2009-02-26, 20:07
Medlem
I dag simmade jag 300m (inget för mig ) men fick plötsligt väldigt stark kramp i vaden som inte gick borde jag provade stretcha vaden och masserade den men det blev bara värre och började lättade sig efter 20 minuter så jag kunde gå min det e fotfarande kvar efter 7 timmar men inte lika stark . så har någon några tips att motverka krampen
Citera
2009-02-26, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nick14
I dag simmade jag 300m (inget för mig ) men fick plötsligt väldigt stark kramp i vaden som inte gick borde jag provade stretcha vaden och masserade den men det blev bara värre och började lättade sig efter 20 minuter så jag kunde gå min det e fotfarande kvar efter 7 timmar men inte lika stark . så har någon några tips att motverka krampen

strech och massage är helt klart de två bästa metoderna.
Sen kan du kika lite på vad som orsakade krampen också, kanske har du vätskebrist eller helt enkelt dåligt uppvärmd och överansträngde muskeln.

Inget att oroa sig för skulle jag säga.
Citera
2009-02-26, 20:15
Medlem
Carleoneyähs avatar
Det har hänt ett antal gånger att jag vaknat av att det gjort sjukt jävla ont i vaden. Sitter och trycker som fan, och det kan ha varit för att jag sträckt mig i sömnen eller något..

Så jag vet vad du menar, hade vart kul att veta varför det blir så.
Citera
2009-02-26, 21:19
Medlem
Hardwork-MecKeRs avatar
Jag känner flera som upplever detta fenomen (De vaknar av kramper i någon av vaderna). Jag skulle gissa på att det är pga att de sträcker sig i sömnen men varför sker detta? Dålig näring är ett möjligt alternativ eller alternativt otränade vader.

För att motverka krampen så att den slutar rekommenderar jag att ni sträcker på den, inte hastigt utan sträck ut den långsamt tills det går över.
Citera
2009-02-26, 21:38
Medlem
Omar Santanas avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kramp

Citat:
Kramp är en ofrivillig, plötslig muskelsammandragning, ofta smärtsam. Kramper uppkommer vanligen som reaktion på överansträngning och kan då härledas till brist på syre, vätska eller salter i kroppen. Kramper kan också utlösas av nedkylning, sjukdom eller förgiftning (kramper i magen i synnerhet).

För att bli av med kramper räcker det oftast att sträcka ut den krampande muskeln och massera den försiktigt. Smärtorna och krampen kan också lättas av kylning eller uppvärmning av muskeln (för ökad blodgenomströmning). Intag av vätska efter träning, gärna vanligt vatten eller eventuellt sportdryck (som ofta innehåller salter av till exempel natrium, magnesium och kalcium) förebygger kramper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in