• 2
  • 3
2010-05-04, 17:40
Medlem
Gottns avatar
Fan, jag köpte några färska köttfärshamburgare som var fint inplastade från, coop konsum i går. Men det var en stor grågrön fläck på varje börjare efter att jag lyfte på den första. Också var det, typ, dubbelplast på förpackningen såg ut som någon hade öppnat... Men min kompis var hungrig så jag steker på dom

EDIT:

Dom var från ica

EDIT:

Dom smaka lika konstigt som dom lukta
ps. Tog bara en tugga av varje..
Senast redigerad av Gottn 2010-05-04 kl. 17:54.
Citera
2011-06-22, 03:32
Medlem
normalt sett så kan du äta vaccat kött flera veckor/månader efter bf-datum om kylkedjan har hållit.
gott om du gillar aged meat. är köttet däremot skämt så lär du märka det. det luktar surt och fränt och det krävs lite viljestyrka för att få i sig det.
Citera
2011-06-22, 11:05
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
normalt sett så kan du äta vaccat kött flera veckor/månader efter bf-datum om kylkedjan har hållit.
gott om du gillar aged meat. är köttet däremot skämt så lär du märka det. det luktar surt och fränt och det krävs lite viljestyrka för att få i sig det.
Jag har hört talas om folk som med flit låter vaccat kött ligga till sig lite extra så det stämmer. Själv passar jag ofta på att köpa hela biffstekar och liknande i bit när de är märkta med "kort datum", halva priset för mer mört kött! =)
Citera
2011-06-22, 11:11
Medlem
JapanKinas avatar
Jag inhandlar också kött med kort-datum men brukar ha för vana att äta det inom de närmsta dagarna ändå. När jag öppnar förpackningen luktar jag på köttet och bedömer dess kvalitet.

I två fall har jag inhandlat kött med kort-datum som luktat illa samma dag jag öppnat det. Då har jag gått tillbaka till butik och fått pengarna tillbaka.

En viktig sak är dock att inte handla butikspackat kött med kort-datum, litar inte riktigt på affärerna när det kommer till förpackning. Dessutom saknas den hygieniska miljön som finns på fabrik och slakthus.
Citera
2011-06-22, 11:20
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Jag inhandlar också kött med kort-datum men brukar ha för vana att äta det inom de närmsta dagarna ändå. När jag öppnar förpackningen luktar jag på köttet och bedömer dess kvalitet.

I två fall har jag inhandlat kött med kort-datum som luktat illa samma dag jag öppnat det. Då har jag gått tillbaka till butik och fått pengarna tillbaka.

En viktig sak är dock att inte handla butikspackat kött med kort-datum, litar inte riktigt på affärerna när det kommer till förpackning. Dessutom saknas den hygieniska miljön som finns på fabrik och slakthus.
Sant, jag håller mig till de vaccade förpackningarna när jag ignorerar datumet.
Citera
2011-06-22, 15:53
Medlem
Vakumförpackat kött håller ett bra tag efter att utgångsdatumet passerat. I 9 fall av 10 så har köttet inte fått hänga innan det paketerats vilket resulterar i att det inte är mört, om man då äter det innan datumet gått ut så är det ofta jäkligt tråkigt. Folk som slaviskt följer datumen missar alltså tillfället att äta riktigt bra kött.

När det gäller att dofta på kött så förstår jag att vissa kan ha lite svårt för det. Jag tycker att allt kött doftar as, men den som har doftat skämt kött vet vad som menas med dåligt.
Citera
2011-06-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag har hört talas om folk som med flit låter vaccat kött ligga till sig lite extra så det stämmer. Själv passar jag ofta på att köpa hela biffstekar och liknande i bit när de är märkta med "kort datum", halva priset för mer mört kött! =)
mejerivaror med kort datum är jag också snabb att roffa åt mig.
speciellt syrade mejerivaror, dessa blir ju snarare bättre med tiden!
det enda som jag egentligen aktar mig för är butiksmalen köttfärs vilket inte bordes märkas med b-f datum utan snarare tidpunkt när färsen maldes.
Citera
2011-07-04, 18:29
Medlem
Komplicerat som vanligt. Tog fram en bit oxfilé ur frysen i morse, när jag den tinat och jag öppnade påsen luktade det annorlunda. Inte spyäckligt, bara lite konstigt, min fru reagerade negativt.

Jag sköljde köttet ordentligt men lukten fanns kvar. På med lite marinad och kryddor sedan på het grill för ytan och sedan låg temperatur länge.

Lukten försvann inte helt men efter provsmakning tyckte jag det var ok men att det hade en bakgrundssmak av något man inte kände igen.

Men frågan är nu alltså, hur definieras dålig lukt i dessa sammanhang och när går det över till att köttet verkligen är dålig med möjliga negativa effekter på maggelius (dvs magen) som slutresultat?

Jag knaprade i mig tre fyra bitar och tyckte det var gott (hade lite bjarne, sockerärtor och ugnsrostad potatis till). Frugan passade helt och tog nåt annat ur kylen.

Hur snabbt kan jag vänta mig en negativ effekt om köttet var kontaminerat (hårt ord i detta sammanhang ja visst men det är också ett skönt och användbart ord )?
Citera
2011-07-04, 21:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AZ1441
Komplicerat som vanligt. Tog fram en bit oxfilé ur frysen i morse, när jag den tinat och jag öppnade påsen luktade det annorlunda. Inte spyäckligt, bara lite konstigt, min fru reagerade negativt.

Jag sköljde köttet ordentligt men lukten fanns kvar. På med lite marinad och kryddor sedan på het grill för ytan och sedan låg temperatur länge.

Lukten försvann inte helt men efter provsmakning tyckte jag det var ok men att det hade en bakgrundssmak av något man inte kände igen.

Men frågan är nu alltså, hur definieras dålig lukt i dessa sammanhang och när går det över till att köttet verkligen är dålig med möjliga negativa effekter på maggelius (dvs magen) som slutresultat?

Jag knaprade i mig tre fyra bitar och tyckte det var gott (hade lite bjarne, sockerärtor och ugnsrostad potatis till). Frugan passade helt och tog nåt annat ur kylen.

Hur snabbt kan jag vänta mig en negativ effekt om köttet var kontaminerat (hårt ord i detta sammanhang ja visst men det är också ett skönt och användbart ord )?
Svaret på din första fråga finns i ett tidigare inlägg i den här tråden. Som jag skrev tidigare så fortlöper nedbrytningen av köttet även i frysen. Får det ligga tillräckligt länge så kommer det slutligen bli otjänligt som människoföda.

Din köttbit har tydligen legat länge och-/eller legat i en för "varm" frys. Jag är dock ganska säker på att du trots allt inte kommer att få några problem med din mag-tarmkanal .

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in