2009-02-26, 14:58
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
De som försöker hitta "bevis" mot skapelseteorin har misslyckats i tusentals år. Evolutionsteorin har också misslyckats, men det tar lite tid för dom att inse/erkänna det.

Men det har ju inte heller presenterats "bevis" mot abiogenesis och evolutionsteori? Eller?

Citat:
Jag tycker inte att det är så viktigt att försöka försvara min ståndpunkt för att evolutionstroende har inte heller något att försvara sig själv.

Vilken jag tror är anledningen till att diskussionen ofta blir förvirrad och defensiv.

Citat:
Även om evolutionen vore sann, hur skulle liv kunna uppstå från död materia så att evolutionen kan starta? Att livet skulle kunna uppstå från död materia är en gammal myt från tiden då man trodde att råttor kunde spontant uppstå från skräp och larver kunde uppstå från gamla böcker. Idag har vi mycket bättre förståelse av världen, så varför hålla kvar i gamla myter som abiogenesis och evolution? Jag vet inte om du har märkt det, men året är 2009.

Men eftersom evolutionsteori inte handlar om hur liv skulle ha uppstått ur död materia är väl det där en underlig frågeställning? Evolution och abiogenesis är separata teorier. Abiogenesis handlar om livets uppkomst, evolution om livets utveckling. Båda är som sagt teorier som bygger på - och bekräftar endast - de grundläggande antaganden som görs inom respektive teori. Och man har väl i experiment faktisk "bevisat" abiogenesis, och bevisbördan ligger på ett motbevis. Evolutionsteorin används ju praktiskt (om än människostyrt, vilket också på sätt och vis är evolution tror jag) i växtförädling och djuravel. Jag undrar vad problemet är, om man skalar av den tramsiga och flamsiga debatten? Inkräktar verkligen de vetenskapliga föreställningarna på de religiösa? Jag tror faktiskt inte de gör det.
Senast redigerad av Kapla 2009-02-26 kl. 15:11.
Citera
2009-02-26, 14:58
Medlem
Den här biten är så knäckande !!!!

http://www.youtube.com/watch?v=0Fmh8PCmrlk

kolla på hela det blir värsta debatten
Senast redigerad av Kurdistan3 2009-02-26 kl. 15:19.
Citera
2009-02-26, 15:32
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
...och du försökte då visa på exempel på dessa "antaganden" som görs genom att formulera ett antal frågor. Frågor som jag har påpekat är rent felaktiga eller felaktigt formulerade...
Går igenom det en gång till då, för att reda ut eventuella missförstånd..

Citat:
Inget "motiverar" dom att göra det. Sluta försöka konstruera halmgubbar...
Finns ju en drivkraft som gör att dem vill föröka sig och "vill" sprida sin genpol.(Givetvis tänker inte organismen att den "vill" det)

Och man kan visst används termer som "motiv" i dessa sammanhang. Det finns argument med för och nackdelar när det gäller encellig till flercelliga organismer. Finns det vetenskapliga "motiv" till en sådan förbättring? Givetvis måste organismen stegvis förbättrat sig och anpassat sig vilket tillslut utmynnar i en förändring från encellig till flercelliga organismer under X år.
Alltså måste det finnas motiverande belägg för en sådana argument.

Citat:
Inget "motiverar" dom att göra det. Inget drev dom till att ha en målsättning att bli mer avancerade.
Så det finns inget som bidrar till att organismer genetisk vill föra sina gener vidare? Eller hur menar du?

Citat:
Den frågan är lika ignorant som att fråga varför det fortfarande finns apor om vi nu kommer från apor. Se AronRas video i första inlägget och sluta försöka konstruera halmgubbar..
Fast nu är det väl inget som hävdar att människan varit en apa av det slag vi ser idag heller... Utan en gemensam besläktad förfäder.

Citat:
Din okunskap om det du kritiserar blir tydligare och tydligare ju mer du skriver om evolution. Fast detta kanske var något du, vanan trogen, bara klipp-klistrade in från credoakademin igen...
Ingår det att vara otrevlig i din argumentation?
Citera
2009-02-26, 15:50
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSkellington
Ett misstag som jag tycker mångar(både evolutionsanhängare och motståndare) gör när de pratar om evolution är att de får det att låta som att det skulle vara en medveten process.
Liksom påståendet att det naturliga urvalet gynnar de bäst anpassade, som någon sorts bonussystem... Det främjar inte sånt som är bra, det straffar ut sånt som är dåligt.
Citera
2009-02-26, 15:56
Medlem
kmers avatar
"Vad motiverar att det första cellerna till att dela sig tex?
Vad motiverade de första encelliga organismerna, cyanobakterier att vidareutvecklas till mer avancerade livsformer? [etc. etc.]"

Om vi har en organism (eller vad som helst egentligen) som självreproducerar med variation så får vi per automatik evolution. Att livsformerna blir mer och mer avancerade beror på att de anpassar sig till olika miljöer. Att det finns cyanobakterier kvar betyder inte att de är "den ultimata livsformen", men de fungerar bra i den miljö de lever i. När en del av en population cyanobakterier (exempelvis) plötsligt finner sig i en ny miljö kommer de att anpassa sig till den och utveckla nya strategier för att överleva och föröka sig. Detta betyder inte att det inte finns några miljöer kvar där cyanobakterien är välanpassad.

Varifrån självreproduktionen "kommer" är inte en fråga för evolutionsteorin utan en fråga för teorin om abiogenes. Men att som svar på frågan hur liv uppstod svara "gud skapade livet" är samma sak som att säga "vi vet inte", dock med en ganska avgörande skillnad - säger vi "gud skapade livet" så nöjer vi oss med att inte veta, säger vi "vi vet inte" öppnar vi dörren för ny kunskap. Jag tycker att det bättre att välja det andra alternativet.
Citera
2009-02-26, 16:09
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Och man kan visst används termer som "motiv" i dessa sammanhang. Det finns argument med för och nackdelar när det gäller encellig till flercelliga organismer. Finns det vetenskapliga "motiv" till en sådan förbättring? Givetvis måste organismen stegvis förbättrat sig och anpassat sig vilket tillslut utmynnar i en förändring från encellig till flercelliga organismer under X år.
Alltså måste det finnas motiverande belägg för en sådana argument.
Perfekt. Det var precis denna typ av förtydligande som behövs. Detta är en mils vidd skillnad mot den ursprungliga luddiga formuleringen om vad som skulle motivera en cell etc...

Jag återvänder nu till dina ursprungliga frågor.

Citat:
Vad motiverar att det första cellerna till att dela sig tex?
Replikation är en förutsättning för att föra egenskaper vidare. Titta på länken till CDK007s video jag postade tidigare i tråden så ser du ett exempel på hur detta kan ha sett ut på ett tidigt skede.
Citat:
Vad motiverade de första encelliga organismerna, cyanobakterier att vidareutvecklas till mer avancerade livsformer?
Att de blev mer avancerade är inte något självändamål. Det är ett resultat av det selektionstryck de utsattes för.
Citat:
Varför finns det fortfarande kvar encelliga cyanobakterier i pölar osv, kan vi då anta att det finns selektiv fördel med att vara flercellig jämfört med encellig?
Det finns inte något permanent allmängiltig selektiv fördel...
Citat:
För trots allt har ju encelliga organismer klarat sig vid liv fram till nu också. Så uppenbarligen är encelliga cyanobakterier effektiva. Dem är så effektiva att dem troligtvis är planetens mest starka organism. Varför skall en sådan effektiv encellig organism utvecklas till en flercellig?
Ökad konkurrens, begränsade resurser och utveckling av biologiska nischer.

Citat:
Så det finns inget som bidrar till att organismer genetisk vill föra sina gener vidare? Eller hur menar du?
I grund och botten inget mer än den enkla principen att de organismer som inte gjorde det tidigare (eller ursprungligen) omöjligen kan ha "levt" vidare...

