2009-02-26, 02:30
Medlem
Isabella_s avatar
Jag har hrt frn flera olika kllor att en matsked ska rymma 15 ml, men det kan fan inte va sant.

15 ml r ju samma sak som 15 kubikcentimeter. Ta en matsked hemma och frestll er att ni har 15 kuber med en centimeters sidor och sen frsker ni kngla ner dessa kuber i matskeden utan att dom sticker upp ver skedkanten. Det finns inte en chans att det skulle funka!

Har jag ftt felaktiga uppgifter om matskedens volym (vilket jag betvivlar), eller tnker jag fel p nt annat stt?

Fan vilken skittrdstart det hr r men jag r vldigt tacksam fr svar.
Citera
2009-02-26, 02:33
Medlem
wiagras avatar
nej det e inte samma. 15 kubikmillimeter. ska det bara 15 kubikcentimeter ska det vara 15 cl. en vanlig matsked rymmer inte 15ml utan det e mttet en matsked som str i recept det e 15 ml och det finns snna mtt att kpa.
Citera
2009-02-26, 02:33
Medlem
EvilTouchs avatar
Jag tror inte att en vanlig matsked (som man ter med) rymmer 15 ml.. dremot ett matskedsmtt.. eller har jag vldigt sm matskedar? ;o
Citera
2009-02-26, 02:34
Medlem
en matsked = 1,47cl
Citera
2009-02-26, 02:34
Medlem
wiagras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Jag tror inte att en vanlig matsked (som man ter med) rymmer 15 ml.. dremot ett matskedsmtt.. eller har jag vldigt sm matskedar? ;o
du har helt rtt.
Citera
2009-02-26, 02:35
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiagra
nej det e inte samma. 15 kubikmillimeter. ska det bara 15 kubikcentimeter ska det vara 15 cl. en vanlig matsked rymmer inte 15ml utan det e mttet en matsked som str i recept det e 15 ml och det finns snna mtt att kpa.

Nej, en kubikcentimeter r en milliliter! En kubikmillimeter r mikroliter.
Citera
2009-02-26, 02:35
Medlem
wiagras avatar
Citat:
Nej, en kubikcentimeter r en milliliter! En kubikmillimeter r mikroliter.
okey d e det jag som fattat fel.. my bad
Citera
2009-02-26, 03:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Nu testar jag.
Matsked modell 1. Rymmer lite mindre n ett matskedsmtt.
Matsked modell 2. Rymmer lite mindre n ett matskedsmtt.

Orkar inte mta mer noga, men gissar p ca 12 ml.
Citera
2009-02-26, 09:18
Medlem
Jomazis avatar
Testar med ett mtglas. 8ml, spiller dock lite varfr jag tror att totalmngden vatten ligger runt 10ml.
Citera
2009-02-27, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Testar med ett mtglas. 8ml, spiller dock lite varfr jag tror att totalmngden vatten ligger runt 10ml.

haha bra att det finns folk som hller lite ordning.

"Njaa, tror det r dags att plocka fram mtglaset..."
Citera
2009-02-27, 07:53
Medlem
evolutes avatar
Jag tror du lurar dig sjlv. Nr en behllare r betydligt strre n ngon mtvolym s brukar man alltid underskatta hur mnga mtvolymer som ryms i behllaren. Mitt matskedsmtt r mrkt 15 ml och har formen av en stympad kon. Med en dlig linjan fick jag bas- och toppradierna till 2 cm och 1.25 cm, och hjden till 1.8 cm. Detta ger en volym p ca 14 cm.

Tnk dig att en "feluppskattning" av dig p en kubikcentimeters egentliga laterala storlek p sg 25 % ger en volymskillnad p 1.25 = 2. Folk brukar i min erfarenhet tro att en kubikcentimeter r betydligt strre n vad den r. Dessutom kanske du underskattar all verbliven "skarvvolym" som uppkommer av att kuber inte passar perfekt i en konisk/cylindrisk behllare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in