Jag har gjort rulltårta några gånger med chokladsmak och glasyren från kärleksmums som fyllning. Den är farligt god och enkel att göra. Kallt kaffe, smör, kakao, socker, florsocker(?). Jag minns inte det exakta receptet. Men gott blir det. Sen lite kokos på det om man gillar sånt. Annars är smaken för rulltårta lite förstörd av alla hemska snabbköpsvarianter
När jag jobbade ett tag i ett bageri,
så utförde vi något slags specialmanöver när vi gjorde smeten till anslag och rulltårtor.
Marmorering har jag för mig att det kallades, men jag är inte säker, det var ett tag sen.
Alltså, ner med hela armen i jättebunken med äggsmet,
och så i med liite siktat mjöl åt gången, och vända, vända vända med krökta fingrar till man fick kramp i hela armen.
Detta gör ju folk inte hemma när de gör rulltårtor och liknande.
Var det en helt onödig manöver beordrad av sadistiska överordnade,
eller blir det verkligen en sådan skillnad att det är värt böket?
Att det gör anslagen luftiga och höga vet jag, men vad är effekten på en rulltårta?
När jag jobbade ett tag i ett bageri,
så utförde vi något slags specialmanöver när vi gjorde smeten till anslag och rulltårtor.
Marmorering har jag för mig att det kallades, men jag är inte säker, det var ett tag sen.
Alltså, ner med hela armen i jättebunken med äggsmet,
och så i med liite siktat mjöl åt gången, och vända, vända vända med krökta fingrar till man fick kramp i hela armen.
Detta gör ju folk inte hemma när de gör rulltårtor och liknande.
Var det en helt onödig manöver beordrad av sadistiska överordnade,
eller blir det verkligen en sådan skillnad att det är värt böket?
Att det gör anslagen luftiga och höga vet jag, men vad är effekten på en rulltårta?
Samma effekt. Det finns dock maskiner som gör det här. Hade inte din chef råd med den??
Samma effekt. Det finns dock maskiner som gör det här. Hade inte din chef råd med den??
~Paul~
Knåd/vispmaskiner fanns ju.
De där gigantiska som man mekar fast enorma aluminium-skålar på,
om det är sådana du menar.
Det var såna man vispade äggsmeten i,
men sedan så skulle man tydligen göra resten för hand.
Men om det krävdes en speciell maskin enbart för det sista momentet,
så nej, det fanns inte.
så nej, det fanns inte.
Det finns sådana maskiner också men jag trodde att ni gjorde allt för hand. Men då förstår jag bättre. Nej, men då återstår inget annat än "manpower", tyvärr.
så nej, det fanns inte.
De brukar ju finnas sånna här "vingar" istället för vispar att använda, borde funka utmärkt för handsarbetet.. maybe.
Citat:
Kan du inte skriva ner hela receptet? .
~Paul~
Varför inte?
Här kommer det
Citronrullar
Rulltårtsbotten special
2 normalstora ugnsplåtar
60 g osaltat smör
75 g vetemjöl
75 g majsena
7 g bakpulver
235 g ägg (5)
75 g äggula (4)
175 g socker
50 g socker att strö på pappret
100 g florsocker att strö ovanpå
1. Sätt ugnen på 230° C.
2. Smält smöret i en liten kastrull och ställ åt sidan.
3. Sikta vetemjöl, majsena och bakpulver genom en sikt på ett bakplåtspapper.
4. Koka upp en kastrull med vatten.
5. Vispa samman ägg, äggula och socker i en 4-liters metallbunke (jag använde glas-skål). Ställ ner den i vattenbadet och varmvispa tills temperaturen är 55° C.
6. Vispa äggskummet lätt och luftigt i ca 10 minuter med handvisp eller elvisp.
7. Vänd ner mjölblandningen med en stor slickepott till en lätt och luftig massa.
8. Rör ner en slev av massan i smöret, blanda noga och vänd ner det försiktigt i massan.
9. Fördela massan på två bakplåtspappersklädda plåtar (eller använd silpat eller bakduk).
10. Baka rulltårtan ljusbrun i 7-8 minuter (jag bakade lite mer än 6 min, beror väl på ugnen) och strö strösocker med skinnsidan nedåt mot bakplåtspappret. (Snåla inte med sockret, för då fastnar skinnet i pappret). Låt kallna i ca 30 min.
Citroncurd
2 g gelatin (1 blad)
150 g ägg (3)
75 g socker
75 g pressad citronsaft (5 msk)
rivet skal av 1,5 citroner
75 g socker
100 g osaltat smör
1. Blötlägg gelatinet i rikligt med kallt vatten.
2. Vispa ägg och socker luftigt.
3. Koka upp citronsaft och rivet skal med smör och socker.
4. Häll citronblandningen över det vispade ägg-sockerskummet. Blanda väl med visp.
5. Häll blandningen i en liten tjockbottnad kastrull. Värm försiktigt under vispning tills krämen kokat upp.
6. Ta kastrullen från spisen och vispa krämen riktigt slät.
7. Krama vattnet ur gelatinet. Rör ner det och rör tills det smält. Sila krämen genom en sil.
8. Häll krämen i en plastbunke och kyl den snabbt i kallt vattenbad. Förvaras övertäckt med plastfilm i kylen.
Den håller sig upp till en vecka i kylen och flera veckor i frysen.
Fransk smörkräm
80 g äggula (4)
1/2 vaniljstång (jag använde en hel )
60 g vatten (60ml)
125 g socker
250 g osaltat smör
1. Vispa äggulorna lätt och luftigt.
2. Dela vaniljstången på längden och skrapa ut fröna i en liten kastrull.
3. Tillsätt vatten och socker. Koka upp och pensla insidan av kastrullen med en pensel doppad i vatten. Koka tills termometern når 117°. Häll ner sockerblandningen i de vispade äggulorna under ständig vispning.
4. Vispa äggmassan kall. Tillsätt det rumstempererade smöret, har du en matberedare så använd vingen och rör krämen på låg växel tills krämen är skummig och lätt.
Färdigställ citronrullarna
1. Tillsätt den kylskåpskalla citroncurden till smörkrämen och fortsätt röra i 10 minuter tills du har en lätt och luftig kräm.
2. Pensla ovansidan av bakplåtspappret med en pensel som doppas i vatten och låt stå i 10 minuter.
3. Dra försiktigt bort pappret (har du silpat att baka på är denna operation inte nödvändig).
4. Fördela krämen med en palett över rulltårtorna. Mät med en linjal och dela dem på längden med en vass kniv i tre lika breda längder.
5. Ta ett nytt bakplåtspapper och rull ner en längd. Rulla samman till en spänd rulle med hjälp av en linjal. Upprepa proceduren tills alla är sammanrullade. Ställ dem i frysen att stelna, väl emballerade i plastfilm.
6. Ta ut en rulle från frysen och skär upp den i lämpliga bitar och servera till kaffe, som dessert med lite färska bär och en sorbet eller som petit-fourer efter maten.
7. Lägg linjal ovanpå och pudra över florsocker.
Tips!
Vill du göra passionsfruktsrullar eller havtornsrullar, byt bara ut citronsaften mot passionsfruktspuré eller havtornspuré.