Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
"Idioten lär av sina misstag. Den kloke lär av andras."
Wallin tycks inte lära sig öht, så jag vet inte i vilket fack jag ska stoppa in honom..
Nej så väl är det inte. Det funkar, såvitt jag kan se i stora drag så här:
En liten minoritet kan lära sig av andras misstag.
Majoriteten kan lära sig av sina egna misstag, ibland behöver de göra om dem några gånger, men de lär sig förr eller senare.
En minoritet kan inte lära sig av sina egna misstag hur många gånger de än gör dem. Stig Wallin hörde tydligen till denna grupp.
Grejen här är att majoriteten måste göra misstag innan de lär sig. Genomsnittsvensken kan inte läsa om historiska misstag i en historiebok eller taga lärdom av andra länders erfarenheter för att förstå att det inte är en god ide att fylla upp Sverige med kaosblattar och negrer. Han måste först vara med om att Sverige blir förstört för att förstå att det är ett misstag.
Ett liknande resonemang kan appliceras på andra svenska galenskaper. Dessutom glömmer det stora kollektivet svenskar de misstag som begåtts i takt med att gamla svenskar dör av och nya föds så gamla misstag görs om och om igen med några generationers mellanrum. För den som är intresserad så rekommenderas en googling på "kondatrieff cycle", kallad så efter den ryske ekonom som upptäckte den. Den sträcker sig över tre generationer och innebär grovt sagt att investeringsklimatet förändras i takt med att samma ekonomiska misstag görs om och om igen.