Citat:
Ursprungligen postat av L_BRUCE
bara för att någonting är bonnierägt så behöver inte nyhetsvärdet vara sämre för det, av två onda ting så tycker jag personligen bättre om Expressen, en smaksak. Behöver nog inte påpeka att jag inte läser expressen särskildt ofta för den delen heller. Verkar som om du tror att Aftonbladet inte går någons ärenden, hur naiv får man bli, Aftonbladet har ju ett minst lika stort vinstintresse.
Aftonbladet överskrider faktiskt oftare gränsen, tycker man ser Anders Gerdin jämt och ständigt i samband med domstolsprocceser. Senast han syndes i en rättegång var ju när han hade "kickat" sin skribent (Anett Kullenberg) för att hon hade rackat ner på kungafamiljen. Konstigt när en tidning som är socialdemokratiskt orienterad tar parti för Kungafamiljen. Att tidningen gör sig av med en så obekväm medarbetare, som skriver elaka saker om prinsar och prinssesor anser du säkert som helt rätt. Aftonbladet har ju insett att dom flesta som läser deras tidning är lågutbildade och oinsatta i demokratifrågor, då är det ju viktigt att inte orsaka skada det kan ju kosta pengar för tidningen. Bättre att isåf införskaffa en hovnarr/reporter som "Daniel" som kan skriva lite folkligt och bra om den fina familjen Bernadotte..
Jag tycker som jag nämt tidigare att man ska vara kritisk till medier åt både på vänster och högerkanten, vad som är värst är en helt annan diskution. Det klagas ofta på att tidningsmakten ligger hos de borgerliga partierna men dom flesta jounalister har i allmänhet vänsteråsikter. Så det borde ju jämna ut sig.
jag har lite svårt att förstå varför du är så beskyddande när det gäller Aftonbladet?
EDIT
Jag brukar lyssna på radionyheterna, behöver därför inte läsa slask som Afonbladet, nyhetssändningarna är enligt mig kanon när det gäller uppdateringar av nyheter, även uppföljningar och seriösa debatter i P1 på dessa nyheter. Men envisas med att läsa din tredjedel av Aftonbladet om du tycker det är kul, men erkänn först att du isåfall är intresserad av skvallret...vem vet BB-linda kanske har petat sig i näsan eller någonting annat relevant som aftonbladet kan skriva om...
Det är klart att dom har ett vinstintresse. Ingen vill väl göra förlust? Möjligtvis DN med sina 150 millar. Hellre förlust än skriva vad folk vill läsa?
Jag är inte beskyddande av Aftonbladet. Jag är intresserad av journalistik. Och jävligt less på okunnigt rabblande om hur dåliga Aftonbladet är. Folk hasplar ur sig sanningar mot bättre vetande. Det visar sig till och med att dom inte läser tidningen, men har ändå åsikter.
AB är Scandinaviens största tidning, och bedriver en högklassig journalistik. Visst skrivs mycket skit. Men det ska finnas något för alla. Då säljer en tidning.
Det skulle vara intressant att veta vilka processer du syftar på? Den mot Kullenberg (vilken dom vann) handlade om ett kontraktsbrott, inte vad hon skrev om.
Men det är lite märkligt att ingen har uppmärksammat Expressens många fel.
Ett par exempel.
- NK-mannen är gripen! Näppeligen, han va visst anhållen i sin utevaro. Fel i en hel extrabilaga.
- NK-mannen försökte egå självmord genom att äta upp kläderna. Ren lögn
Och nej det är inte intressant att Linda petat sig i näsan.
Men det är jävligt intressant att läsa att FOA skickat forskare på ett uppdrag med ett obefintligt tv-bolag till Irak. Och att nyheten om att dom skulle ha hittat material som tyder på att Irak har massförstörelsevapen?
Trodde du det va SVT´s nyhet?
- Eller kartläggningen av sexhandel på nätet. Som ledde till journalistpriset.
- Eller utmärkta dokument såsom den om barn till alkolister.
Som sagt, många av nyheterna på SVT och SR är redan gamla då du hör dom. Dom fanns att läsa i kvällstidningarna. Ett faktum som alla fina media ogärna ger kred. för.