2009-02-23, 23:58
Medlem
callositys avatar
Eller så är det helt enkelt för att man just ska få saker att brinna, simple.
Citera
2009-02-23, 23:58
Bannlyst
Hittade inte elmätarn men 1`an tog lite mer än en minut och 3`an tog ungefär 3minuter...
Sen orkade jag inte prova mer då det var tråkigt...

Men jag tror det har med enkelheten att göra, Usa 110V i sladden tex, då tar det lite länge tid.
Citera
2009-02-24, 00:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Hittade inte elmätarn men 1`an tog lite mer än en minut och 3`an tog ungefär 3minuter...
Sen orkade jag inte prova mer då det var tråkigt...

Men jag tror det har med enkelheten att göra, Usa 110V i sladden tex, då tar det lite länge tid.
Men varför skulle man göra elapparater i en Europa och en USA variant utom just brödrostar?
Citera
2009-02-24, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Men varför skulle man göra elapparater i en Europa och en USA variant utom just brödrostar?

Säg det? men det är ju en anledning åtm (till att funktionen kremering finns med)..

Men noggranna efterforskningar tyder på att Lua och jag hade rätt angående tiden (och inte värme/effekt) iaf..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6drost
Citera
2009-02-24, 01:22
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag såg en bild en gång av en brödrost tillverkad på 50-talet som sköt iväg skivorna som raketer. En sån vill jag ha.... Men hur jag än letar hittar jag inte ens nån bild på nätet

http://newslite.tv/2008/06/25/worlds-most-powerful-toaster.html
Citera
2009-02-24, 14:14
Medlem
Hamskerpers avatar
På min brödrost har jag en "uppvärmningsfunktion". Man kan fälla upp två metallprylar ovanför där man kan värma/tina upp frysta bullar. Då blir det bra att använda 8/8. För att rosta bröd i maskinen är det 3-4/8 som gäller för att inte bränna.
Och lägsta läget används enligt manualen till att värma redan rostat bröd som svalnat.
Senast redigerad av Hamskerper 2009-02-24 kl. 14:18.
Citera
2009-02-24, 15:47
Medlem
Manny Calaveras avatar
Hur länge man behöver ha i brödet för att det ska bli rostat beror på tre saker: om det är fryst, hur färskt det är och tjocklek på skivorna.

Brödet rostas inte för än det har torkat. Ett färskt bröd har mer fukt i sig än ett gammalt torrt. Ett färskt bröd behöver alltså längre tid på sig innan själva rostningen börjar.

Jag tror man skulle behöva en tjock skiva av väldigt färskt bröd för att det ska gå att använda den högsta inställningen på brödrosten.

Själv så har jag inte ens inställd till hälften. Högsta inställningen är helt klart overkill på de brödrostar jag har haft i alla fall.
Citera
2009-02-24, 23:06
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera
Hur länge man behöver ha i brödet för att det ska bli rostat beror på tre saker: om det är fryst, hur färskt det är och tjocklek på skivorna.

Brödet rostas inte för än det har torkat. Ett färskt bröd har mer fukt i sig än ett gammalt torrt. Ett färskt bröd behöver alltså längre tid på sig innan själva rostningen börjar.

Jag tror man skulle behöva en tjock skiva av väldigt färskt bröd för att det ska gå att använda den högsta inställningen på brödrosten.

Själv så har jag inte ens inställd till hälften. Högsta inställningen är helt klart overkill på de brödrostar jag har haft i alla fall.

Ja med den effekten som är på de flesta rosterna så tror jag att man måste ha bröd som dryper av fukt för att sedan krypfrysa det i flytande kväve, för att sedan det ska klara av en resa genom det Gehenna som läge 8 motsvarar!

Eller kan det vara någon sorts självrengöring genom total förbränning av allt organiskt material?

Är det förresten fler än jag som har en brödrost dör första rostningen blir halvbra, medan de följande då rosten är varm blir fullständigt förkolnade? Jag får ibland intrycket att just brödrostutvecklarna rekryteras från särskolan eller Samhall.
Citera
2009-02-24, 23:25
Medlem
ZyreX_86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Är det förresten fler än jag som har en brödrost dör första rostningen blir halvbra, medan de följande då rosten är varm blir fullständigt förkolnade? Jag får ibland intrycket att just brödrostutvecklarna rekryteras från särskolan eller Samhall.

Nej då du är inte ensam om det, min brördrost trilskas alltid med att ploppa ur sig ofärdiga mackor och så får jag köra dom en gång till efteråt, om jag höjer värmen ett snäpp på brödrosten så kommer det ut kolsvarta mackor på en gång istället, finns alltså inget bra läge på min.
Citera
2009-02-24, 23:32
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyreX_86
Nej då du är inte ensam om det, min brördrost trilskas alltid med att ploppa ur sig ofärdiga mackor och så får jag köra dom en gång till efteråt, om jag höjer värmen ett snäpp på brödrosten så kommer det ut kolsvarta mackor på en gång istället, finns alltså inget bra läge på min.

Ja det bevisar saken, alla på brödrostsutvecklingsavdelningen är förmodligen förståndshandikappade... Men betalt för pinalerna tar de!
Citera
2009-02-24, 23:40
Medlem
Nojlagets avatar
Finnbröd (ett mörkt rågbröd som säljs i Tyskland) går bra att rosta på 4:an av 5 steg. 5:an funkar också men då blir det lite lätt bränt i kanterna.
Citera
2009-02-24, 23:45
Medlem
zepofans avatar
Har hört talas om att det finns folk som rostar knäckebröd (!?) Kanske det går att elda på det hårdare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in