2023-07-23, 19:59
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Första barnet födde Madeleine i USA, med alla erfarenheter om svenskt omhändertagande med sig i ryggraden. De bägge följande barnen föddes i Sverige och priset var "gratis" tillskillnad från förlossningen i New York. Även Chris O'Neil insåg det ekonomiska värdet av att barn två och tre föddes i Sverige. Trots att Madeleine inte var folkbokförd i Sverige väl?

Nu är det dags för alla tre barnen att börja förskola och skola. Chris och Madeleine är som alla andra kapabla att jämföra priserna.

Vem ska betala hyran för bostaden åt familjen?

Chris har genom sin mor rätt till tyskt medborgarskap, men han har aldrig bott i Tyskland och talar inte tyska såvitt känt är. Som medborgare i Storbritanien var han tidigare EU-medborgare och nu kan han bara bli EU-medborgare genom det tyska medborgarskapet. Det krävs en hel del passion för Madeleine, den svenska prinsessan, för att bjuda en vuxen (affärs-)man med tre skolbarn och en fru på fritt vivre.

Ingen av Kungens systrar, det berömda Haga-sessorna, har fått sina män och barn försörjda på det här viset.
Vid tidpunkten för Nicolas och Adriennes födelse gick hovet ut med informationen att prinsessfamiljen skulle bekosta förlossningen med privata medel då M och C inte var skrivna i Sverige. Vet någon om det verkligen skedde? Med tanke på att ingen har insyn i hovets ekonomi, menar jag...länken till hovets hemsida funkar inte längre:
https://nyheter24.se/noje/902970-pri...lar-allt-sjalv
Ingen har ju insyn i hur apanaget används så förmodligen har ingen utomstående heller insyn i hur förlossingsvården finansieras. Jag har alltid tyckt att det var konstigt att M och C som utlandsbosatta skulle föda barn och döpa barn i Sverige. Bor man utomlands är man inte med i Svenska kyrkan. Då kostar det multum att döpa, begrava och gifta sig med präst och hela uppsättningen. Ändå har M döpt tre barn i Svenska kyrkan efter att ha skrivit sig utomlands och därmed utgått ur Svenska kyrkan. Kyrkoskatten betalas via skattsedeln och utlandssvenskar ingår inte i Svenska kyrkan såvitt jag vet då de inte betalar kyrkoskatt. Frågan är om de fick betala för präst, kyrka, organist, blomstersmyckningar m m? Om hovet betalade med privata medel borde väl hovet ha gått ut med det...? Någon som vet?Jag minns att alla tre barnen döptes ståndsmässigt med tre präster inkl överhovpredikant och hela kapellet fullt med utsmyckningar, överceremonimästare och hela ceremonielet. Även om M:s (och CP:s barn) ingår i tronföljden är de så långt ner att ingen på allvar tror att de någonsin kommer att spela någon viktig roll. Jämför med Joachim i Danmark och Märta Louise i Norge vars barn väl aldrig förekommer i medierna då de anses för långt ner i tronföljden för att spela någon roll. I Danmark har Margrethe fråntagit Joachims fyra barn titlarna och gjort dem till grevar och grevinnor. Om man överförde det till Sverige skulle Alexander, Gabriel, Julian, Leonore, Nicolas och Adrienne vara grevar och grevinnor, inte prinsar och prinsessor. Och Märta Louises barn är inte prinsessor. Vore det inte bättre att ta steget fullt ut och göra detsamma i Sverige?
Senast redigerad av PrincessAnne 2023-07-23 kl. 20:12.
Citera
2023-07-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoHasse
Spekulerades det inte också om att Maddes biologiska fader var Roger Moore?

