2013-10-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Håller helt med här.
Kör man på "fis-vikter" så är det lätt att stå med hälarna ihop eftersom man väger så mycket mer själv än stången gör att ens tyngdpunkt inte påverkas så mycket och dessutom kan man använda sin egen rörelsetröghet att "motparera" med om man t ex får lite vobbel på stången
Kör man på 75% av sin vikt eller mer så får man en rejäl höjning av tyngdpunkten (speciellt när stången är i "toppläge"), samtidigt som även stångens rörelsetröghet blir betydlig i förhållande till ens egen. Då blir det bra mycket vingligare

Jag brukar stå bredbent istället - och så kommer väl dessa kommentarer om att man kör med sämre teknik för att kunna ta mer vikt, men det här är ju i första hand en styrkeövning och inte en balansövning. För balansen finns det ju gott om andra övningar, om man vill träna den.

Motsvarigheten vid bänkpress är väl de som kör med fötterna i luften.

Det tycks som att detta med att hälarna skall beröra varandra stammar från någon form av militärt styrketest, där det gör det svårare att taga (otillåten) hjälp av benen. Det är i så fall ett utomordentligt dåligt skäl till att träna på det viset. Bäst är att undvika såväl balansproblem som namnförvirring genom att utföra press -- ståendes axelbrett, med grepp strax utanför axlarna.
2013-10-08, 20:40
Medlem
Folk som gömmer hantlarna på andra sidan gymmet istället för att ställa tillbaka dem. Och stör mig på mig själv när jag lyckas låsa in mitt passerkort (man behöver passerkort för att komma in i omklädningsrummet)

Annars är jag nog ett störmoment själv, överviktig (bmi på 27), fula och varma kläder (svarta mysbyxor och svart reklam tshirt om det är sommar annars mörkblå hoodie eftersom jag är fruktansvärt frusen av mig (fryser i rumstemperatur på 22 grader)). Jag kör på småvikter (iofs orkar jag inte högre vikter utan att tappa teknik) och har hörlurar med musik. Jag kör även knäböj i racket trots att jag bara orkar 14 kg (har haft stora problem med att få rätt teknik och har riktigt risiga knän så måste viktöka extremt försiktigt för att inte få ont) men orsaken till att jag hänger i racket är mest för att jag ibland när jag reser mig får blodtrycksfall och håller på att svimma, så skulle jag tuppa av så slipper jag iaf att faceplanta och bli strypt av stången och jag håller till i storgymmet trots att det finns ett tjejgym.
2013-10-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandyxa
Annars är jag nog ett störmoment själv, överviktig (bmi på 27), fula och varma kläder (svarta mysbyxor och svart reklam tshirt om det är sommar annars mörkblå hoodie eftersom jag är fruktansvärt frusen av mig (fryser i rumstemperatur på 22 grader)). Jag kör på småvikter (iofs orkar jag inte högre vikter utan att tappa teknik) och har hörlurar med musik. Jag kör även knäböj i racket trots att jag bara orkar 14 kg (har haft stora problem med att få rätt teknik och har riktigt risiga knän så måste viktöka extremt försiktigt för att inte få ont) men orsaken till att jag hänger i racket är mest för att jag ibland när jag reser mig får blodtrycksfall och håller på att svimma, så skulle jag tuppa av så slipper jag iaf att faceplanta och bli strypt av stången och jag håller till i storgymmet trots att det finns ett tjejgym.
Stör mig inte alls på dig, du verkar ju sköta dig själv och inte vara ivägen.

Tjejavdelningar på gym däremot! Det är någonting jag stör mig på. Inte fan vill jag betala för en yta jag inte får nyttja. Diskriminering gäller ju bara åt ena hållet som alla förstått.

Samma sak gäller på kampsportsklubbar, såg nu att min förra klubb hade börjat med halva priset(!) för tjejer. Varför i helvete då?! De tar väl upp minst lika mycket plats och åsamkar lika mycket slitage på lokalerna.
2013-10-09, 01:34
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhuligan
Samma sak gäller på kampsportsklubbar, såg nu att min förra klubb hade börjat med halva priset(!) för tjejer. Varför i helvete då?! De tar väl upp minst lika mycket plats och åsamkar lika mycket slitage på lokalerna.
För att de vill ha in fler tjejer i sporten kanske.
2013-10-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
För att de vill ha in fler tjejer i sporten kanske.
Så då är det vettigt att alla andra ska stå för halva deras kostnad? Varför då?
2013-10-09, 08:07
Medlem
Citat:

Såvida det inte blir typ 50% dyrare för alla killar så blir det ju inte så. Då är det snarare klubben som tar den ekonomiska smällen.
2013-10-09, 10:25
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Stör mig inte alls på dig, du verkar ju sköta dig själv och inte vara ivägen.

