Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-26, 22:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w3rsting
De brukar ju finnas sånna här "vingar" istället för vispar att använda, borde funka utmärkt för handsarbetet.. maybe.

Varför inte?

Här kommer det
Mycket vänligt. Tackar så hemskt mycket!!

~Paul~
Citera
2009-10-17, 13:21
Medlem
irrblosss avatar
Har köpt en butiksbakad rulltårta från Coop som var det bästa bakverk jag någonsin har ätit. Drömtårta hette den och bestod av chokladrulltårta med en riklig fyllning av en väldigt fluffig vaniljkräm som påminde en del om tjockt vispad grädde i konsistens, varvat med hallonsylt. En utmärkt kombination.
Citera
2009-10-17, 14:23
Medlem
wääuus avatar
Jag tycker det är godast att göra vanlig rulltårtsbotten av sockerkaka, och fylla med chokladmousse, det blir lite lättare och mindre mäktigt då.

Ännu godare är om man gör som en dubbelmacka med rulltårtsbotten och struntar i att rulla.
Citera
2009-10-17, 21:42
Medlem
Snor.
Citera
2009-10-17, 22:05
Medlem
pojoels avatar
Hemgjort rosa, syrligt, fast äppelmos.
Citera
2009-10-18, 13:07
Medlem
wades avatar
Jag vet att det här är rejält off topic men som den novis som jag är måste jag fråga; varför penslar man insidan av kastrullen med vatten i receptet på fransk smörkräm i inlägg #60?
Citera
2009-10-18, 13:08
Medlem
BrainDisorders avatar
Kiwimos och sånt där lite syrligare grejer. Skitgott.
Citera
2009-10-18, 13:15
Medlem
meepers avatar
Sylt och grädde i kombination tycker jag duger i de flesta sammanhang. Hallonsylt (eller mosade hallon) är inte helt fel. Krämer av olika slag är visserligen gott, men ofta blir de lite väl mäktiga.
Citera
2009-10-18, 13:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oj, jag brukar höfta. Svårt att säga. Beror på mängden bär.

Passera betyder sila under press med t ex slev eller sked .

~Paul~

Personligen tycker jag att det är lite synd att passera, även om jag förstår syftet, då lite av karaktären med hallonsylt är just kärnorna.

Dock måste jag erkänna att jag passerade en större mängd björnbär tidigare i höstas för att få just kärnfri sylt, trots vad jag just skrev.
Citera
2009-10-18, 15:19
Medlem
dePauls avatar
Förstår . Personligen hatar jag de små kärnorna som gärna sätter sig mellan tänderna och har en besk underton.

~Paul~
Citera
2009-10-18, 19:41
Medlem
pojoels avatar
Om man fryser bären sprängs flertalet kärnor sönder.
De färska bären tuggar jag inte, utan klämmer bara sönder dem med tungan mot gomtaket.
Citera
2009-10-18, 20:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Om man fryser bären sprängs flertalet kärnor sönder.
De färska bären tuggar jag inte, utan klämmer bara sönder dem med tungan mot gomtaket.
Så kan man göra förståss .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in