2009-02-25, 15:19
Medlem
Läste igenom lite gamla artiklar som min kära mamma har sparat då hon för några år sedan var mycket intresserad av filosofi.
Har själv inte så stora kunskaper i ämnet men fastnade för en artikel där man diskuterade kunskap. Frågan som försökte förklaras var hur empiristerna såg på objektiv och subjektiv kunskap. Dock var det en väldigt rent ut sagt dålig artikel så jag förstod inte riktigt.

Frågar därför er; hur funkar det egentligen med empiristernas syn på subjektiv resp objektiv kunskap?
Citera
2009-02-25, 15:38
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IllepilleN
Läste igenom lite gamla artiklar som min kära mamma har sparat då hon för några år sedan var mycket intresserad av filosofi.
Har själv inte så stora kunskaper i ämnet men fastnade för en artikel där man diskuterade kunskap. Frågan som försökte förklaras var hur empiristerna såg på objektiv och subjektiv kunskap. Dock var det en väldigt rent ut sagt dålig artikel så jag förstod inte riktigt.

Frågar därför er; hur funkar det egentligen med empiristernas syn på subjektiv resp objektiv kunskap?

Jag förstår att du inte förstod något av artikeln då du inte ens klarar av att wikipedia ämnet i fråga:

http://en.wikipedia.org/wiki/Empiricism
Citera
2009-02-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Jag förstår att du inte förstod något av artikeln då du inte ens klarar av att wikipedia ämnet i fråga:

http://en.wikipedia.org/wiki/Empiricism

läste igenom men förstod inte. kan du inte förklara för mig då? om du vet vill säga
Citera
2009-02-25, 19:35
Medlem
adequates avatar
Vill du diskutera något eller bara få ett begrepp förklarat?
Citera
2009-02-25, 21:15
Medlem
Skäggbiffens avatar
Rent Empiriskt så är människan "Ett tunnt skrivblad" (Locke hade inte sagt det bättre själv)

Med andra ord , Kunskap = Erfarenhet.
Citera
2009-02-25, 21:56
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiffen
Rent Empiriskt så är människan "Ett tunnt skrivblad" (Locke hade inte sagt det bättre själv)

Med andra ord , Kunskap = Erfarenhet.
Jag hade visserligen velat ändra "tunnt" till "tomt".
Citera
2009-02-26, 10:34
Medlem
Så, gemensamma erfarenheter = objektiv kunskap, och personliga upplevelser = subjektiv kunskap. Eller? Själv har väldigt svårt att relatera till epistemologi överhuvudtaget, för all epistemologi verkar anta att det finns sann objektiv kunskap om verkligheten, och som subjektivist går det inte riktigt ihop. Men om man antar att även objektiv kunskap är en tolkning av verkligheten, då kanske det fungerar.
Citera
2009-02-26, 20:12
Medlem
Skäggbiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag hade visserligen velat ändra "tunnt" till "tomt".

Det lät lite bättre ja

I övrigt TS, så tycker jag att du ska ta en titt på den brittiska empirismen, du kan nog få många svar på det du undrar därigenom. Men du ska nog ställa den i kontrast till Rationalisterna också då det är mycket personliga åsikter inblandade.
Citera
2009-02-27, 22:50
Medlem
karakoimas avatar
Det skadar väl inte att BÅDE iaktta sin omvärld OCH att använda skallen? Det gjorde säkert både Locke och Descartes....

Har inte svart bälte på detta, typ introduktionskurs i Idehistora, Wiki och lite allmänt snack.

Fördjupar mej gärna lite, ni som har svartare bälte, förklara för en rookie:

Vi tar två skapliga upptäckter

1. Newtons Principa
2. Penicillinet

Vad är det för rationalistiska resp. empiriska funderingar som lett fram till dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in