• 1
  • 2
2009-02-25, 08:47
Medlem
Mohaves avatar
Jag har en bit vacuummörad lammentrecôte i kylen. Tyvärr gick datumet ut i förra veckan ser jag nu. Är det någon fara att steka upp den och äta den ändå? Välkryddad och genomstekt. Vad skulle kunna hända? Kan jag bli magsjuk? Kommer den att smaka illa?
Citera
2009-02-25, 09:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har en bit vacuummörad lammentrecôte i kylen. Tyvärr gick datumet ut i förra veckan ser jag nu. Är det någon fara att steka upp den och äta den ändå? Välkryddad och genomstekt. Vad skulle kunna hända? Kan jag bli magsjuk? Kommer den att smaka illa?
Öppna och lukta på köttet. Luktar det annat än friskt så skall du inte äta det.

~Paul~
Citera
2009-02-25, 09:36
Medlem
Mohaves avatar
Jag öppnade vacuumförpackningen nu. Och det luktar inte helt fräscht. Men det brukar inte vacuumpackat kött göra överhuvudtaget. Jag låter det ligga någon timme. Sen blir det dags för lunch.

Jag brukar föredra mitt kött blodigt. Men idag får det bli genomstekt.

Bara jag inte blir sjuk. Är det risk för det?
Citera
2009-02-25, 09:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag öppnade vacuumförpackningen nu. Och det luktar inte helt fräscht. Men det brukar inte vacuumpackat kött göra överhuvudtaget. Jag låter det ligga någon timme. Sen blir det dags för lunch.

Jag brukar föredra mitt kött blodigt. Men idag får det bli genomstekt.

Bara jag inte blir sjuk. Är det risk för det?
Skölj köttet i ljummet vatten noga! Flera gånger. Torka det med hush. papper. Lägg tillbaks det i kylskåpet på ett fat och låt det vila en stund. Lukta på det igen. Om det fortfarande luktar så skall du slänga det.

~Paul~
Citera
2009-02-25, 10:00
Medlem
Mohaves avatar
Tack för tipsen! Jag följer dessa. Köttbiten är nu uppskuren och bitarna är omsorgsfullt sköljda i ljummet vatten. Det luktar inte mycket alls. Nu är bitarna inne i kylen på ett fat.

Men vad är det värsta som kan hända? Att det smakar illa? I så fall slänger jag allt efter den första tuggan. Det som jag mer oroar mig för är om jag riskerar att bli sjuk.
Citera
2009-02-25, 10:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipsen! Jag följer dessa. Köttbiten är nu uppskuren och bitarna är omsorgsfullt sköljda i ljummet vatten. Det luktar inte mycket alls. Nu är bitarna inne i kylen på ett fat.

Men vad är det värsta som kan hända? Att det smakar illa? I så fall slänger jag allt efter den första tuggan. Det som jag mer oroar mig för är om jag riskerar att bli sjuk.
Klart att du riskerar att bli sjuk. Det är inte direkt hälsosamt att äta skämt kött.

~Paul~
Citera
2009-02-25, 10:30
Medlem
Arch_Angels avatar
du kan bli riktigt jävla dålig. Personligen så hade jag nog lagt ner din idé, så pank är jag inte å har ostabil mage. Krydda det inte så mycket å pröva en liten bit. Smakar d ens lite annars så släng skiten. Jag lovar, Blir du dålig kommer du ångra dej för att försökt tjäna in lite pengar
Citera
2009-02-25, 10:36
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Klart att du riskerar att bli sjuk. Det är inte direkt hälsosamt att äta skämt kött.

~Paul~
Som sagt, det luktar inte så mycket om det nu när jag följt ditt råd om att skölja med ljummet vatten flera gånger och torka av med papper. Kanske är vacuumförpackning en förpackningsmetod som t.o.m. håller med än vad den lovar?

Men nu får köttet vila i kylen en timme. Vad äter man bäst till stekta bitar av lammentrecôte? Några förslag?
Citera
2009-02-25, 10:39
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
du kan bli riktigt jävla dålig. Personligen så hade jag nog lagt ner din idé, så pank är jag inte å har ostabil mage. Krydda det inte så mycket å pröva en liten bit. Smakar d ens lite annars så släng skiten. Jag lovar, Blir du dålig kommer du ångra dej för att försökt tjäna in lite pengar
"Rikigt jävla dålig" - vad betyder det? Att jag kommer att spy i kväll? Det kan jag tänka mig att riskera. Men det skulle kännas synd att slänga en bit av det fina möra köttet som jag köpte med tanke på att njuta av det.
Citera
2009-02-25, 10:49
Medlem
Djurmos avatar
Inte fan blir du dålig av lite skämt kött, men det blir sällan en njutbar upplevelse att äta. Har ätit nötkött med riktigt mysko doft, gjorde som du sköljde ich torkade... sedan peppar och salt och genomstekt. Visst har jag ätit godare, men all skämd smak försvann. Ska tilläggas att datumet inte gått ut enligt etiketten, men detta var köpt på en ICA butik och vi har ju hört hur man i den koncernen kan förlänga hållbarheten med hjälp av nya ettiketter...

Blev hur som helst inte dålig, men jag fick en olustig känsla av att jag varit onödigt snål.
Citera
2009-02-25, 10:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Som sagt, det luktar inte så mycket om det nu när jag följt ditt råd om att skölja med ljummet vatten flera gånger och torka av med papper. Kanske är vacuumförpackning en förpackningsmetod som t.o.m. håller med än vad den lovar?

Men nu får köttet vila i kylen en timme. Vad äter man bäst till stekta bitar av lammentrecôte? Några förslag?
OK, vänta en timme och lukta igen. Till lammentrecote kan du ha en rotfruktspuré eller potatis av olika slag.

~Paul~
Citera
2009-02-25, 11:00
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Blev hur som helst inte dålig, men jag fick en olustig känsla av att jag varit onödigt snål.
Samma känsla här. Saab håller på att läggas ner. Arbetslösheten brer ut sig. Då känns det som att varje köttbit borde ätas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in