Tjejavdelningar på gym däremot! Det är någonting jag stör mig på. Inte fan vill jag betala för en yta jag inte får nyttja. Diskriminering gäller ju bara åt ena hållet som alla förstått.

Håller helt och hållet med. Nu har förvisso inte mitt gym tjejavdelning, skulle nog byta gym om detta införskaffades vilket aldrig kommer hända pga. ytbrist.

Däremot kan jag vara för idén med tjej- och killavdelningar på gymmet. Så länge man erbjuder avgränsning för bägge könen, för det ska väl vara jämställt i dagens Sverige?
2013-10-09, 11:15
Medlem
yedis avatar
Citat:
Om det kommer in en eller två tjejer bland en grupp killar på kanske 50-100 pers så blir det ju inte riktigt halva kostnaden. Skulle t.o.m säga att klubben tar den kostnaden själv. Jag håller med dig, missförstå mig inte. Tycker bara att man ska se realistiskt på hur det fungerar.
2013-10-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Däremot kan jag vara för idén med tjej- och killavdelningar på gymmet. Så länge man erbjuder avgränsning för bägge könen, för det ska väl vara jämställt i dagens Sverige?
Ja, absolut. Men då bör det inte separeras överhuvudtaget. Det är inte omklädningsrum vi pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Skulle t.o.m säga att klubben tar den kostnaden själv
Citat:
Ursprungligen postat av queerish
Såvida det inte blir typ 50% dyrare för alla killar så blir det ju inte så. Då är det snarare klubben som tar den ekonomiska smällen.
Hur? Det är en ideell förening vilket betyder att de enda pengarna som kommer in är från ev. bidrag+ medlemsavgifter. Om någon betalar mindre än någon annan, betyder det ju att alla andra täcker upp den personens kostnad?

Det är ju redan 100% dyrare för killar än för tjejer @ det i bold.
2013-10-09, 17:09
Medlem
MissRandomnesss avatar
Typer som stör mig på gymmet? Hmm..

Jag stör mig inte direkt på någon för jag försöker att koncentrera mig på mitt men det kan kännas lite onödigt att se en person på löpbandet som GÅR i 30-40 min för att sedan gå hem. Det kan man väl göra utomhus? Men sen å andra sidan så vet jag heller inte deras bakgrund. De kanske är skadade men fortfarande har en bindande löpande betalning till gymmet och går dit bara för att.

Kan också tycka att det är lite irriterande med killar som illglor! Visst att man sneglar lite ibland men inte kul när någon verkligen spanar in en sådär creepy!
2013-10-09, 17:13
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonhakan
Jag gillar dig

Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Jag gillar er båda (se signatur)

Skönt att höra att det finns lite hopp för mänskligheten i alla fall . Borde införas regler i träningsforat mot användandet av "ni-vet-vad" orden.

Förutom squatare och cardioare gillar jag de flesta på gymmet. De flesta störningsmomenten i denna tråd skulle kunna lösas med ett enda ord. Kommunikation.
2013-10-09, 18:41
Medlem
speedcolas avatar
Inledningsvis så är jag inte så lättstörd. Hörlurar och fokus på vad man ska få uträttat vinner man mycket på. Det finns dock en företeelse som jag sett på min lokala träningsanläggning en för många gånger, vilken är sjukt irriterande:

Ett gäng på 5 pers tränar tillsammans. De går dvs från en övning till en annan och turas om på dessa. 3 set är ju någon form av minimum för de flesta, vilket gör att denna process blir enormt tidskrävande.

Inte nog med att de tar upp en station orimligt länge, så tar det en enorm plats i ett lite mindre gym. De sprider ut sina prylar (väskor/jackor/shakers) i en 5 meters radie runtom. Även närliggande maskiner brukar ockuperas av de 4 andra som för tillfället väntar på sin tur.

Överdrivet stoj är tydligen obligatoriskt. Speciellt när det kommer till macho-övningen bänkpress då det ska hejas på friskt.

Detta verkar snarare tjäna som en stund av social samvaro än av träning..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in