2009-02-23, 22:42
Medlem
b0gfettos avatar
Hallu!
Fixade några mackor med ost nyss, och jag brukar köra på 2-2½ av 5, vid 3+ så blir brödet bränt (inte bara på den här brödrosten utan alla jag kört på). Vad använder man t.ex. högsta värmen till? Finns det nåt bröd som är så svårvärmt?
Jag misstänker att dom inte har överdriven värme enbart för att man ska kunna tända cigg eller värma fiskpinnar i den.

Några idéer eller nån som vet?
Citera
2009-02-23, 22:47
Medlem
rayraviolis avatar
Fryst bröd kanske? Och lite tyngre mörkt bröd som inte brinner upp lika lätt som vitt bröd.
Citera
2009-02-23, 22:52
Medlem
Djurmos avatar
Klart motiverad fråga! Vår brödrost skickar upp kolsvarta mackor redan vid effektläge 5 av 10, Undrar om inte högsta effekten bara äår för att få lite mysvärme på morgonen utan att behöva sprätta till av det där gräsliga ljudet så katapulten avfyras...
Citera
2009-02-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Fryst bröd kanske? Och lite tyngre mörkt bröd som inte brinner upp lika lätt som vitt bröd.
Jag tror att du är sanningen på spåret där.
Citera
2009-02-23, 22:57
Bannlyst
Vad använder man lägsta värmen till? Det handlar om konsumenters rätt till valfrihet, att både få använda låg, liksom hög värme!

Själv använder jag medeltemperatur, vilket bevarar brödets grundläggande struktur, utan att för den delen krossa det proteinrika innehåll som sädeslaget ursprungligen hade

Helst skulle jag vilja citera Jan Heed. Men då han inte är död än får ni ta mig som sanning!
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-23 kl. 23:02.
Citera
2009-02-23, 22:57
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

Mitt är fryst, halvmörkt fiberbröd.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Vad använder man lägsta värmen till? Det handlar om konsumenters rätt till valfrihet, att både få använda låt, liksom hög värme!

Själv använder jag medeltemperatur, vilket bevarar brödets grundläggande struktur, utan att för den delen krossa det proteinrika innehåll som sädeslaget ursprungligen hade

Vad finns det för bröd som behöver högsta värmen utan att bli kolsvart då?

Edit2: Lägsta värmen använder jag för tinat bröd som jag vill ha lite värme på bara.
Senast redigerad av b0gfetto 2009-02-23 kl. 23:02.
Citera
2009-02-23, 22:58
Medlem
Djurmos avatar
på högsta effekt i min brödrost kan du jäklar i mig kremera ett lik!
Citera
2009-02-23, 23:03
Bannlyst
Tror som det är som ovanstående skrivit, att det kan vara bra med frusna brödskivor.

OffTopic: Varför finns det en lägre effekt än max på många dammsugare? Tror de att man vissa dagar tänker "nej, idag kanske jag inte borde suga upp ALLT damm"
Citera
2009-02-23, 23:05
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Tror som det är som ovanstående skrivit, att det kan vara bra med frusna brödskivor.

OffTopic: Varför finns det en lägre effekt än max på många dammsugare? Tror de att man vissa dagar tänker "nej, idag kanske jag inte borde suga upp ALLT damm"

Som jag skrev ovan så använder jag fryst bröd, och ibland även mörkt bröd utan att ha behövt över 50-60% av värmen.

OT: Det får du starta en egen tråd om Jag använder iaf lägre effekten när jag t.ex. ska dammsuga känsligare saker såsom datorn.
Citera
2009-02-23, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Mitt är fryst, halvmörkt fiberbröd.

Edit:

Vad finns det för bröd som behöver högsta värmen utan att bli kolsvart då?

Edit2: Lägsta värmen använder jag för tinat bröd som jag vill ha lite värme på bara.

Jag har ingen aning. Vet bara att jag själv brukar kremetera mina egna varma mackor, dock i ugnen, det beror inte på att jag vill det, utan på dålig känsla av tid gången.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-23 kl. 23:14.
Citera
2009-02-23, 23:33
Medlem
Tjohildas avatar
Jag såg en bild en gång av en brödrost tillverkad på 50-talet som sköt iväg skivorna som raketer. En sån vill jag ha.... Men hur jag än letar hittar jag inte ens nån bild på nätet
Citera
2009-02-23, 23:35
Bannlyst
Vänta va, högsta värmen? Vad menar ni?
Jag kan då inte ställa in hur varm jag vill att brödrosten ska bli. Jag stoppar i brödet, vrider timern till 1 minut, sedan väntar jag.
Nu fattar jag noll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in