Citat:
Ursprungligen postat av
25cm-slak
Nej, men det behövdes inte riktigt. Å andra sidan försörjs Silvias odåga till brorson Patrick, (han som oriktigt påstås vara oäkta son till Silva och Roger Moore), av Hovet, och bor i något annex på Drottningholm. Där bor också, om jag förstått det hela rätt Patricks son.
Patrick's frånskilda fru bor ståndsmässigt och centralt någonstans runt det kungliga slottet.
Så visst har kungen, det vill säga skattebetalarna, hand om delarna av den utökade familjen som inte klarar av att försörja sig själva.
Hur uppgörelsen är mellan Drottningens brorson och Hovet vet jag inte. Bor han hyresfritt? Eller är det så att han betalar hyra och har en anställning i Sverige? Han är väl off topic för ämnet här.
Haga-sessorna fick möjligen apanage för att de ställde upp för Kungahuset ibland. Troligen var deras giftemålspartners väl kontrollerade socialt och ekonomiskt före bröllopen. Möjligen har Prinsessan Christina och hennes make genom åren ställt upp för olika kungliga uppdrag. Avsikten var aldrig att Haga-sessorna och deras familjer skulle ingå i tronföljden. Så upplever jag att man nu håller på att "tvinga in" prinsessan Madeleine i Kungliga familjen igen.
Hon har trots allt, inte utan medialt muller, lämnat Sverige och gift sig med en amerikansk affärsman. Med honom har hon skaffat tre barn. Det första fött på ett sjukhus i New York och säkerligen debiterat paret. De bägge senare födda i Sverige där det är "gratis". Och nu ska alla tre barnen bli "svenskar".
Äldsta dottern har automatiskt dubbelt medborgarskap (född på amerikansk mark av en svensk kvinna). De bägge yngsta är nog svenska medborgare och har inte ansökt om amerikanskt medborgarskap. Vad prinsessan Madeleine ska syssla med vid sidan om föräldraskapet vet vi inget om. Hennes bror Carl-Philip har skaffat gedigna utbildningar och arbetar inom dessa för sin familj och för Kungliga familjen.
Det är svårt att se någon annan anledning till Sverige-flytten för Madeleine med familj än att skolgången är "gratis" i Sverige. Maken C O'Neil har inte meddelat något om vad han ska ägna sig åt när han börjar leva och bo i Sverige.