Hade tänkt att ta förarbevis till min eu-moped nu i vår. När jag talade med dom som har förarutbildningen i min stad så sa dom att det är bra om man har viss vana av mopedkörning innan man kommer dit.. Sagt och gjort så tog tog jag en tur i närområdet för att testa och vad händer då? Jo, farbror polisen står med piketen runt hörnet och jag stannas för kontroll ;-(
- 1800 spänn i böter för olovlig körning + att jag inte får ta något förarbevis dom närmsta två åren... Nu vet jag inte om jag ska sälja min piaggio nrg eller
(och det är där Ni kommer in i bilden!!) kan man göra om den till en 30-moped?? Eller vågar man ta bort regskylten och hålla sig till max 30 km/h i två år? Om man åker dit ännu en gång, blir straffpåföljden högre då?
Hade tänkt att ta förarbevis till min eu-moped nu i vår. När jag talade med dom som har förarutbildningen i min stad så sa dom att det är bra om man har viss vana av mopedkörning innan man kommer dit.. Sagt och gjort så tog tog jag en tur i närområdet för att testa och vad händer då? Jo, farbror polisen står med piketen runt hörnet och jag stannas för kontroll ;-(
- 1800 spänn i böter för olovlig körning + att jag inte får ta något förarbevis dom närmsta två åren... Nu vet jag inte om jag ska sälja min piaggio nrg eller
(och det är där Ni kommer in i bilden!!) kan man göra om den till en 30-moped?? Eller vågar man ta bort regskylten och hålla sig till max 30 km/h i två år? Om man åker dit ännu en gång, blir straffpåföljden högre då?
Otur. Jag har kört moppe i 7 år, aldrig råkat ut för någon kontroll men det beror väll på var du bor antar jag. Du skulle alltid kunna sätta dit en ring eller liknande vid cylinderns insugsport så att den bara går upp till 30 km/h men jag vet inte om det är så att din är registrerad eller liknande för EU-moppe oavsett hur snabbt den går.
Fungerar det verkligen så när det gäller eu-moppekörkorten? Jag skulle nog inte lita på vad polisen sa i det fallet. Är rätt säker på att jag torskade på något med mopeden innan jag tog den lappen.
Att göra om den till 30-moped går inte eftersom det är en svensk undantagsregel som bara gäller för gamla mopeder, en så kallad farfars-klausul. Det går inte heller att göra om den till en moped klass 2 eftersom det inom EU krävs helfordonsgodkännande (CoC) för alla mopeder. Du har haft världens otur och en oerhört korkad instruktör. Det är hans jobb att lära dig köra moped. På de kurser som jag instruerar på tar det 20 minuter att få upp alla på hjälpligt samma nivå, oavsett om de har kört förut eller inte. Hinner han inte med de minutrarna så är schemat på tok för tajt.
Skumt! Oavsett vad man blir dömd för så får man ALLTID ta ett förarbevis. Så kör du rattfull och polisen haffar dig så får du ta förarbevis dagen efter som du så vill... Alltså bör du få ta förarbeviset!
Första gången så blir det olovlig körning. det betyder som du skrev, 1800kr böter.
Andra gången så blir det Grov olovlig körning. och det menar att kan bli straffad till fängelse. Om du då är över 18. (tror jag) annars blir det kanske något hem, Behandlings hem typ.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!