Citat:
Ursprungligen postat av jsgbg
Varför inte vända på steken? Tror du att våldet ökar av Stigs agerande? Varför?
Vad hade du gjort i hans situation, och hur hade det bidragit till att göra världen till en bättre plats?
Jag kan också svara här. Ja, våldet ökar på grund av sådana som Stig, som så tydligt böjer sig för barbariet. Detta är en empiriskt iakttagbar sanning som fungerar på både det politiska planet, som på det individuella.
Den som förlåter förlorar, och förövaren - som spelar efter helt andra moraliska regler - vinner.
Jag kan förstås inte vara helt säker på att det är rätt att avrätta Stigs dotters mördare, eller bura in honom på livstid. Men en sak vet jag:
Om han avrättas kan han ALDRIG mer döda någons dotter.
Och det räcker för mig.
Jag har tre döttrar. Jag vill, liksom du, att de ska växa upp i en så bra värld som möjligt, och mycket av de vi föräldrar tycker och står för grundar sig helt enkelt i vår självbevarelsedrift, i vilken våra barn är högsta prioritet. Men du måste förstå att vi människor bara har två val, när vi eller de våra hotas: fly eller slåss, precis som alla andra djur. Den metod som Stig kör, och som du tycks tro fungerar för att skapa en bättre värld, är att fly. Och att fly löser aldrig några problem. Flykt kan, som bekant, också egga rovdjuret ytterligare. Medan en rejäl smäll på nosen får rovdjuret på andra tankar.