Eftersom det är så kittlande att RM skulle ha spänt på denna unga SS, (Tänkte pappa Walter någonsin på vilka fina initialer han gav som dotter?), vill vi ju även ha en fortsättning på p dramat.
Senast redigerad av 25cm-slak 2023-07-23 kl. 20:28.
Citera
2023-07-23, 20:36
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Eftersom det är så kittlande att RM skulle ha spänt på denna unga SS, (Tänkte pappa Walter någonsin på vilka fina initialer han gav som dotter?), vill vi ju även ha en fortsättning på p dramat.
SS-farsan Walter var nog mycket väl medveten om vilka initialer han gav sin dotter. Barnbarnet Maddes val av slusken Chris skulle han nog däremot ha motsatt sig om han hade haft möjlighet. Det är verkligen tur att storasyster Vickan och storebror CP med barn finns så att Madde (med bihanget Chris) står riktigt långt ner på tronföljden.
Citera
2023-07-23, 20:55
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Vid tidpunkten för Nicolas och Adriennes födelse gick hovet ut med informationen att prinsessfamiljen skulle bekosta förlossningen med privata medel då M och C inte var skrivna i Sverige. Vet någon om det verkligen skedde?

Som registrerad utvandrad till USA måste de stå för hela kostnaden för förlossningsvård etc själva.

https://www.1177.se/Skane/sa-fungera...an-annat-land/
Citera
2023-07-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
SS-farsan Walter var nog mycket väl medveten om vilka initialer han gav sin dotter. Barnbarnet Maddes val av slusken Chris skulle han nog däremot ha motsatt sig om han hade haft möjlighet. Det är verkligen tur att storasyster Vickan och storebror CP med barn finns så att Madde (med bihanget Chris) står riktigt långt ner på tronföljden.

Självklart att Walter skulle ha föredragit något stilig arisk ättling till von Mamstein eller något liknande, som genom till sitt barnbarn!
Citera
2023-07-24, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Som registrerad utvandrad till USA måste de stå för hela kostnaden för förlossningsvård etc själva.

https://www.1177.se/Skane/sa-fungera...an-annat-land/

Som om detta med pengar överhuvudtaget skulle vara något problem.
Citera
2023-07-24, 17:24
Medlem
Citat:
"Hennes bror Carl-Philip har skaffat gedigna utbildningar och arbetar inom dessa för sin familj och för Kungliga familjen".

Vilka utbildningar tänker du då på?

"Carl Philip avslutade 2006 en tvåårig utbildning på Forsbergs skola i grafisk design och reklam. Under våren 2009 började han studera växtodling, teknik och skogsbruk vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp och tog 2011 lantmästarexamen" (Se Wikipedia)

Något motsvarande för prinsessan Madeleine finns inte dokumenterat.
Citera
2023-07-25, 13:46
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
"Carl Philip avslutade 2006 en tvåårig utbildning på Forsbergs skola i grafisk design och reklam. Under våren 2009 började han studera växtodling, teknik och skogsbruk vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp och tog 2011 lantmästarexamen" (Se Wikipedia)

Något motsvarande för prinsessan Madeleine finns inte dokumenterat.
Och vad har han för glädje av de utbildningarna?
Citera
2023-07-25, 15:26
Medlem
Madde är ju en kopia av kungens mor Sibylla, så jag har mycket svårt att tro att någon annan är far till henne än kungen själv.
Citera
2023-07-25, 15:35
Medlem
Citat:
Och vad har han för glädje av de utbildningarna?

Det måste han själv besvara och då görs det väl bäst i skvallertråden om honom.

Personligen så tycker jag att utbildning och erfarenhet är av värde. När det gäller prinsessan Madeleine, så har hon inte skaffat sig någon särskild utbildning och kompetens. Hon är Prinsessa och trebarnsmamma. I USA bryr man sig inte så mycket om kring kungliga titlar om det inte finns pengar/kapital fogat till titlarna.

I Sverige, och Europa, har vi många värderingar och traditioner kring kungafamiljen och adelssläkterna. Jag gissar att mycket kommer att förändras i framtiden. I USA har Madeleine inte mötts av stående ovationer för att vara prinsessa i Sverige. Har vi anledning att hålla stående ovationer för henne för att hon vill flytta "hem" till Sverige? Med man och tre barn.
Citera
2023-07-25, 19:23
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Det måste han själv besvara och då görs det väl bäst i skvallertråden om honom.

