Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-25, 16:33
Medlem
Djurmos avatar
Ett tips till er noviser innom rulltårtebranchen: Smörkräm med kaffe i blandat! Knäcker det mesta.
Citera
2009-02-25, 16:41
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Chokladrulltårta med vanilj fyllning!

Det är min favorit iaf...
det kallas drömtårta
Citera
2009-02-25, 18:31
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Något som jag tyckte lät rätt gott vore någon chokladrulltårta där krämen smakade apelsinchoklad.
Åh, det är jättegott. Jag har recept på en där man helt enkelt blandar en vanlig chokladsmörkräm med apelsinmarmelad.
Citera
2009-02-25, 20:39
Medlem
klybans avatar
Färska jordgubbar och grädde blir så gott det kan bli.
Citera
2009-02-25, 20:50
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2MissMe
Åh, det är jättegott. Jag har recept på en där man helt enkelt blandar en vanlig chokladsmörkräm med apelsinmarmelad.

Åfasen. Jag gillar inte marmelad annars, men det lät faktiskt som en bra grej. Det kanske man skulle testa på nån gång.
Citera
2009-02-25, 21:22
Medlem
Wie bitte?s avatar
Kycklingwok och kaviar!
Citera
2009-02-25, 21:43
Medlem
Kära medlemmar!
Jag gjorde en egen hemmagjord hallonsylt, som blev väldigt god!

Jag gjorde två rulltårtor, varav den första var för att pröva lite, och jag gjorde lite misstag på både men den andra blev väldigt god.

Det första (och största misstaget) var att jag inte hade någon bra plåt/form. Jag hade bara en "vanlig" ugnsplåt utan kanter och detta gjorde själva smeten lite svår att få bra kanter på, men det löste sig ändå.

Andra misstaget, som skedde på båda tårtorna dock mindre på den sista tårtan, var att jag rullade lite löst. Dock var detta inte så märkbart på sista tårtan.

Enligt personliga åsikter så var det en aningen lite sylt i min rulltårta samt för lite socker runt om. Det var för att det inte fastnade riktigt när jag lade själva kakan på bakplåtspappret med socker.

Hur som helst så utnämnde vann jag med två poäng över min konkurrents chokladrulltårta med vaniljcréme i. Jag vann med två poäng. Det var en skala på 1 -5 där poängen sattes på godhet, konsistens, utseende samt helhet!

Tack för alla tips och stöttning! Jag kommer pröva en chokladrulltårta inom kort =)

Mvh,
KF
Citera
2009-02-25, 21:51
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Gratulerar till vinsten!

Själv är jag en sucker för mintchoklad så jag hade nog gjort en chokladrulltårta med mintchokladfyllning. Ev också några after eight som fått smälta ovanpå rullen. Mm...mintchoklad.
Citera
2009-02-25, 22:04
Medlem
dePauls avatar
Grattis till vinsten. Kul att höra .

~Paul~
Citera
2009-02-25, 22:08
Medlem
Nussans avatar
Grattis! Är det ingen som har sagt BLÅBÄR ännu?!
Citera
2009-02-25, 22:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Grattis! Är det ingen som har sagt BLÅBÄR ännu?!
Hm, det är korrekt. Ingen har tänkt på det. Liksom på Drottningsylt .

~Paul~
Citera
2009-02-25, 22:15
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
Gratulerar till vinsten!

Själv är jag en sucker för mintchoklad så jag hade nog gjort en chokladrulltårta med mintchokladfyllning. Ev också några after eight som fått smälta ovanpå rullen. Mm...mintchoklad.

Kommer ni ihåg kakmixen med chokladsmak och chokladminttäcke? Som och oerfaren bagare fick jag till en riktigt bra varenda gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in