,

När ska du åka till Saudiarabien, Liberia, Japan, Israel mfl och predika om den fantastiska mångfalden?

Nå?
2010-02-16, 20:31
Medlem
TheTruthFairys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien

Det är humoristiskt att skaparen av en antirasistorganisation blir tillsammans; och sedan mördad av samma afrikanska flykting.

Sweet sweet irony..
2010-02-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderbrekk
Hej Goopen,

När ska du åka till Saudiarabien, Liberia, Japan, Israel mfl och predika om den fantastiska mångfalden?

Nå?

Nå? Ja du, jag skulle gärna åka till i allafall några av de länderna på semester. Predika är ingenting jag förespråkar, jag är mer intresserad av kritiskt tänkande och en öppen debatt där båda sidorna respekterar varandra. Och jo, jag vet att jag har kommit fel som besöker Flashback i det avseendet.

Jag vet inte hur du tog ut "den fantastiska mångfalden" ur mitt inlägg. För mig är mångfald visserligen framtiden, men det var knappast i fokus. Sanningen är ju att världen var betydligt mer globaliserad på 1800-talet år sedan än den är nu. Människor rörde sig över landsgränserna i större utsträckning. Sedan växte nationalismen sig stark, förstärkt av svält och annat elände. Vi fick två världskrig, vilka ökade patriotismen och kärleken till flaggan via _extremt_ stark propaganda i alla länder. Det är fascinerande att se hur tysk, sovjetisk och amerikansk propaganda opererade, och motsade varandra. Nu har vi börjat släppa på det där och sedan 70-talet talar vi återigen om en växande globalisering. Tyvärr sitter ju nationalismens propagerade rötter djupt, och människor som klamrar sig fast i det förflutna, det trygga som man känner till, kommer alltid att finnas.
2010-02-16, 22:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur du tog ut "den fantastiska mångfalden" ur mitt inlägg. För mig är mångfald visserligen framtiden, men det var knappast i fokus. Sanningen är ju att världen var betydligt mer globaliserad på 1800-talet år sedan än den är nu. Människor rörde sig över landsgränserna i större utsträckning. Sedan växte nationalismen sig stark, förstärkt av svält och annat elände. Vi fick två världskrig, vilka ökade patriotismen och kärleken till flaggan via _extremt_ stark propaganda i alla länder. Det är fascinerande att se hur tysk, sovjetisk och amerikansk propaganda opererade, och motsade varandra. Nu har vi börjat släppa på det där och sedan 70-talet talar vi återigen om en växande globalisering. Tyvärr sitter ju nationalismens propagerade rötter djupt, och människor som klamrar sig fast i det förflutna, det trygga som man känner till, kommer alltid att finnas.

Nu orkar jag inte ta denna debatt igen, då den finns dokumenterad i flertal trådar av framförallt andra skribenter. Dock är min utgångspunkt att det du förespråkar inte på något sätt kommer att förbättra världen. Jag anser att väst och dess befolkning ska isolera sig totalt och enbart bedriva handel och ett utbyte av kompetens.

Men du kan väl berätta, vad är tanken och självändamålet? Kommer alla konflikter försvinna från jordens yta när alla vita nationer är söndrade? Förklara gärna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in