2009-02-23, 21:48
Medlem
Ragwings avatar
Detta är bara en liten tanke jag haft, och har inte hittat något svar på Google (kan möjligtvis ha sökt efter fel sak). Jag kör Windows XP, men undrar om det skulle vara möjligt att göra så att min dator, alternativt webbläsare, visar sig som om den kör något annat operativsystem på Internet. Någon som vet om detta är möjligt på en dator med Windows XP?
Citera
2009-02-23, 21:53
Medlem
VMware eller va de heter, du kan köra andra system ovanpå ditt windows.
du styr dom olika systemen i olika fönster och kan skifta mellan med ett klick.
Citera
2009-02-23, 21:58
Medlem
Ragwings avatar
Det är ett alternativ, men det jag vill göra är att 'ändra' mitt operativsystem på ungefär samma sätt som att ändra sin MAC-address.
Citera
2009-02-23, 22:00
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobs
VMware eller va de heter, du kan köra andra system ovanpå ditt windows.
du styr dom olika systemen i olika fönster och kan skifta mellan med ett klick.
Yepp! Någon typ av virtuell maskin (som programvara alltså) löser nog detta. Till och med Micro$oft har ett eget sådant program, kallat Virtual PC.
Citera
2009-02-23, 22:02
Medlem
dobbelinas avatar
För browser:
Opera>Tools>Quick preferences>Edit site preferences>Network>Browser identification.
Eldräven
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/59
Senast redigerad av dobbelina 2009-02-23 kl. 22:07.
Citera
2009-02-23, 22:02
Medlem
Bagus avatar
Annars så funkar det här pluginet till Firefox på det vis du önskar: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/59
Citera
2009-02-23, 22:38
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
För browser:
Opera>Tools>Quick preferences>Edit site preferences>Network>Browser identification.
Eldräven
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/59
Citat:
Ursprungligen postat av Bagu
Annars så funkar det här pluginet till Firefox på det vis du önskar: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/59
Detta tillägg visar ju bara alternativa webbläsare för webbsidor på Internet, inte alternativt operativsystem.. Och det är väl det som TS efterfrågar?

För att visa ett alternativt OS tror jag nog att han blir tvungen att köra antingen en virtuell maskin eller installera flera olika operativ på sin dator och välja under bootning?
Citera
2009-02-23, 22:40
Medlem
Bagus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Detta tillägg visar ju bara alternativa webbläsare för webbsidor på Internet, inte alternativt operativsystem.. Och det är väl det som TS efterfrågar?

För att visa ett alternativt OS tror jag nog att han blir tvungen att köra antingen en virtuell maskin eller installera flera olika operativ på sin dator och välja under bootning?

Om jag inte minns fel kan man även ändra vilket OS som ska visas, men jag är inte säker på det. Men jag har för mig att jag använde mig av det när jag satt i linux ibland för att kunna komma in på vissa sidor som bara hade "windows" stöd.
Citera
2009-02-23, 22:42
Medlem
Citat:
Om jag inte minns fel kan man även ändra vilket OS som ska visas, men jag är inte säker på det. Men jag har för mig att jag använde mig av det när jag satt i linux ibland för att kunna komma in på vissa sidor som bara hade "windows" stöd.
Möjligt att det går i linux, men chansen att det går i XP är inte jättestor, jag satsar också på en virtuell maskin.
Citera
2009-02-23, 23:13
Medlem
Bagus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shortyman
Möjligt att det går i linux, men chansen att det går i XP är inte jättestor, jag satsar också på en virtuell maskin.

Kollade precis och visst funkar det i windows också. Tyvärr får man lägga till allt sådant manuellt vilket kanske är lite bökigt för vissa.

Men visst, en virtuell maskin är förmodligen det bästa sättet då man byter OS på "riktigt" och på så vis minimerar risken att webbapplikationer mm. på andra sätt ser vad man kör för OS och webbläsare.
Citera
2009-02-24, 19:56
Medlem
Ragwings avatar
Citat:
Kollade precis och visst funkar det i windows också. Tyvärr får man lägga till allt sådant manuellt vilket kanske är lite bökigt för vissa.

Men visst, en virtuell maskin är förmodligen det bästa sättet då man byter OS på "riktigt" och på så vis minimerar risken att webbapplikationer mm. på andra sätt ser vad man kör för OS och webbläsare.

Säger du hur jag ska göra, så ska jag nog lista ut det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in