2009-03-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Spännande, det låter som att det kan vara en hit!

Ja kanske det, nu gravade jag inte i enbär eller vitlök men nåt av det skulle jag nog vilja ha med i kryddblandningen nästa gång.
Ja, jag serverade oxfilén "rå", bräckt gravad lax tror jag inte jag har testat, hur skiljer den sig mot "rå" gravad lax?

Den är som bakad/stekt, fast socker-saltad..?
Citera
2009-03-08, 10:31
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn87
Köpt på mig en ny bit jag hade tänk att prova med senapsfrö i så om 2 dagar kommer ett utlåtande.
Vart helt klart gott!
Men kommer nog skippa det nästa gång då jag tycker det smakade bättre utan
Citera
2009-03-08, 10:48
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Vart helt klart gott!
Men kommer nog skippa det nästa gång då jag tycker det smakade bättre utan

Kul att du testade, blir det en stark smak av senap eller hur smakar det i jämförelse?
Citera
2009-03-08, 12:35
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Kul att du testade, blir det en stark smak av senap eller hur smakar det i jämförelse?
Även om jag inte tyckte jag snålade på fröna så mycket så tycker jag inte det smakade så mycket just senap.

Dock kände jag att det inte smakade riktigt som "vanlig" gravad lax.
Vet inte riktigt exakt hur man ska beskriva smaken tyvär, var dock fortfarande gott.
Citera
2009-03-08, 12:49
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Även om jag inte tyckte jag snålade på fröna så mycket så tycker jag inte det smakade så mycket just senap.

Dock kände jag att det inte smakade riktigt som "vanlig" gravad lax.
Vet inte riktigt exakt hur man ska beskriva smaken tyvär, var dock fortfarande gott.

Ok, med andra ord så blev den i din smak helt enkelt inte godare, tror jag håller mig från senapsfrön också.

Har fortfarande kvar av min gravade oxfilé, äter den oftast honey-mustard sås och pickles, mycket gott.

Är nyfiken på att grava annan fisk eller kött, nån som har bra förslag och/eller recept?
Citera
2009-03-17, 21:09
Medlem
Roger Pontares avatar
Gravar en mittbit av en lax, den här gången testar jag 1 del salt 2 delar socker och 40-48 timmar, återkommer med resultat.
Citera
2009-03-18, 05:13
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Gravar en mittbit av en lax, den här gången testar jag 1 del salt 2 delar socker och 40-48 timmar, återkommer med resultat.
Väntar med spänning då jag själv gått mer åt det rimmade hållet.
Citera
2009-03-19, 09:13
Medlem
Roger Pontares avatar
Den blev väldigt bra! Om man vill ha gravad lax som smakar som den i handeln så är det här definitivt receptet. Den här smakar definitivt mer gravad, och efter 48 timmar är den verkligen "genomgravad".
Måste säga att jag gillar den lite råare, jag skulle nog säga att 24-30 timmar är ypperligt. Min laxbit var en mittsida på ca havkilot.
Citera
2009-03-19, 21:21
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Den blev väldigt bra! Om man vill ha gravad lax som smakar som den i handeln så är det här definitivt receptet. Den här smakar definitivt mer gravad, och efter 48 timmar är den verkligen "genomgravad".
Måste säga att jag gillar den lite råare, jag skulle nog säga att 24-30 timmar är ypperligt. Min laxbit var en mittsida på ca havkilot.
Okey, då finns det bara en sak att göra prova!
Citera
2009-03-22, 11:41
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:

Jupp.

Nu ska det gravas mer, den sista laxbiten är uppäten, måste ändå säga i efterhand att den blev jäkligt bra liggandes i 48 timmar, jag kommer nog göra den enligt samma recept nästa gång. Mer socker gjorde att den smakade "mer" gravad, och den långa tiden gjorde att den som jag skrev tidigare verkligen blev "genom"gravad.
Citera
2009-03-22, 12:02
Medlem
sisususis avatar
Fick ett råd för många år sen om att grava lax när dillen inte smakar just något. En skvätt gin och grovmalen vitpeppar sitter fint. Överdriv inte med ginen då den lätt tar över.
Citera
2009-03-27, 16:25
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Nu har den varit inne i 28h och har redan varit där och klämt ett par ggr .
Vart 750g lax i 1 del salt, 2 delar socker, grovkrossad vitpeppar samt massvis med dill.
Dock är det tänkt att denna skall ligga i 40-48h så får hålla sig lite till .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in