Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera
Hur länge man behöver ha i brödet för att det ska bli rostat beror på tre saker: om det är fryst, hur färskt det är och tjocklek på skivorna.
Brödet rostas inte för än det har torkat. Ett färskt bröd har mer fukt i sig än ett gammalt torrt. Ett färskt bröd behöver alltså längre tid på sig innan själva rostningen börjar.
Jag tror man skulle behöva en tjock skiva av väldigt färskt bröd för att det ska gå att använda den högsta inställningen på brödrosten.
Själv så har jag inte ens inställd till hälften. Högsta inställningen är helt klart overkill på de brödrostar jag har haft i alla fall.
Ja med den effekten som är på de flesta rosterna så tror jag att man måste ha bröd som dryper av fukt för att sedan krypfrysa det i flytande kväve, för att sedan det ska klara av en resa genom det Gehenna som läge 8 motsvarar!
Eller kan det vara någon sorts självrengöring genom total förbränning av allt organiskt material?
Är det förresten fler än jag som har en brödrost dör första rostningen blir halvbra, medan de följande då rosten är varm blir fullständigt förkolnade? Jag får ibland intrycket att just brödrostutvecklarna rekryteras från särskolan eller Samhall.