2009-02-23, 23:38
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag såg en bild en gång av en brödrost tillverkad på 50-talet som sköt iväg skivorna som raketer. En sån vill jag ha.... Men hur jag än letar hittar jag inte ens nån bild på nätet
Du kan få min. =/
Den sjongar iväg dem långt som fan ibland, högst irriterande, framför allt om man hade brödrosten för nära kanten så de landar på golvet.
Jag tror inte att den är byggd för att göra så men den gör det i alla fall.

Och självklart kremerar den bröd redan långt under maxvärme.
Citera
2009-02-23, 23:38
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lua
Vänta va, högsta värmen? Vad menar ni?
Jag kan då inte ställa in hur varm jag vill att brödrosten ska bli. Jag stoppar i brödet, vrider timern till 1 minut, sedan väntar jag.
Nu fattar jag noll.

Låter modernt, mina brödrostar har alltid varit att man ställer in värmen 1-5, 1-6 eller 1-10 och sen så är det ungefär samma tid på allt man använder den till.
Citera
2009-02-23, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Låter modernt, mina brödrostar har alltid varit att man ställer in värmen 1-5, 1-6 eller 1-10 och sen så är det ungefär samma tid på allt man använder den till.

Haha va? Seriöst? Sånt har jag då aldrig sett. Vad knasigt.
Citera
2009-02-23, 23:42
Medlem
zepofans avatar
En synnerligen befogad fråga. 3,5-4 på den tiogradiga skalan ger hårt rostat bröd.
Vem vill äta svartbränt bröd?
Citera
2009-02-23, 23:43
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:

Haha, kanske är jag som är dum i huvudet och trott att det var värmen men det är tiden, men vad har du längsta tiden till för på brödrosten då?

(Nej, jag har aldrig påstått att jag är smart...)
Citera
2009-02-23, 23:43
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Jag har bara haft samma sorter som b0gfetto beskriver också, dock låter det ju mycket smartare med tidsinställning.
Citera
2009-02-23, 23:44
Bannlyst
Högsta värmen? det är väl tiden man ställer på alla brödrostar?

Om ni tittar ner på glödarna så kan de ju inte mer än glöda, spruttar man upp effekten lär de ju brinna av?

Edit:
#går genast ner i köket och mäter watten på min gamla rostare#

Edit2:
Om jag har rätt så är syftet med den långa tidsintervallen att vissa länder har svagare volt vilket gör att det tar längre tid att rosta klart... (vilket gör att jag nog besvarade topic där oavsett om jag hade rätt eller fel)..
Senast redigerad av TrollKungen 2009-02-23 kl. 23:49.
Citera
2009-02-23, 23:48
Medlem
callositys avatar
På min brödrost har jag någon sorts grill precis ovanför själva öppningen där man stoppar in skivorna som man kan använda till att värma på bara en sida, eller större limpor och liknande, det är vad jag tror det är till för iaf!
Citera
2009-02-23, 23:52
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Högsta värmen? det är väl tiden man ställer på alla brödrostar?

Om ni tittar ner på glödarna så kan de ju inte mer än glöda, spruttar man upp effekten lär de ju brinna av?

Edit:
#går genast ner i köket och mäter watten på min gamla rostare#

Edit2:
Om jag har rätt så är syftet med den långa tidsintervallen att vissa länder har svagare volt vilket gör att det tar längre tid att rosta klart... (vilket gör att jag nog besvarade topic där oavsett om jag hade rätt eller fel)..

Släng in en fryst brödskiva på högsta värmen/tiden också och ta kort på hur den ser ut efteråt. Jag har ingen kamera.
Citera
2009-02-23, 23:52
Medlem
Bajonettfrakturs avatar
Kommer ihåg en reklam som gick på tv för inte allt för länge sedan när en del av reklamen handlade om en brödrost, där en berättaröst frågade hur man kunde motivera läge sju när läge sex sopar banan.

Detta var en del av reklamen, kommer inte ihåg vad hela reklamen var reklam för, kanske något försäkringsbolag.
Citera
2009-02-23, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Haha, kanske är jag som är dum i huvudet och trott att det var värmen men det är tiden, men vad har du längsta tiden till för på brödrosten då?

(Nej, jag har aldrig påstått att jag är smart...)

Alltså, jag tycker det låter helmysko att kunna ställa in värmen.. Fast jag har ju då aldrig heller påstått att jag är speciellt smart..
Maxtiden är iaf 5 minuter, och då får man kolsvarta brödskivor.
Citera
2009-02-23, 23:54
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Alltså, jag tycker det låter helmysko att kunna ställa in värmen.. Fast jag har ju då aldrig heller påstått att jag är speciellt smart..
Maxtiden är iaf 5 minuter, och då får man kolsvarta brödskivor.

Varför ska man ha så lång tid att det blir kolsvarta brödskivor för då? Vad för sorts bröd kräver det? (Det som tråden handlar om )

lePaaaaaaaaaaaaaaaaul! Save us!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in