2009-02-25, 16:55
Bannlyst
Tyckte det var hög tid att vi startade en tråd där vi kunde diskutera våra speciella smaksättare till matlagning. Vissa recept ska man följa till punkt och pricka, men ofta kan man använda någon speciell dominant smaksättning och blanda i lite hur man vill och få fram en god maträtt! Tipsa om allt från kryddor till såser.

Röd Currypasta
Hemligheten till thailändsk het curry-gryta. Kokosmjölk, grönsaker och kött sen har du en maträtt du skulle kunnat beställa på närmaste thai-restaurang.

Sambal o'elek
Enligt google är det främst indonesiskt kryddpasta med röd chili. Riktigt god hetta och passar bra till soja. Mer direkta användningsområden vet jag inte på rak arm.

Cayenne-peppar
Precis börjat med denna peppar. Ska tydligen vara väldigt het och troligen kan man ha denna till något roligt? Funkar väldigt bra på pizza.

Färsk röd chili-peppar
Riktigt god hetta då man vill laga lite starkare mat.

Det är bara att fortsätta fylla på och diskutera!
Senast redigerad av Bolvag 2009-02-25 kl. 16:58.
Citera
2009-02-25, 17:01
Medlem
.50cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Röd Currypasta
Hemligheten till thailändsk het curry-gryta. Kokosmjölk, grönsaker och kött sen har du en maträtt du skulle kunnat beställa på närmaste thai-restaurang.
Pasta? Har man pasta i grytan då eller är jag off?
Jag andvänder röd currykrydda iaf, annars är vi på samma spår, kokosmjölken är viktig, men du glömde lime/citron, det har jag alltid i när jag gör thai/asiatiskt

Färsk basilika, finhackad soltorkad tomat, vitlök, turkisk yogurt + vad som helst (i kött väg) = fantastistk!
Citera
2009-02-25, 17:35
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .50cal
Pasta? Har man pasta i grytan då eller är jag off?
Jag andvänder röd currykrydda iaf, annars är vi på samma spår, kokosmjölken är viktig, men du glömde lime/citron, det har jag alltid i när jag gör thai/asiatiskt

Färsk basilika, finhackad soltorkad tomat, vitlök, turkisk yogurt + vad som helst (i kött väg) = fantastistk!
en pasta är inte enbart makaroner och sådant, utan är också en synonym för en smet.
Citera
2009-02-25, 18:10
Medlem
chilikrydda eller andra allroundgryddor på kycklingen, synd bara att det är så dyrt med kryddor
Citera
2009-02-25, 18:19
Medlem
Håller med, currypastan är riktigt trevlig. Använder mig mest av örter i min matlagning. Dags att handla på sig lite nya kryddor snart tror jag!
Citera
2009-02-25, 18:19
Medlem
FetFulElaks avatar
Två saker som "Svensson" inte använder i köket, men som höjer många maträtter: spiskummin och koriander. Passar inte bara i indisk mat, utan även mycket bra i grytor av diverse slag, eller mat från balkan/östeuropa.
Citera
2009-02-25, 18:43
Medlem
Rhynns avatar
dijonsenap

Ger en god syra och smak i nästan allt .
Citera
2009-02-25, 19:29
Medlem
mr-cleans avatar
Jag börjar dreggla när ni pratar om den asiatiska maten som vi alla älskar, vad heter dom där träiga avlånga platta skitgoda grejerna som brukar finns i en del thaimat?? Kan inte beskriva bättre, bambu nånting?
Citera
2009-02-25, 20:11
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-clean
Jag börjar dreggla när ni pratar om den asiatiska maten som vi alla älskar, vad heter dom där träiga avlånga platta skitgoda grejerna som brukar finns i en del thaimat?? Kan inte beskriva bättre, bambu nånting?
Bambuskott? Tycker inte de smakar så mycket, men de känns trevligt knapriga att äta.
Citera
2009-02-25, 21:06
Medlem
Rhynns avatar
Tror ovanstående menar kastanjer? eller har jag fel?
Citera
2009-02-25, 21:48
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Två saker som "Svensson" inte använder i köket, men som höjer många maträtter: spiskummin och koriander. Passar inte bara i indisk mat, utan även mycket bra i grytor av diverse slag, eller mat från balkan/östeuropa.

....ett måste i köttfärssåsen.
Koriander däremot hatar jag, smakar någon slags såpa eller något
Citera
2009-02-25, 22:17
Bannlyst
Min favoritkrydda är absolut sambal oelek, den finns jämt i kylskåpet. Naturligtvis med svartpeppar och salt, men det senare är ju grundläggande i den västerländska cousinen, vilket jag ochså omfamnar med en djup kärlek.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-25 kl. 22:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in