• 1
  • 2
2009-02-26, 14:06
Medlem
skeyo!s avatar
Hej har lämnat in min bärbara Acer på ett stort E-företag här i stan....och fick följande förklaring:
kf pga "Åverkan". Rengöring av processorfläkt behövs. Processorfläkt igensatt med damm vilket gör att datorn blir överhettad och stänger av sig. Hårddisk visar sector fel på hårddisktest och behöver bytas"

1. Ofta man inte ska kunna ha en data stående utan att det samlas damm där inne? eller är det på nått sätt, "mitt fel"?

2. Vad är ett Sector-fel? och hur kan det felet vara mitt?

Vill bara ha lite kött på benen innan jag ringer och tjabbar med folk.

Tack
Citera
2009-02-26, 16:59
Medlem
skeyo!s avatar
Ingen som kan hjälpa mig ;D?
Citera
2009-02-26, 17:24
Medlem
Flashen1961s avatar
Om datorn har synliga skador på höljet som kan komma ifrån att du tappat den i golvet från t.ex ett skrivbord så får du stå för kostnaden själv gällandes hd då den har fysiska skador på själva skivorna.

Sen gällandes damm så nej det är normalt inget du ska stå för då det är ganska svårt att göra rent utan att plocka isär datorn.

Men har du garanti så är det säljaren som har bevisbördan så begär ut bilder på deras bevis på att det är du som ska stå för kostnaderna.
Citera
2009-02-27, 00:19
Medlem
skeyo!s avatar
Ok tack för svaret.

Denna datorn är ca 15 mån gammal, men det väll ändå gå på fabrikationsgarantin (2år)? för saken är den att jag kommer få betala dom 400 spänn pga av "att allt är mitt fel", om dom ska skicka tillbaks den vill säga, utan att göra nått med den!

sen vill dom ha cca 3550:- för att laga det också. och det kan väll knappast stämma?
Citera
2009-02-27, 00:35
Medlem
Flashen1961s avatar
Som sagt säljaren har bevisbördan om du fortfarande har garanti på datorn. Har du inte garanti så är det du som ska bevisa att det är ett sk ursprungsfel på datorn.

Begär ut foto eller liknande bevis av säljaren så du kan se varför dom anser att det inte är ett garantiärende om du som sagt har garanti kvar på datorn.

Sen ang damm kan du hälsa säljaren att det är inte ett godtagbart skäl för att neka kund rep på säljarens bekostnad om det inte är mer än vanligt med damm i datorn så återigen begär ut foto från säljaren för annars kan denne inte styrka sitt påstående.
Citera
2009-02-27, 09:24
Medlem
Roraxs avatar
3550kr låter överdrivet. Räcker att de blåser bort dammet med tryckluft och sätter i en ny hårddisk så är det klart. Hårddisken kostar max 1000:-..så 2550kr för arbetskostnad låter riktigt tilltaget.
Citera
2009-02-27, 16:49
Medlem
skeyo!s avatar
saken är att jag lämnade in den för att den började hacka, ljudet började brusa osv....och det skulle tydligen vara pga att damm har samlat osv, men vad är ett "Sector fel på hårddisken"? min hårddisk fungerar bra vad jag vet, men det kanske är pga hårddisken också?
Citera
2009-02-27, 17:04
Medlem
hasenfrasens avatar
Sektorfel på hårdiskar i Laptops uppstår i 99.99% av fallen genom att man slår igen locket med ett TJOFF och läsarmen slår i diskytan och skapar ett fysiskt fel på hårddisken. Efter X antal TJOFF så tar det slut på Spare Sectors och man står där med en Laptop som inte längre startar.
Citera
2009-02-27, 21:27
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Sektorfel på hårdiskar i Laptops uppstår i 99.99% av fallen genom att man slår igen locket med ett TJOFF och läsarmen slår i diskytan och skapar ett fysiskt fel på hårddisken. Efter X antal TJOFF så tar det slut på Spare Sectors och man står där med en Laptop som inte längre startar.
Återigen finns det garanti så är det säljaren som ska bevisa att det är köparen som har gjort något för att förorsaka felet och när jag vet om att Seagate har haft problem med en hel serie hd nämligen 7200.11 och Nvidia har haft problem med grafikkort så ska säljaren till 100% bevisa att köparen har handhavit fel med sin produkt när garanti gäller.

Normalt användande av en bärbar inkluderar icke rengörande av den ifrån damm inuti den däremot synligt damm som lätt går att få dän vid en okulär besiktning är nått annat.
Citera
2009-02-27, 21:47
Medlem
kimdah2002s avatar
1. Normalt sett så städar man ju hemma så damm i en bärbar dator bör vara ett minimalt problem...

2. Sektorfel på hårddisken kan man få ifall man bär runt på sin bärbara dator utan att ha stängt av den först, eller hanterar den oömt medan den är igång.

Damm i fläkten är ju knappast något som går på garantin... Dessutom var den ju 15 månader gammal, tillverkarens garanti mot ursprungsfel gäller normalt sett bara 6 månader...
Citera
2009-02-27, 23:06
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
1. Normalt sett så städar man ju hemma så damm i en bärbar dator bör vara ett minimalt problem...

2. Sektorfel på hårddisken kan man få ifall man bär runt på sin bärbara dator utan att ha stängt av den först, eller hanterar den oömt medan den är igång.

Damm i fläkten är ju knappast något som går på garantin... Dessutom var den ju 15 månader gammal, tillverkarens garanti mot ursprungsfel gäller normalt sett bara 6 månader...

6 månader? För de bärbara jag köpt har det varit garanti i 2år.
Citera
2009-02-27, 23:24
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Återigen så är det säljaren som ska bevisa att det är köparen som varit ovarsam med sin vara och detta skall bevisas till 100% för annars är säljaren "körd".

Sen var det ju även så att TS har 24 mån garanti
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in