• 1
  • 2
2003-09-23, 15:28
Medlem
Fick rådet i en annan tråd att öppna en anonym postbox för att minimera riskerna vid import av receptbelagd medicin. Alltså öppna den anonymt i tex ett fejkat företags namn. Och det låter ju som en utmärkt idé. Men jag ringde ner till mitt lokala postkontor tidigare idag, sa att jag ville öppna en postbox åt mitt företag. Kvinnan jag pratade med bad mig att göra en skriftlig ansökan där jag skrev ner mitt namn, telefon nr, företags namn och ORGANISATIONS NR. Där sprack ju både anonymiteten och det fejkade företaget, är dock inte hundra på vad organisations nummer innebär men jag antar att det är numret på företaget som det är registrerat i och som dom använder för att kolla upp om det öht existerar. Och det gör det ju som bekant inte. Nån som har några tips? Går det att begära en fullt anonym postbox eller slösar jag bara med tid?

Tacksam för svar.
Citera
2003-09-23, 15:35
Bannlyst
en kreativ idé:

säg att du bara beställer medicin i sån liten skala att det ryms i brev (så du inte behöver kvittera ut det på posten) och adressera medicinen till en fantasifigur c/o ditt eget namn "Karl Svensson". Då är det ju bara att säga "öh.. det var till Kalle som bodde här förra veckan men han stack utomlands brevet är till honom" eller nåt sånt
Citera
2003-09-23, 15:46
Medlem
hmm. så du menar alltså; öppna postboxen i mitt eget namn men adressera medicinen till ett annat namn fast min postbox? Och vid eventuella komplikationer hävda att det var en annan snubbe som hade beställt det till mig och att jag är oskyldig?
Citera
2003-09-23, 15:48
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
hmm. så du menar alltså; öppna postboxen i mitt eget namn men adressera medicinen till ett annat namn fast min postbox? Och vid eventuella komplikationer hävda att det var en annan snubbe som hade beställt det till mig och att jag är oskyldig?

verkar dumt att ta en postbox om du ändå skall beställa i ditt namn....

Han menar på din adress med C/O, antarjag iaf
Citera
2003-09-23, 16:00
Medlem
Men det är ju att beställa i mitt namn jag INTE ska göra isåfall. Jag beställer medicinen till min postbox fast i annat namn (om det nu går) och hävdar att det är en främling som har utnyttjat min box om komplikationer uppstår. Det är ju ungefär som om min granne beställer 20 pizzor till min adress och jag ska förväntas att betala notan (straffet i det här fallet), det är ju inte rätt. Frågan är bara om inte postboxinnehavaren ansvarar för allt vad som beställs till den.. isåfall är det ju den idén körd.

Äh, jag vet inte. Fler tips välkomnas!
Citera
2003-09-23, 16:19
Bannlyst
Jag menar att du skall beställa till din egen adress. Antag att du heter Per-Arne Dixelius. Då beställer du till Olle Svensson c/o Dixelius + din adress.
Då kan ju inte polisen hävda att det är till dig så länge de inte griper dig med efter att du öppnat paketet och har varorna i handen.

..väl?
Citera
2003-09-23, 16:26
Medlem
Hur mycket medicin rör det sig om? För personligt bruk eller försäljning. För personligt bruk finns det ingen anledning att krångla. Det kommer med största sannolikhet fram i vilket fall och skulle det inte göra det så kanske tullen tar det eller ringer och frågar om recept. En gång är ingen gång för tullarna (vem vet egentligen vem som skickade det eller beställde?)
Citera
2003-09-23, 16:40
Medlem
det är för personligt bruk och handlar bara om ca 4 askar medelstarkt somnmedel. alltså inga benso. det finns det alltså ingen anledning att krångla med?
Citera
2003-09-23, 16:59
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
det är för personligt bruk och handlar bara om ca 4 askar medelstarkt somnmedel. alltså inga benso. det finns det alltså ingen anledning att krångla med?

Om det bara rör sig om icke narkotikaklassade preparat så borde du kunna hitta det inom Europa och då är inte tullen något problem.
Citera
2003-09-23, 17:13
Bannlyst
Ännu en bright idé:

Hitta reda på en sommarstuga med brevlåda där ingen bor under höst och vinter.
Skicka medicinerna till Fantasinamn c/o Namnet som står på Brevlådan. Knata dit och hämta ditt paket.
Citera
2003-09-23, 17:41
Medlem
haha. lite väl krångligt kanske
Citera
2003-09-23, 18:26
Bannlyst
man måste ju ha lite fantasi om man ska bli pillerbaron
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera