2009-02-25, 18:10
Medlem
Bastumannens avatar
20 000 inv. stad:

Fördel; Nära till mkt.

Nackdel; Lätt att stöta ihop med folk man känner, vilket i längden kan bli tröttsamt.
Citera
2009-02-26, 12:21
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
du en såndär som aldrig varit norr om gävle misstänker jag ett tips är norrland på sommaren när solen aldrig går ner. du behöver inte ändå upp till kiruna ellr, ta dej bara en 70-80 mil ungefär...
Haha, inte alls, däremot är det sällan jag bryr mig om att spana runt i småsamhällena mer än för att köpa nåt i den lokala affären. Har aldrig riktigt stannat upp och funderat på vad det är för samhälle som Ica-affären ligger i bara...
Citera
2009-02-26, 17:11
Medlem
Jag tycker i alla fall att bo i en håla är bättre på sommaren än på vintern. På sommarn är det ju lite mer fart, mer folk ute. Tyskar kommer och hyr stugor, sommarstugorna fylls, ungdomarna tar ut sina mopeder.
Men på vintern är det mer dött. Nästan inget folk ute om man jämför med sommaren.

Där jag växte upp kantas samhället av skog, vilket är jävligt skönt att bara kunna gå ut i skogen en sväng. Sjön ligger även i kanten av byn. Så det blir ju rätt mycket fiskande. Sen finns det ju "grushåler" också, där man kan ta en tur på cross-hojjen eller fyrhjulingen.

Sen känner man ju de flesta som bor där.

När vintern kommer och isen lägger sig på sjön, då blir det till att pimpla. Sen kan man ju ta ut bilen på isen och göra en bredsladd.

Så det är gött i hålerna. Problemet är att det kan bli svårt att hitta nån brud. Man måste typ träffa nån från nån närliggande stad/by.
Citera
2009-02-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det där skulle ha kunnat vara en beskrivning av min egen bostadsort förutom att den är något större så raggarsvängen går förbi både ica och konsum. Och så ligger korvkiosken lite utanför centrum så jag vet inte om dom kör förbi den. Kanske dom vänder där, det skulle nog passa

Bor du i delsbo i dalarna eller? åkte förbi där påväg upp till fjällen förra veckan... Sibyllan låg lite "utanför" och ica och konsum låg bredvid varandra i "centrum".. 3 killar i 20-års åldern satt på sibylla och åt korv m mos och diskuterade pelletsbrännare och nån "snubbe" hade köpt billiga pellets från Ryssland som "kleggade" igen brännaren
Citera
2009-02-27, 20:38
Medlem
Bodde i en lite håla med ca 1000 pers när jag var mellan 8 och 16år. Det var en hel ok uppväxt. Flyttade sen till en stad med närmare 100000 pers.
Flyttar på måndag till en ännu mindre håla, ca 350pers.
Citera
2009-02-27, 20:49
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tummetott
Bor du i delsbo i dalarna eller? åkte förbi där påväg upp till fjällen förra veckan... Sibyllan låg lite "utanför" och ica och konsum låg bredvid varandra i "centrum".. 3 killar i 20-års åldern satt på sibylla och åt korv m mos och diskuterade pelletsbrännare och nån "snubbe" hade köpt billiga pellets från Ryssland som "kleggade" igen brännaren
Så vitt jag vet ligger det inte i Dalarna utan i Hälsingland, men för övrigt stämde det säkert
Citera
2009-02-27, 21:09
Medlem
pikzels avatar
Haha. Staden jag är uppvuxen i har runt 40000 invånare, och det är precis som du beskriver den. Nästan alla tonåringar åker moped och snusar, 18-åringarna har en sänkt 740. Och centrala punkten var utanför Statoil, Konsum eller McDonalds.

Det tråkiga med småstäder är att det inte finns något utbud, alla är på samma sätt, ser likadana ut, tänker och uppför sig lika. När man kommer tillbaka till hemstaden är det ingenting som har hänt, de flesta jobbar kvar på samma jobb, bor på samma ställe, går på samma krog, oavsett hur många år sen man var där senast.
Citera
2009-02-27, 23:14
Medlem
900 pers, finns det ens ICA i sådana samhällen?
Citera
2009-02-28, 10:01
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
900 pers, finns det ens ICA i sådana samhällen?
Det beror på hur långt det är till nästa större samhälle. I Porjus, norra Lappland, finns Ica fast där bor bara 300 pers. Men så är det nästan fem mil till nästa samhälle också
Citera
2009-02-28, 15:31
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det beror på hur långt det är till nästa större samhälle. I Porjus, norra Lappland, finns Ica fast där bor bara 300 pers. Men så är det nästan fem mil till nästa samhälle också

Det beror även på hur många personer som bor runtomkring.
Ett område med 300 invånare kan ha en ICA-butik men då kan det bo några tusen runtomkring men ett samhälle med 3000 invånare kan vara utan ICA-butik eftersom ICA-butiken ligger i samhället med 300 invånare fem kilometer bort.
Citera
2009-02-28, 16:51
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MackanXXX
Jag bodde själv i en håla på ungefär 900 inv. Grabbarna i 14-17 årsåldern åker runt på trimmade mopeder, Fiddy, Epor med mera. Sen kommer de äldre grababrna i sina sänkta Volvo 740 som basar techno.

Hålans centrum är oftast Ica eller korvkiosken. Visst är det härligt att bo i en håla?
Haha, stämmer ganska bra överrens med min "hemby". Å andra sidan så är det förståeligt att de har moped eller epa då det sällan går bussar i/runt små samhällen. Nu är det jobbigt om jag åker hem-hem och hälsar på och träffar någon halvbekant på Ica som man inte har träffat på 3 år och är tvungen att prata en stund. Låter inte så jobbigt men det tär på mitt psyke.

Edit:
Jag hade också en moppe förresten, vrooom!
Citera
2009-04-17, 02:51
Medlem
Kommer från ett mindre ställe (24 000 st inv.), bor i Stockholm nu... Känner igen orkeslösheten och hur jävla trist staden var. Nu är det mycket roligare!
Saknar inte min gamla håla ett dugg. Förstår inte hur man skulle vilja "byta ner" sig.

Kommer nog flytta över till UK/US senare när man tillskansat sig en schyst utbildning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in