2009-02-25, 00:49
Medlem
klybans avatar
Kan inte påminna mig att det är värme på någon av mina brödrostar som jag haft hittentills.
Utan tid dom är nere.

Den brödrosen vi har nu är la från mitten av 80-tal, fick den när farmor flyttade till hemmet.
På 5:an av 5 första omgången så blir de perfekta.
Andra omgång så verkar brödrosten värmts upp lite och då blir dom inte snygga om man låter tiden gå ut eller goda för den delen.
Citera
2009-02-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Ja det bevisar saken, alla på brödrostsutvecklingsavdelningen är förmodligen förståndshandikappade... Men betalt för pinalerna tar de!
Ja! Dock var det inte så förr i tiden. Min nya dyra brödrost rostar klart sämre än gamla brödrostar (10+ år) som jag provat hos vänner och familj. Min pappa har en liknande den här som ger perfekta rostningar. Dock måste man vända på brödet själv...

Edit: Ahh, som den äldre modellen som nämns på wikipedialänken.
Senast redigerad av KoalaOfDoom 2009-02-25 kl. 00:58.
Citera
2009-02-27, 18:42
Medlem
Hrm.

Det är otroligt kul att se hur alla engagerar sig i detta ämne! För inte har man funderat över brödrostens timer förut?! Man har bara accepterat att man är en mes som kör på 3 av 10 och ätit sin förbaskade macka. Men ja, vem använder 10an liksom? kan denne uppenbara sig här med en förklaring, så skulle jag kanske slippa att ligga vaken pga denna fråga inatt.

Och ja! Detta mysterium är viktigare än att hitta ett botemedel mot cancer
Citera
2009-03-02, 19:50
Medlem
Med eventuellt undantag för någon high $$$ designrost så fungerar en brödrost med en mekanisk "timer",mao går den på max effekt från början till slut och det är tiden du ställer med vredet.
Det är en bimetall som vid en viss temperatur släpper upp bröden.Det är också därför det kan va svårt att omedelbart få ned bröden igen om du ej anser dem färdiga.
Gamla brödrostar utan "timer" benämndes ibland som indianska..dem sände röksignaler när brödet var klart

Mycket bra tråd förövrigt,tack ts,och håller fullständigt med,sista halvan av tidskalan är helt meningslös till annat än att kremera med.
Citera
2009-03-02, 20:31
Medlem
I min barndom rostade min mor bröd på en asbetsplatta över en gaslåga, och ja, jag lever än.

På 50-talet hade vi elektrisk manuell brödrost där brödskivorna lades på en utfällbar metallhållare. När ena sidan var rostad fick man fälla ut hållaren och vända på brödet. Inte fanns det finesser som timer inte, man fick använda näsan för att bedöma när brödet var klart.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in