Citat:
Fast nu är det väl inget som hävdar att människan varit en apa av det slag vi ser idag heller... Utan en gemensam besläktad förfäder.
Du hävdade att det var anmärkningsvärt att det finns encelliga organismer nu när encelliga organismer tidigare har utvecklats till flercelliga organismer... mitt svar är:
Adaption och artbildning innebär inte (per definition) att "ursprunget" eller att andra adaptioner/arter utrotas.

Citat:
Ingår det att vara otrevlig i din argumentation?
Om det är sättet att får dig att sluta dansa runt frågorna och specifikt bemöta kritiken mot dina ställningstaganden... så ja. Tålmodighet och artighet har du fått i flera veckor och det verkade ju inte få dig att reagera.

Bemöt kritiken mot dina argument med mer än en axelryckning och ett konstaterande att du har rätt eftersom dina ursprungliga källor fortfarande tycker så...
Citera
2009-02-26, 17:03
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Evolution är bara en teori. Jag skulle inte kalla det en vetenskaplig teori för att det finns inga bra bevis för den.

Hur många gånger ska vi gå igenom detta? Evolution är ett faktum. Teorin heter "Evolution by means of natural selection". Hypoteserna ligger i hur evolutionen skedde, det finns ingen forskare som förnekar att det har skett.
Citera
2009-02-26, 20:26
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hur många gånger ska vi gå igenom detta? Evolution är ett faktum. Teorin heter "Evolution by means of natural selection". Hypoteserna ligger i hur evolutionen skedde, det finns ingen forskare som förnekar att det har skett.
Det kan även vara värt att påpeka att teorin om naturligt urval "bara" är en del av den sammanfattande teorin som går under samlingsnamnet "Modern evolutionary synthesis".
Citera
2009-02-26, 20:35
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är så viktigt att försöka försvara min ståndpunkt för att evolutionstroende har inte heller något att försvara sig själv.
Det ser inte ut som du har kunskap att försvara något av dina häpnadsväckande uttalanden. Däremot har du säkerligen medvetet förbisett att evolutionsteorin har mer ammunition än du någonsin drömt ihop om alver, orcer och drakdödare.
Citat:
Idag har vi mycket bättre förståelse av världen, så varför hålla kvar i gamla myter som abiogenesis och evolution? Jag vet inte om du har märkt det, men året är 2009.
Vissa bättre än andra antar jag. Föresten, brukar inte du förespråka en hel del gamla sagor? Men när det kommer till vetenskap, tar du på dig blindkaveln och springer din väg.
Smart

Citat:
Ursprungligen postat av Kurdistan3
Den här biten är så knäckande !!!!

http://www.youtube.com/watch?v=0Fmh8PCmrlk

kolla på hela det blir värsta debatten
Snarare värsta kreationistpropagandan än debatt.

Att man ens använder Kent Hovind i en video för att bränna diverse forskare på fingrarna är idiotiskt. Då han står för den värsta sortens major league of bullshit!
Citera
2009-02-26, 20:41
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
[Text]

Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
[Text]

Man tycker ju att det är på tiden att kreationisterna lärde sig något om teorierna som de så glatt kritiserar
Fast det är ju klart, om de kunde något om ämnet så skulle de inte vara kreationister Inte aktiva sådanna i alla fall (med vissa undantag).
Citera
2009-02-26, 20:51
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Man tycker ju att det är på tiden att kreationisterna lärde sig något om teorierna som de så glatt kritiserar
Det var precis därför jag startade den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Titta på länken till CDK007s video jag postade tidigare i tråden så ser du ett exempel på hur detta kan ha sett ut på ett tidigt skede.
Såg nyss på den. Bra video.
Senast redigerad av the_creator 2009-02-26 kl. 20:53.
Citera
2009-02-26, 20:59
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Det var precis därför jag startade den här tråden.
Jag tror tyvärr att folk som ikosaedri är immuna mot sånna här och liknande vetenskapliga trådar... men det är ju kul att se när deras lögner krossas gång på gång, om och om igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in