Personligen så tycker jag att utbildning och erfarenhet är av värde. När det gäller prinsessan Madeleine, så har hon inte skaffat sig någon särskild utbildning och kompetens. Hon är Prinsessa och trebarnsmamma. I USA bryr man sig inte så mycket om kring kungliga titlar om det inte finns pengar/kapital fogat till titlarna.

I Sverige, och Europa, har vi många värderingar och traditioner kring kungafamiljen och adelssläkterna. Jag gissar att mycket kommer att förändras i framtiden. I USA har Madeleine inte mötts av stående ovationer för att vara prinsessa i Sverige. Har vi anledning att hålla stående ovationer för henne för att hon vill flytta "hem" till Sverige? Med man och tre barn.
Absolut inte. Att vara kunglig långt ner i tronföljden är inget jobb i mina ögon. Madeleine borde kunna skaffa sig ett riktigt yrke som andra kungligheter långt ner i tronföljden, t.ex. Joachim i Danmark och prinsarna Friso och Constantijn i Nederländerna. De har alla det gemensamt att deras storebror är tronföljare. Madeleine verkar vilja ha privilegierna men inget ansvar. "Jobbet" på Childhodd tar jag inte på allvar. Det är som dåvarande Catherine Middleton (numera prinsessan av Wales) som började jobba på föräldrarnas företag "Partypieces" när drottning Elizabeth var orolig för att hon inte hade haft något jobb. Om Carl Philip försörjer sig på en lön som designer eller lantmästare kommer min respekt för honom att växa. I så fall borde han betala skatt och finnas med i offentliga register?

Madeleine skrev ju en bok för några år sedan. Kanske kan hon skriva deckare i slottsmiljö?
Citera
2023-07-26, 00:50
Medlem
Hagaprinsessorna förlorade enligt dåtidens regler titeln H.K.H. när de gifte sig med någon utan kunglig börd. De fick ändå bära titeln Prinsessa, som ett slags hederstitel.

Prinsessan Margaretha fru Ambler, var utbildad i klädsömnad på Märthaskolan i Stockholm.

Prinsessan Birgitta, utbildad gymnastiklärare, gifte sig furstligt i Tyskland, och är därmed fortsatt svensk prinsessa och prinsessa i Tyskland också. Hon har på olika vis varit verksam i sitt yrke.

Prinsessan Désirée utbildade sig tiil förskolelärare samt i textilkonst på Konstfackskolan i Stockholm. Hon gifte sig icke-kungligt men fick som systern Margaretha hederstiteln Prinsessan Désirée, friherrinnan Silfverschiöld.

Prinsessan Christina for efter studentexamen till USA där hon studerat vid Harvard University, Radcliffe College samt vid Stockholms universitet. Hon har varit verksam som arbetande styrelseordförande i Svenska Röda Korset bl. a. Hon gifte sig icke-kungligt och blev Prinsessan Christina, fru Magnuson.

Alla fyra "sessorna" har flera barn och har säkert som tiden påbjöd inte lämnat hemmet under tiden då barnen varit små.

Utbildning var inte okänt för prinsessorna i Kung C XVI Gustafs generation. Inte heller tror jag att det svenska kungshuset har behövt försörja hagasessorna som vuxna, gifta kvinnor med barn. Det är en annan kaliber jämfört med Prinsessan Madeleine fru O'Neil. Hon har inte skaffat sig varken utbildning eller yrke. Hon har gift sig med en man som först inte ville bli svensk och sen när han skulle bli det så får det bli vägen över hans mord tyska medborgarskap för att smidigt komma in i EU. Ska han arbeta i Sverige, Tyskland eller Storbritannien? Vem ska försörja honom om han nu anhöriginvandrar?

"För Sverige i tiden" ställs på starkare prov framöver tror jag. Ska man leva kungligt i Sverige så må man redovisa vad man tjänar och betala skatt. Bosätters sig familjen O'Neil i den nyrenoverade miljonlägenheten i Stockholm city så är det inte ett gratis boende för 3-barnsfamiljen hoppas jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in