2009-02-25, 08:26
Medlem
Hejsan,

Har pysslat med Backtrack en del med att knäcka diverse WEP-nycklar med hjälp av airmon-ng, aireplay-ng, och aircrack-ng, kan dock inte använda airodump-ng eller knäcka WPA-nycklar eftersom mitt chipset är Broadcom och inte stödjs.

Min stora fråga är varför mitt trådlösa nätverkskort inte fungerar i t.ex Firefox?

Wireless-knappen lyser inte i början, men när man kör kommandot;
ifconfig eth1 up så lyser lampan. Men det går fortfarande inte komma in på nån www-sida.

Har även testat köra; ifconfig -a och där kommer det upp massa information om mitt nätverkskort (eth1). Har sedan testat skriva ifconfig eth1 och ifconfig eth1 192.168.1.2 eller nåtgot annat IP-nummer. Inget funkar! Vad fan är felet? Jag börjar bli smått vansinnig.

Tacksam för hjälp.
Citera
2009-02-25, 09:03
Medlem
Tigrovis avatar
Jag skulle rekommendera att du börjar med att lära dig lite mer om hur man ställer in nätverk i Linux generellt.

Kontrollera med dmesg/iwconfig att du är verkligen associerad med en accesspunkt.
Kontrollera att du får en ip från dhcp om inte, kontrollera att du har en ip+nätmask är korrekt för nätverket ifråga.
Kontrollera att du har en gateway ("route -n") som stämmer och att du kan pinga något på internet - antingen via ip (testa 130.239.8.25 / www.sunet.se).

Fungerar inte det, så fungerar inte dina nätverksinställningar. Gör om, gör rätt.
Senast redigerad av Tigrovi 2009-02-25 kl. 09:05.
Citera
2009-02-25, 15:44
Medlem
Med backtrack följer ett program som heter wireless assistant med.

Prova att först skriva "iwconfig eth1 mode managed" och sedan starta wireless assistant, välj eth1 som interface, efter det väljer du bara vart du vill ansluta och skriver in WEP-nyckeln. Det är ganska självklart hur du går tillväga här.

Notera dock att du inte kan injecta med nätverkskortet i managed-läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in