2009-02-25, 20:07
Medlem
Nu behöver jag er jälp.

Det är så att jag skulle flytta min morsas hdd (western digital) från hennes gamla personalköpsdator och bara sätta in den i min avdankade burk. Kan ju börja med att säga att hennes hdd funkar finfint i hennes dator. Problemet kom när jag flyttade över den till min gamla dator (som funkar fintfint med den hdd - maxtor -som suttit i den sedan länge).

Byglade hårddiskarna på alla konstens sätt, WD´n till master och maxtor-disken som slave men då går den aldrig igång. Bara stannar och startar om efter den laddat första menyn (där datorn går igenom minne, hdd etc och man kan gå in i bios).

Tänkte jag byglat fel etc men samma fel uppstår när jag enbart satte in WD-hdd och utelämnade maxtorn. Konstiga är att så fort jag sätter tillbaks den i morsans gamla burk funkar det perfekt. Vad har jag missat?
Citera
2009-02-25, 21:55
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbomb
Nu behöver jag er jälp.

Det är så att jag skulle flytta min morsas hdd (western digital) från hennes gamla personalköpsdator och bara sätta in den i min avdankade burk. Kan ju börja med att säga att hennes hdd funkar finfint i hennes dator. Problemet kom när jag flyttade över den till min gamla dator (som funkar fintfint med den hdd - maxtor -som suttit i den sedan länge).

Byglade hårddiskarna på alla konstens sätt, WD´n till master och maxtor-disken som slave men då går den aldrig igång. Bara stannar och startar om efter den laddat första menyn (där datorn går igenom minne, hdd etc och man kan gå in i bios).

Tänkte jag byglat fel etc men samma fel uppstår när jag enbart satte in WD-hdd och utelämnade maxtorn. Konstiga är att så fort jag sätter tillbaks den i morsans gamla burk funkar det perfekt. Vad har jag missat?

Maxtor = Master
WD = Slave

Kör.

WD disken med dess OS är konfigurerat på annan hårdvara än den i din gamla burk.
Citera
2009-02-26, 17:03
Medlem
hur gör jag då för att konfa om den så att den funkar i min burk? utan att formatera disken...
Citera
2009-02-27, 09:29
Medlem
Roraxs avatar
Du får köra precis som Sbnr1 sa. Använd din gamla hårddisk som master och stoppa in din mammas hårddisk som slave.

Anledningen till att det inte fungerar sa han även men upprepar väl det. Din mammas hårdisk är konfigurerad för hårdvaran i hennes burk, hennes moderkort etc etc. Därför du inte kan använda den som master i din burk.
Citera
2009-02-27, 12:54
Medlem
Det är som om du skulle sätta på dig din mammas kläder. Det är inte alltid de passar. I din dator är det din din Maxtor disk som ska bestämma=Master. Hennes disk är gäst=Slave
Citera
2009-02-28, 06:22
Medlem
dobbelinas avatar
2 saker jag skulle kika på i bios efter att ha kopplat in WD disken som slave.

1.Syns den i bios ?
2.Ligger din Maxtor kvar som första bootdevice?
Citera
2009-02-28, 10:04
Medlem
haha. ja, morsan kläder passar väl inte så bra =)

men, jo. den syntes i bios när jag satte den som slave. Anledningen till att jag ville ha hennes som master var att min dator är snabbare men hennes OS och officepaket är äkta och orkar inte installera om allt till min hdd. Eller jo, det skulle jag väl orka men datorerna är 11 mil bort hos föräldrarna så hade varit smidigt om de bara kunde sätta hennes som master och få en snabbare dator...(o så slipper jag leka telefonsupport vid helt nyinstallation av alla program)
Citera
2009-02-28, 23:49
Medlem
dobbelinas avatar
Hade du gjort en diskimage med Acronis Trueimage + Universal restore
på din mammas dator, innan du slet ut disken, skulle du kunna använda
disken i din egen.
Problemet nu är att din mammas disk inte är konfigurerad efter din maskins
hårdvara.
Citera
2009-03-01, 09:12
Medlem
nja,blev att jag använde xxclone somfunkade fin men som sagt. problemet kvarstår så det fick bli att sätta sig och lägga in allt frå början på min egen disk - fast med hennes "nycklar"

tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in