• 1
  • 2
2009-02-26, 12:52
Medlem
YellowLemons avatar
Jag har två kycklingfileér samt ett paket bacon som jag skulle vilja tillaga på något gott sätt, till detta har jag bacon. Jag tänkte koka makaroner eller ris till det.

Andra tillgängliga ingredienser:
Diverse vanliga kryddor
Grädde
Olja
Margarin
Ananas konserv
Tomat konserv
Champinjon konserv
mm vanliga köksmatvaror.

Det är i princip allt jag har att tillgå, så skulle vara tacksam för lite tips om hur man går tillväga för att tillaga nåt gott. Jag är ganska oduglig när det gäller att laga mat kan tilläggas.
Citera
2009-02-26, 12:55
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Det jag brukar göra är att linda baconen runt kycklingen och slänga in dem i ugnen i 45 min så är det klart.
Blir som ett fint "skinn" av bacon och det blir väldans gott.
Sen skulle du kunna göra en vanligt bechamelsås med smörstekta champinjoner till riset.
Citera
2009-02-26, 12:56
Medlem
McOwn3ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag har två kycklingfileér samt ett paket bacon som jag skulle vilja tillaga på något gott sätt, till detta har jag bacon. Jag tänkte koka makaroner eller ris till det.

Andra tillgängliga ingredienser:
Diverse vanliga kryddor
Grädde
Olja
Margarin
Ananas konserv
Tomat konserv
Champinjon konserv
mm vanliga köksmatvaror.

Det är i princip allt jag har att tillgå, så skulle vara tacksam för lite tips om hur man går tillväga för att tillaga nåt gott. Jag är ganska oduglig när det gäller att laga mat kan tilläggas.
gör en gryta av alla ingredienser och sen säger du till om det blir gott
Citera
2009-02-26, 13:32
Medlem
Moegs avatar
Som sagt, linda kycklingen i bacon och antingen kör du in i ugnen eller så plattar du ut skiten så att det blir som ett ihoppackad knytte och steker.

Ris, inte makaroner. Champinjoner , grädde och soja blir en ganska god sås.
Citera
2009-02-26, 13:55
Medlem
Papa Dans avatar
Om du har ost, varför inte skära ett snitt i sidan på kycklingfilén och lägga in ananas och ost, sedan vira bacon runt, steka och sedan in i ugnen...och som någon tidigare nämnde, gör svampsås till och ät med ris!
Citera
2009-02-26, 14:28
Medlem
dePauls avatar
En annan variant kunde vara kycklingburgare med fintärnat bacon i smeten.

~Paul~
Citera
2009-02-26, 15:20
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En annan variant kunde vara kycklingburgare med fintärnat bacon i smeten.

~Paul~

Låter smaskens paul.

En annan variant är att skära kycklingfilen i mitten och fylla dem med diverse gott som soltorkade tomater eller fetaost osv sen linda baconet runt och hålla ihop allt med en tandpetare eller något lätt.
Citera
2009-02-26, 15:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Låter smaskens paul.

En annan variant är att skära kycklingfilen i mitten och fylla dem med diverse gott som soltorkade tomater eller fetaost osv sen linda baconet runt och hålla ihop allt med en tandpetare eller något lätt.
En variant på Cordon Bleu således?

~Paul~
Citera
2009-02-26, 15:43
Medlem
Själv gillar jag att banka filén till oigenkännlighet med köttmörare, för att sedan linda in i bacon och folie, och rulla ihop till en perfekt cylinder. Pochera med folien på, låt svalna, sedan knapersteka baconlagret på hög värme och skiva upp.
Citera
2009-02-26, 16:38
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Det jag brukar göra är att linda baconen runt kycklingen och slänga in dem i ugnen i 45 min så är det klart.
Blir som ett fint "skinn" av bacon och det blir väldans gott.
Sen skulle du kunna göra en vanligt bechamelsås med smörstekta champinjoner till riset.

Det låter jävligt gott, det blir att laga till det när man väl kommer hem från skolan

Tack för alla andra bra tips också, såstipset med champinjon-soja, blir det garanterat till.

Vattnas redan i munnen.
/YellowLemon
Citera
2009-02-26, 18:00
Medlem
Har du vitlök och balsamvinäger hemma?

Skär ev fileérna i mindre bitar isf, linda med bacon och bryn i het panna så baconen blir lite lagom krispig och får fin färg.
Blanda grädde, hackad/pressad vitlök och balsamvinäger (du får testa dig fram så du får en bra balans) och smaka av med salt o peppar.
Slå såsen över kycklingen och skicka in det i ugnen och låt det gå klar.
Serveras lämpligen med ris och en trevlig sallad.
Citera
2009-02-26, 20:23
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det låter jävligt gott, det blir att laga till det när man väl kommer hem från skolan

Tack för alla andra bra tips också, såstipset med champinjon-soja, blir det garanterat till.

Vattnas redan i munnen.
/YellowLemon

Gjorde själv denna rätt idag efter att ha blivit inspirerad av denna tråd
skyn som blev av kycklingen hällde jag över i en kastrull och gjorde en såsliknande historia på på grädde lite buljong, dragon salt och peppar o en skvätt chilisås, vart helt okej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in