Tjena.
Jag har en fråga, ett par tangenter på min dator har "gått sönder", och jag har fortfarande garanti och försäkring så jag tänkte lämna in den på lagning men jag är rädd att de ska kolla igenom min dator och hitta en massa filmer och spel. Kan de då stämma mig om de hittar dessa. Affären jag köpte datorn från är expert, någon som vet om de har tystnadsplikt?
Tack
jag antar att det är en laptop du pratar om, om du tänker lämna in hela datorn för fel på tangetbordet..?
För övrigt tror jag att den pctekniker som får i uppgift att kolla på datorn bryr sig oerhört lite om innehållet, förutsatt att du inte har barnporr på skrivbordet eller nåt...
Jo det är en laptop. Har fått höra det med barnporr innan också och har definitivt inget sådant utan bara vanliga filmer och spel. Så de borde inte kolla innehållet?
Har du lösenordskyddat din dator så begår de lagbrott om de försöker forcera detta. Jag tror till och med att de inte har rätt att kolla i den även utan lösenordsskydd. Men du vill ju vara säker på att få tillbaka dina filer så berätta att du har mängder av viktigt material på HDD:n och detta får ej skadas. Vill de inte garantera dig detta så får de nog lov att låna dig lagringsutrymme, t.ex. en extern HDD. Men du behöver nog inte vara orolig för att de ska ange dig för filmerna. De har massor av annat att göra än att springa obetalda ärenden åt mediejättarna! Ja och som jag sa så om de söker igenom din dator så begår de ett brott.
Nej, det är kundens ansvar att ta backup på viktig information. Är du rädd för att informationen ska försvinna (t.e.x. genom återställning) så får du spara undan informationen INNAN du skickar in datorn. Annars kommer verkstaden bara skicka tillbaka den i väntan på att du gjort det.
Jag tvivlar på att det är olagligt för verkstaden att gå in och kika bland dina filer. Om verkstaden måste göra något som kräver att de går in och fixar i programvaran och du har lösenordsskyddat datorn så kommer de antingen fråga dig om lösenordet eller skicka tillbaka datorn tills du åtgärdat det själv.
Men en sak har i alla fall Djurmo rätt i, och det är verkstaden knappast kommer bry sig om vad du har på datorn. De får in hundratals datorer i veckan, de har knappast tid att kolla igenom varenda en.
Men med tanke på att det inte är ett så seriöst problem så känns det väl onödigt o gå in i mina filer och kolla där. Det gäller ändå tangentbordet det har ju inget o göra med mina filer.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!