2009-02-25, 22:18
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
....ett måste i köttfärssåsen.
Koriander däremot hatar jag, smakar någon slags såpa eller något

Koriander luktar som saltsjötvål. Luktar godare i en sval havsvik, än i maten.
Citera
2009-02-25, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Min favoritkrydda är absolut sambal oelek, den finns jämt i kylskåpet. Naturligtvis med svartpeppar och salt, men det är ju grundläggande.

Lite tips på hur du brukar använda sambal oelek? Är ganska insnöat på ett recept
Citera
2009-02-25, 22:38
Medlem
zepofans avatar
Var kan man få tag i thaibasilika? Finns väl förstås bara i storstäder och hos grossister
Färsk koriander är gott, men det är väl en sån krydda som kräver lite tillvänjning.
På sommaren har jag nästan alltid en kruka koriander och en kruka basilika stående, framförallt basilika är det lätt att bli smått beroende av. Sherry är också något som bör finnas i köket, höjer vilken svamprätt som helst.
Citera
2009-02-25, 22:39
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
dijonsenap

Ger en god syra och smak i nästan allt .

Dijonsenap i ärtsoppan är en höjdare!
Citera
2009-02-25, 22:42
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Lite tips på hur du brukar använda sambal oelek? Är ganska insnöat på ett recept

Fetaost, vitlök och sambal olek, kör det lätt i en mixer till en keso-konsistens. Passar till grillat, sallad, ja you name it!
Citera
2009-02-25, 22:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Dijonsenap i ärtsoppan är en höjdare!
Till ärtsoppa ska det vara Västervikssenap! Jag har aldrig riktigt förstått det fina med Dijonsenap, visst det funkar till en del, men jag kan inte tänka mig att ha den som min enda senap. Apropå ärtsoppa, någon som provat ansjovis i ärtsoppa? Låter perverst men det är riktigt gott
Citera
2009-02-25, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag

I alla såser, grytor etc. etc. Fråga paul.. han är tydligen även världens expert inom den persiska matlagningen..

Men ärligen använder jag bara sambal i min egen matlagning, om kundernas rätter inte kräver det. Jag gillar stark mat helt enkelt, och jag äter mest grytor och liknande, både kött och vegetariska, då är det lätt att fjuppa ner lite sambal där för att få lite styrka. Det är inte så komplicerat egentligen. Det handlar om att smaka av, något som nya kockar ofta negligerar. Detta för att känna av allt som finns i rätten, finns det salt, socker, peppar osv? Att vara kock handlar ochså att ha en känsla för smak. Inom yrket kallas det för (smak)palett. Vilket innebär att man känner av smaker, som simmar i andra smaker. Det tar några år att få en grundläggande ditto. Är faktiskt en av få kockar som kan avgöra en kvinnas ålder, bara med ett dopp med tungan och smaka av.

Men nu kokar rödvinssåsen. Måste ta vara på den.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-25 kl. 23:53.
Citera
2009-02-25, 23:42
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Tror ovanstående menar kastanjer? eller har jag fel?
Såna där vattenkastanjer? Ja det är möjligt, de är också knapriga och goda
Citera
2009-02-26, 07:52
Medlem
64550.s avatar
Sambal o'elek
starkt och gott!

Tabasco
samma här, fasst lättare att droppa på pizza eller annat.

Aromat
salt som är fyllt med natriumglutamat som jag tycker höjer smaken på mycket.
(kan förstöra mycket också) kan också säga att jag aldrig använder det i matlagning, bara när maten ligger på tallriken.

Salt och Peppar
har blivit som en vana att jag har salt och peppar på nästan allt.
Senast redigerad av 64550. 2009-02-26 kl. 07:56.
Citera
2009-02-26, 09:21
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Var kan man få tag i thaibasilika? Finns väl förstås bara i storstäder och hos grossister
Färsk koriander är gott, men det är väl en sån krydda som kräver lite tillvänjning.
På sommaren har jag nästan alltid en kruka koriander och en kruka basilika stående, framförallt basilika är det lätt att bli smått beroende av. Sherry är också något som bör finnas i köket, höjer vilken svamprätt som helst.

Till att börja med så finns det tre (minst) sorters thaibasilika men den som är vanligast och har mest karriäristisk smak är den som på thai uttalas horapa.
Man kan ju ha åsikter om det namnet om man vill.....
På engelska kallas den oftast sweet basil.
Den finns i thaibutiker men om du bor utanför en storstad så är mitt tips att du handlar på dig ett par rejäla knippor när du är i en större stad, plocka bladen och frys dom i en påse eller burk. Det blir inte lika snyggt när du lagar maten men den goda smaken får du.

För er som har lite närmre till en thaibutik kan jag tipsa om att i de fall ni köper koriander så köp de med rötter. Rötterna kan hackas och tillsammans med lite vitlök, chili och charlottenlök bli en fantastisk rätt om man sen kör i lite råa jätteräkor.
Citera
2009-02-26, 11:53
Medlem
Storsnusarns avatar
Vitlök och vitlök.

Salt&Peppar
Citera
2009-02-26, 14:39
Medlem
mr-cleans avatar
jag vet inte om det var bambuskott jag menade förut, är inte dom runda? äsch jag vet inte får fråga på restaurangen och återkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in