Citat:
Ursprungligen postat av p-floyd
Jag funderar lite på ett nytt objektiv, då mitt nuvarande inte direkt är det bästa på marknaden. Har en Canon EOS 450D kamera, med ett 18-55 IS objektiv, vilket medföljde.
Är lite av en nybörjare, men hanterar till viss del manuell fotografering, om det nu är vissentligt. Jag kollar runt lite på:
Canon EF 16-35/2,8L USM II (just nu 16 195 SEK på Scandinavian Photo)
Canon EF 24-70/2,8L USM (13 995 SEK Scandinavian Photo)
*Men varför finns inte bildstabilisator i dessa objektiv? Behövs det inte eller finns det bildstabilisator i de bättre Canon kamerorna? I 450D så finns ju inte IS inbyggt i kameran.
*Sen vet jag inte riktigt om jag vill ha normal eller vidvinkel-objektiv. Vill nog i framtiden plåta en del sport som snowboard, skate men samtidigt en del landskap vid resor m.m. Sen finns det ju både för och nackdelar med båda objektiven. Bland annat så har jag läst att 24-70 skall vara riktigt tungt?
Om du har en 1,6x-kamera och inte tänker byta till fullformat inom överskådlig tid skulle jag inte välja något av de där objektiven, som har sina stora fördelar just för fullformat. Ditt objektiv är dessutom riktigt skarpt och trevligt upp till 35mm, så du får inte så väldigt mycket mer som du redan har än bra ljusstyrka och lite mer vidvinkel om du köper 16-35:an.
24-70:an har, som du skriver, inte bildstabilisering, vilket är en klar nackdel, i synnerhet om man sätter det på en 1.6x-kamera. Annars är det ett skitskarpt objektiv - lite tungt, som du säger, men vill du ha kvalité och hög ljusstyrka, kommer vikten som ett brev på posten, så det är bara att vänja sig. Om du vill ha ett skarpt ljusstarkt objektiv som funkar som normalzoom på en fullformatare för att öka räckvidden åt telehållet och tycker att du klarar dig utan IS, skulle jag mycket hellre köpa Tamrons SP AF 28-75 2.8 XR Di. Det är oerhört mycket billigare än Canons 24-70, (3600:- på Cyberphoto) faktiskt lika skarpt, du får fem extra millimeter åt telehållet,och i intervallet 24-28 mm är det kitobjektiv du redan har riktigt skarpt och trevligt.
Ett alternativ för dig som i vart fall är billigare än Canons 24-70 2.8 är Canons 24-105 4L IS. Det är ljussvagare, men det har bildstabilisering, och en teleräckvidd som motsvarar 168mm på en fullformatare, vilket räcker för det mesta som har med att plåta folk att göra. Det som folk klagar på mest när det gäller det objektivet är att ljuset faller av kraftigt mot kanterna om man använder det med en fullformatssensor, men det är ju inget problem på din kamera.
Men kom ihåg att din billiga kitzoom alltså är sensationellt skarp för att vara en kitzoom mellan 18 och 35mm, så släng den inte, utan använd den i vidvinkel- och normalområdet. Det duger den utmärkt till.