2009-02-24, 09:23
Medlem
Wijnaldums avatar
Hej,

Har ett problem som jag sett varianter på innan men som inte exakt som mitt.

Jag har en HP DV5 laptop med Windows Vista förinstallerat. Nu har jag tröttnat på skiten och vill downgrada (hur nu det stavas) till XP.

Eftersom jag tagit reda på att SATA hårddiskarna trilskas vid XP installationer har jag laddat hem drivrutinerna och lagt in dem på min XP installation med Nlite. Inga problem så långt.

När jag ska boota från XP CDn kan jag välja att boota från CDn som normalt. Jag trycker på "valfri tangent" och väntar på att CDn ska laddas in. Skärmen blir sen svart och man kan höra att datorn läser från CDn. Men sen händer inte så mycket mer. CDn jobbar men det kommer inte upp någon mer information på skärmen, den förblir svart.

Min XP CD är det inget fel på då den fungerar på andra datorer (har testat). Det går även alldeles utmärkt att boota från en Windows Vista CD. Använder ett Windows Vista 32bit.

Något förslag på varför datorn trilskas med XP skivan?

Jag har även en annan fråga. Jag tillbringade gårdagen med att installera om mitt Vista för att se om det skulle fungera bättre(?). Iaf, tycker nu att min dator beter sig underligt. Efter att jag gjort installationen, installerat om alla drivrutiner och inte installerat några speciella program. Datorn processor går nämligen upp och ner i varv hela tiden. Om jag startar om datorn utan att köra igång några som helst program och bara lämnar den påslagen så kan jag i aktivitetshanteraren (eller vad den nu heter) se att processorn går som i cykler från att ligga på 1-2% till upp till 90% och sen ner igen och sen upp.

Varför?

Tacksam för all hjälp man kan få!
Citera
2009-02-24, 09:29
Medlem
cannaBes avatar
Bränn en XP skiva utan drivare på och lägg dom istället löst på en annan skiva så trycker du F6 under installationen.
Citera
2009-02-24, 09:35
Medlem
Wijnaldums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Bränn en XP skiva utan drivare på och lägg dom istället löst på en annan skiva så trycker du F6 under installationen.

Är det bara SATA drivrutinerna som jag ska skippa och lägga på en ny skiva?

Inga ideer om varför Vista inte vill veta av min XP skiva?
Citera
2009-02-24, 09:55
Medlem
Nights avatar
Det kan vara så att det krävs lite meck med oem-skivorna när man kört dom igenom nlite.

Har själv dell och det behövdes pilla med ett par filer för att få igång det.

Sök eller fråga på nlite-forumet:
http://www.msfn.org/board/index.php?showforum=89
Citera
2009-02-24, 10:33
Medlem
Wijnaldums avatar
Tack för tipset. ska börja lusläsa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto