2009-02-25, 12:49
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Det är inte ofta man muntras upp av saker som har med Expressen och Aftonbladet att göra numera, men nu på förmiddagen läste jag på SVT Text något som fick mig att le en aning:

Citat:
Expressen blåste Aftonbladet

Det var Expressen som först fick reda
på nyheten om kronprinsessans
förlovning. Redan vid tretiden på
tisdagsmorgonen stod det klart för
Expressen att förlovningen skulle
offentliggöras under dagen.

För att hindra konkurrenten Afton-
bladet från att hinna i fatt tryckte
man några fejkade papperstidningar
med helt andra nyheter i topp och
skickade dessa till Aftonbladet.

Därmed återupplivade Expressen en
gammal tradition att vilseleda kon-
kurrenterna, en sk "kyrktidning",
något som blivit allt svårare i dag.

En liten doft av gammaldags god (nåja) journalistik. Har ni andra exempel på när konkurrerande tidningar (inte nödvändigtvis dessa två) dragit varandra vid näsan? Själv minns jag när Aftonbladet mörkade starten av det rosa Sportbladet genom att trycka upp någon fejkad bilaga med rosa sidor (eller något liknande).
Citera
2009-02-25, 13:02
Bannlyst
http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...version=220045

"Därför trycktes en falsk tidning med Caroline-mordet på ettan, och en fejkad löpsedel med nyheten att Linda Rosing gripits på Grammisgalan tidigare i år."
Citera
2009-02-26, 20:15
Medlem
RaydeCacas avatar
Mycket roligt! Emellanåt brukar jag luncha i DN skrapan. Dagen när detta löp kom ut skrattades det friskt på Två Drakar (haket för många som jobbar på DN och Expressen äter) och stämningen var på topp. Jag hamnade bredvid några som med spelad surhet sa till sina bordsgrannar att det hela hade varit hemligt för så gott som hela redaktionen. Historieberättaren verkade dock förstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in